۰
وزیر بهداشت و درمان در مراسم رونمایی از چهار داروی ضد سرطان و دیابت:

ماندگاری ارز 4200 تومانی تا اطلاع ثانوع

ابتدا باید بتوانیم سرمایه‌ی در گردش صنعت دارو را تقویت کرده و سپس درباره تغییر نرخ ارز تصمیم‌گیری کنیم
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۶۲۹
ماندگاری ارز 4200 تومانی تا اطلاع ثانوع
سالم خبر: وزیر بهداشت و درمان به رغم پیشنهاد برخی فعالان و صاحبان صنایع داروسازی مبنی بریکسان سازی ارز در جهت حمایت از بنیه ی صنعت داروی کشور امروز گفت: فعالان اقتصادی دارو اتفاقا در این باره معتقدند که به دلیل بنیه اقتصادی پایین صنعت دارو، فعلاً ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها راهگشای این عرصه است و اگر قیمت ارز را بالاتر ببریم، به دلیل سرمایه در گردش بیشتری که صنعت نیاز دارد، دچار مشکل می‌شویم.

به گزارش سالم خبر،سعید نمکی در حاشیه مراسم رونمایی از چهار داروی ضد سرطان و ضد دیابت تاکید کرد: ابتدا باید بتوانیم سرمایه‌ی در گردش صنعت دارو را تقویت کرده و سپس درباره تغییر نرخ ارز تصمیم‌گیری کنیم.

وزیر بهداشت و درمان با اشاره به تولید مواد اولیه دارویی در حوزه ی سرطان و دیابت از سوی دو شرکت داروساز داخلی و با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: تولید این داروها به شکل قابل توجهی ارزبری را در واردات مواد اولیه داروهای ضد سرطان و ضد دیابت کاهش می‌دهد و امیدواریم که ما هم در حوزه سیاست حمایت از تولید داخل در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حمایت از تولید داخل نام گذاری کردند، بتوانیم گام‌های موثرتری را با حمایت و میدان‌داری بخش خصوصی در این زمینه برداریم.

نمکی درباره تولید انبوه این داروها گفت: داروهایی که امروز تولید شد در حد تولید صنعتی بوده و به طور قطع در تولید انبوه داروهای خاص قابل استفاده است.

وی درباره نحوه حمایت از تولیدکنندگان داخلی دارو گفت: بزرگترین حمایت ما این است که جلوی واردات
داروهای مشابه داخلی را بگیریم. در عین حال نظام بانکی، اقتصادی و اجرایی کشور هم باید با تولیدکنندگان داخلی همراه‌تر شوند تا بنیه بیشتری را در تولید ملی داشته باشیم.

وزیر بهداشت درباره وضعیت تولید دارو در کشور نیز اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت تولید دارو در کشور خوب است و کسری نداریم. البته مشکلاتی وجود دارد که تلاش می‌کنیم آن‌ها را مدیریت کنیم تا بویژه صنعت داخلی دارو دچار مشکل نشود. در حوزه داروهای وارداتی هم فعلا کمبود قابل توجهی نداریم و امیدواریم بتوانیم این شرایط را ادامه دهیم.

گره‌های تولید دارو در کشور را باز کنیم
 
وزیر بهداشت و درمان همچنین در مراسم رونمایی طی سخنانی با اشاره به دو برنامه وزارت بهداشت و درمان برای پیشگیری و درمان سرطان گفت: ما تلاش می‌کنیم تا گره‌های تولید دارو در داخل را باز کنیم.

وی گفت: در تعاریفی که از توسعه خوانده‌ام یکی از زیباترین‌هایش این بود که توسعه یعنی تبدیل نیروی انسانی به سرمایه انسانی؛ چون این سرمایه انسانی است که می‌تواند در تولید ملی نقش آفرینی کند. عزیزانی که در حوزه تولید کشور زحمت می‌کشند یکی از بزرگترین شاهکارها در کشور انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه سیاست‌مان در وزارت بهداشت حمایت از تولید داخلی است، اظهار کرد: به هیچ وجه اجازه واردات ماده اولیه‌ای را که قابلیت تولید در کشور را دارد نخواهیم داد. البته این شیوه حمایت از تولید داخل یک همبستگی ملی را می‌طلبد و نظام بانکی ساختار اجرایی و غیره باید در سطح ملی به یکدیگر
کمک کرده و به طور جدی حمایت را به عرضه در سطح ملی تبدیل کنند.

وی با اشاره به رونمایی دو داروی ضدسرطان گفت: وزارت بهداشت در حوزه سرطان دو برنامه دارد؛ اولین برنامه ما بحث پیشگیری از ابتلاء به سرطان از طریق تغییر شیوه زندگی مردم است. زیرا در حال حاضر شیوع بیماری‌های سرطان و سایر بیماری‌های غیر واگیر گسترش یافته است.

نمکی گفت: بنده زمانی که معاون بهداشتی بودم توفیق ایجاد اداره بیماری‌های غیر واگیر را داشتم که البته حضرات بعد از چندی آن را جمع کردند و امروز دوباره پا گرفته است. در آن زمان برایم مسلم بود که اگر از مشکلات شش بیماری مسری و واگیر دار آن زمان عبور کردیم به تله بیماری‌های غیر واگیر خواهیم افتاد که هزینه‌های بیشتری دارند.

وزیر بهداشت ادامه داد: دومین برنامه ما در حوزه سرطان، ساخت داروهای مورد نیاز این بیماری در داخل کشور است که امروزه سه درصد از داروهای وارداتی به میزان ۲.۵ برابر کل هزینه‌های تولید داخلی دارو به کشور هزینه تحمیل می‌کند.

نمکی در ادامه با بیان اینکه استان البرز شرایط بسیار ویژه‌ای در حوزه تولید دارو دارد، گفت: این استان به عنوان یک نقطه حساس در صنعت دارو محسوب می‌شود. حتماً استاندار هم از صنعت گران البرز حمایت کرده و گره‌ها را خواهد گشود. ما هم در سطح ملی تلاش می‌کنیم تا گره‌های تولید دارو باز شوند.

امروز دو دارو در حوزه سرطان پستان و سرطان روده و دو داروی ضد انعقاد خون و ضد قند با حضور وزیر بهداشت و درمان در استان البرز رونمایی شد.
 
کد مطلب : ۴۶۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما