۰

کودکان کوتاه قد باید مورد آزمایش سلیاک قرار گیرند

در اکثر مواقع کودکان قد کوتاه و مبتلا به بیماری سلیاک دچار مشکلات گوارشی نیستند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۴۶۷۲
کودکان کوتاه قد باید مورد آزمایش سلیاک قرار گیرند
سالم خبر: محققان پزشکی اعلام کردند: کودکان کوتاه قد باید مورد آزمایش سلیاک قرار گیرند.

به گزارش سالم خبر به والدین توصیه شده است که اگر احساس کنند فرزندشان دچار کوتاهی قد است باید در اسرع وقت او را تحت یک آزمایش سلیاک قرار دهند.

با درنظر گرفتن آمار افراد کوتاه قد در جهان به میزان  3 تا 5 درصد از جمعيت جهان می توان عوامل عدیده ای را برای کوتاهی قد عنوان کرد. قد کوتاه می تواند گاه ارثی و طبیعی باشد اما گاه می تواند
با یک مشکل پزشکی مرتبط باشد.

اما در اکثر مواقع قد کوتاه کودک می تواند نشانه ی ابتلای او به بیماری سلیاک باشد که در برخی موارد می‌تواند تنها علامت این بیماری باشد.

مجله گوارش و کبد، پزشکان در هند با انتشار گزارشی از نتایج یک مطالعه بر کودکان مبتلا به کمبود قد عنوان کرد که 15 درصد از کودکان مورد مطالعه دچار بیماری سلیاک بودند. پزشکان براساس این مطالعه کشف کردند که بیماری سلیاک یکی از رایج ترین علل کوتاهی قد در
کودکان است.

این در حالیست که نتیجه ی محققان بریتانیایی نیز در این باره همین نتایج را به دنبال داشت با این تفاوت که در این مطالعه 59 درصد از کودکان قد کوتاه دچار بیماری سلیاک بودند. در ایتالیا و برزیل نیز نتایج مطالعات شبیه به این نیز به طور واضح قابل مشاهده بود.

نکته قابل تامل آنکه هیچ یک از کودکان مبتلا به بیماری سلیاک و قد کوتاه در تمامی این مطالعات دچار مشکلات و علائم گوارشی ناشی از بیماری سلیاک نبودند.
 
کد مطلب : ۴۶۷۲
نام شما

آدرس ايميل شما