فشار خون بالا هرسال ۱۰ میلیون جان می گیرد

هزینه مستقیم درمان بیماری پرفشاری خون در دنیا سالانه برابر با ۳۷۰ میلیارد دلار است که در صورت کنترل آن 100 میلیون دلار صرفه جویی می‌شود

16 ارديبهشت 1398 ساعت 11:39


سالم خبر: براساس آخرین گزارش ژورنال فشارخون امریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۰ میلیون نفر از کسانی که در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست داده‌اند، دچار پرفشاری خون بوده‌اند و همین فشار خون بالا زمینه‌ی بحران سلامتی و بیماری‌های قلبی و عروقی در این افراد فراهم آورده است.
 
به گزارش سالم خبر از دانشگاه کالیفرنیا 18 میلیون نفر در جهان هرسال به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهند که یک سوم از کل مرگ و میر در جهان محسوب می شود. اما عامل اصلی ایجاد بیماری‌های قلبی وعروقی فشار خون بالا است که در صورت سیاست گذاری صحیح تغذیه ای در کشورهای مختلف، امکان جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد.

یکی از روش‌های اصلی برای مقابله با ابتلا به این بیماری ، کاهش مصرف سدیم  و چربی های اشباع شده است که با اصلاح کیفیت  مواد غذایی می‌توان به طور موثری این بیماری را کنترل کرد.
 
با وجود اینکه آمارها در مورد نقش موثر بیماری فشار خون بالا بر مرگ و میر در جهان حکایت دارد اما تاکنون موفقیتی در کنترل گسترش این بیماری به خصوص در کشورهای کم درآمد و کشورهای با درآمد متوسط مشاهده نشده است.
 
اریک سامسون یکی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در این مورد می گوید: با توجه به روند تغییرات وضعیت سلامتی در دنیا، پیش بینی می شود نرخ ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون بالا در دنیا افزایش یابد ضمن آنکه احتمال ابتلا به این بیماری‌ها در کشورهای کم درآمد بیش از کشورهای صنعتی و پردرآمد است.
 
آمارها حاکی از آنند که ۵۰ درصد از افراد زیر ۷۰ سال در کشورهای کم درآمد جهان به بیماری قلبی و عروقی مبتلا می شوند اما در کشورهای پر درآمد ۱۵ تا ۲۰ درصد از مردم این بیماری را تجربه می کنند.
 
طبق گزارش ژورنال فشار خون امریکا، هزینه مستقیم درمان بیماری پرفشاری خون در دنیا سالانه برابر با ۳۷۰ میلیارد دلار است و اگر اطلاع رسانی کافی در مورد این بیماری و راه های مقابله با آن انجام شود،در هزینه درمانی ۱۰۰ میلیارد دلار صرفه جویی می شود.
 
براساس این گزارش به ازای هر یک نفری که در اثر بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می دهد سه نفر در وضعیت حاد بیماری خود قرار دارند و مشغول زندگی با این بیماری هستند. طبق این برآورد هزینه های بیماری‌های قلبی و عروقی معادل ۲ تا ۴ درصد درآمد ناخالص ملی در کشورهای با درآمد متوسط و پایین است.
 
این ژورنال در ادامه گزارش خود به قابل جلوگیری بودن  ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با استفاده از روش‌های ساده و کم هزینه اشاره کرد و نوشت: . هم اکنون نرخ کنترل بیماری فشار خون در جهان تنها ۱۴ درصد است اما در کشورهای توسعه یافته از قبیل کانادا، کشورهای اسکاندیناوی و امریکا، نرخ کنترل این بیماری به مرز ۷۰ درصد رسیده است . این موفقیت از طریق اطلاع رسانی، ارتقای کیفیت مواد غذایی ، ایجاد ثبات نسبی در فضای کاری و اقتصادی و در نهایت ارایه امکان ارزیابی مداوم سلامت افراد انجام شده است.
 
 


کد مطلب: 4604

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4604/فشار-خون-بالا-هرسال-۱۰-میلیون-جان-می-گیرد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com