پیشنهاد حذف دلار 4200 تومانی و نیمایی آیا برای داروسازان کارساز است؟

وزیر بهداشت و درمان هنوز به نامه‌ی وارد‌کنندگان دارو پاسخ نداده است

حذف ارز دولتی صادرات معکوس قاچاق دارو را کنترل خواهد کرد

14 ارديبهشت 1398 ساعت 12:48


سالم خبر: وزارت بهداشت و درمان هنوز به نامه درخواست اتحادیه واردکنندگان دارو مبنی بر حدف دلار 4200 تومانی پاسخ نداده است.

اگر چه پیشنهاد ارز دولتی با برشمردن مزایای حذف این ارز برای صنعت داروی کشور از سوی صنایع تولید کننده دارو مورد استقبال قرار گرفته است اما اتحادیه واردکنندگان دارو در این زمینه یک گام پیش تر گذاشته و طی نامه ای به وزارت بهداشت و درمان خواستار حذف ارز دولتی شده است.

به گزارش سالم خبر تاکنون از سوی سعید نمکی هیچ گونه پاسخی در این زمینه دریافت نشده است اما یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره این پیشنهاد، افزایش ناگهانی قیمت دارو را یکی از نتایج و دغدغه هایی می داند که به گفته ی او باید در این راستا گام ها را دقیق تر و حساب شده تربرداشت.

کارشناسان متفق القول در این زمینه اظهار می دارند که در صورت حذف ارز دولتی از زنجیره ی دارو، قیمت تمامی اقلام دارویی، اعم از تولیدی و وارداتی، مورد بازنگری قرار گرفته و متناسب با افزایش بهای تمام شده، اصلاح قیمت انجام خواهد شد.

ضمن آنکه آنان در پاسخ به دغدغه ی افزایش قیمت دارو برای مصرف کنندگان اظهار می دارند که مصرف کنندگان بابت افزایش قیمت دارو متحمل هزینه اضافه ای نخواهند شد؛ چون در این صورت، مابه التفاوت ارز دولتی و ارز نیما به سازمان های بیمه‌گر پرداخت خواهدشد و در واقع با حذف ارز دولتی، سهم بیمه ها بیشتر شده و افزایش نرخ دارو پوشش داده خواهد شد. 

ضمن آنکه به اعتقاد آنان مهمترین مزیت این اقدام حذف رانت و فساد نیز خواهد بود. یکی از اعضای اتحادیه واردکنندگان دارو در این باره می گوید: با این اقدام قاچاق معکوس دارو و برخی اقلام ضروری مانند شیرخشک نیز متوقف می شود در پاره ای موارد که مشاهده می شود دارو با ارز دولتی وارد شده و سپس به شکل قاچاق با ارز آزاد راهی بازار کشورهای عراق ،افغانستان و... می شود. می توان به طور صریح ادعا کرد که حذف ارز دولتی، صادرات قاچاق دارو را کنترل خواهد کرد.

آتش هوش این مساله که حذف ارز دولتی موجب قیمت دارو برای مردم می شود را صراحتا رد می کند. او می گوید: درشرایطی که شرکت های بیمه گر بدهی های کلانی به شرکت های دارویی و بیمارستان ها داشتند می توان با حذف ارز 4200 تومانی این مساله را نیز سروسامان داد.

وی افزود: این حذف برخلاف برخی نظرات منجر به افزایش دوره وصول مطالبات دارویی نخواهد شد چون اگر ما به التفاوت ارز دولتی و نیما به بیمه‌گران پرداخت شود دغدغه ی کمبود نقدینگی بیمه ها نیز رفع خواهد شد و شرکت های دارویی تحت شرایط دشوار قرار نخواهند گرفت.
 


کد مطلب: 4585

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4585/وزیر-بهداشت-درمان-هنوز-نامه-ی-وارد-کنندگان-دارو-پاسخ-نداده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com