۱

سیگار سالانه یک هزار میلیارد دلار در دنیا می سوزاند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۵۸
سیگار سالانه  یک هزار میلیارد دلار در دنیا می سوزاند
سالم خبر: سایه ی سنگین مالیات پس از فراز و نشیب های بسیاری در کشور بر سر سیگار جاخوش کرد که  سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین گزارش خود آمار جدیدی از هزینه های نجومی اقتصادی استعمال سیگار در دنیا ارایه داده است.

سازمان بهداشت جهانی در این گزارش آورده است که اغلب دولتها نگران این مساله هستند که مقابله با استفاده از  تنباکو در کشور می تواند اثرات اقتصادی منفی داشته باشد ولی  مطالعات کارشناسی نشان داده است  که محدودیت و ممنوعیت استفاده از این  ماده مضر برای سلامتی تبعات بسیار خوشایندی روی سلامت انسانها و اقتصاد دنیا دارد و از همین امروز باید ابزاری مناسب برای  مقابله با مصرف تنباکو به کار گرفته شود.

براساس این گزارش هزینه اقتصادی ناشی  سیگار کشیدن و کاهش سطح سلامتی مردم در دنیا بیش از یک هزار میلیارد دلار در هر سال است و تا سال ۲۰۳۰ میلادی شمار افرادی که در اثر سیگار کشیدن جان خود را از دست می دهد ۳۰ درصد افزایش می یابد.
موسسه مطالعات سرطان امریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که سهم افرادی که در اثر سیگار کشیدن  دچار بیماری سرطان می شوند تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۲۰ درصد رشد می کند و به همین دلیل مقابله با استعمال دخانیات یکی از مهمترین و بهترین ابزارها در حفظ سلامت مردم در کشورها است.

سازمان بهداشت جهانی در این گزارش با اشاره به نظام دریافت مالیات از شرکت های تولید کننده سیگار و مصرف‌کنندگان این محصول به عنوان ابزاری برای ممانعت از افزایش استعمال آن نوشت: در سال ۲۰۱۳-۲۰۱۴ میلادی ۲۶۹ میلیارد دلار مالیات  از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیگار در دنیا کسب شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی این مالیات به رقم ۳۵۰ میلیارد دلار رسید،ولی هزینه ای که در اثر بیماری های افراد سیگاری، مرگ این افراد و هزینه های ناشی از کاهش کارایی نیروی کار در اثر بیماری های مرتبط با استعمال دخانیات به اقتصاد  تحمیل می شود تقریبا سه برابردرآمد مالیاتی است . به همین دلیل این سیاست برای کنترل استعمال دخانیات و تبعات منفی آن روی سلامت انسان ها تاثیرگذار نیست و تنها می تواند ابزاری برای کسب درآمد دولتها باشد.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، شمار مرگ و میر ناشی از مصرف تنباکو و سیگار  از ۶ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۸۹ میلیون نفر در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید و ۸۰ درصد از این مرگ و میر در کشورهای  دارای سطح پایین درآمد یا دارای درآمد متوسط خواهد بود. در این کشورها ضمن پایین بودن سطح اطلاعات مردم در مورد تبعات منفی استفاده از سیگار روی سلامتی، کیفیت سیگارهای مصرفی هم اغلب پایین تر از استانداردهای جهانی است و به همین دلیل سطح آسیب رسانی آنها بالاتر است. نکته دیگر اینکه ۸۰ درصد از  افراد سیگاری در کشورهای دارای سطح پایین درآمد یا دارای درآمد متوسط زندگی می کنند و این به معنای زنگ خطری است که  در جهان به صدا درآمده است و می تواند سلامت انسانها را تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناسان سلامت  در سازمان بهداشت جهانی بر این باور هستند  که استفاده از سیگار یا تنباکو تنها عامل مرگ در دنیا است که امکان کنترل و حذف ان وجود دارد . سیگار عامل اصلی تحمیل هزینه ای بالغ بر ۱ هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا  و از بین رفتن بهره وری و کارایی نیروی انسانی  است. نکته مهم این است که هزینه های ناشی از استفاده  از سیگار روی سلامت انسانها با گذشت سالها بیشتر می شود و با وجود اینکه دولتها ابزارهای لازم برای مقابله با مرگ ناشی از استفاده از  سیگار را دارند  ولی  اغلب از این ابزارها به درستی استفاده نمی کنند و تنها به کسب درآمد  از این صنعت می اندیشند.
 
کد مطلب : ۴۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما