۰
یک فلوشیب نورو رادیولوژی کودکان در گفت و گو با سالم خبر:

بیمه ها همچنان به مراکز رادیولوژی بدهکارند

آمار دقیقی از سکته های مغزی نوزادان و کودکان در کشور وجود ندارد
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۴۵۶۶
بیمه ها همچنان به مراکز رادیولوژی بدهکارند
سالم خبر: براساس آخرین آمار از هر 100 هزار کودک شش نفر در جهان دچار سکته مغزی می شوند.

به گزارش سالم خبر، این نوع سکته مغزی که پری ناتل خوانده می شود در بازه زمانی اواسط بارداری تا تولد و ماه های ابتدایی زندگی یک نوزاد می تواند رخ دهد.
 معمولا جدا شدن لخته خون از جفت و راه یافتن آن به مغز و انسداد عروق مغزی می تواند موجب سکته مغزی در نوزادان شود.

اما یکی از مشکلات سکته مغزی در نوزادان در اختفا ماندن علائم و تشخیص دیرهنگام در کودکان است.

نوزادانی که دچار سکته مغزی می شوند ممکن است تا سن ۸-۴ ماهگی هیچ علائمی از خود نشان ندهند که گاه با اختلالات رشد مانند مشکلات گفتار،عدم تعادل، بی حسی در یک سوی  بدن یا گاه با تشنج این علائم به طور تدریجی نمایان می شود.

اگرچه حدود ۲۰ تا ۴۰ درصد از کودکانی که دچار سکته مغزی می شوند جان خود را از دست می دهند اما در صورت ادامه حیات مشکلات عصبی مانند فلج اعضای بدن می تواند مادام العمر با آنان باشد.
 
علی حکمت نیا، فلوشیب نورو رادیولوژی کودکان در گفت و گو با سالم خبر درباره اهمیت تشخیص این عارضه گفت: نوزادان و
کودکان بر اثر بیماری هایی که متابولیسم آنان را دچار اختلال کرده یا دشواری های حین زایمان، مستعد سکته مغزی می کند.

وی با بیان اینکه بیماری های کودکان، خاص است و هیچ گاه در طب کودکان همانند یک فرد بالغ نمی توان با آن برخورد کرد، گفت: سیر رادیولوژی کودکان در حال پیشرفت است و در تعدادی مراکز پزشکی در کشور نیز در این زمینه به بیماران خدمات رسانی می شود این در حالیست که تا چند سال قبل چنین رشته ای در حوزه رادیولوژی کودکان وجود نداشت.

وی با اشاره به سکته های مغزی نوزادان و کودکان بیان داشت: پاتولوژی و فیزیولوژی کودکان با بزرگسالان متفاوت است و در مواردی همچون عفونت های مغزی کودکان و بیماری‌هایی که متابولیسم بدن کودک را برهم می زند و به دلیل دشواری های حین زایمان، اکسیژن کافی به مغز کودک نمی رسد، کودک و نوزاد مستعد سکته مغزی می شود.

این فلوشیب نورو رادیولوژی کودکان گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از سکته های مغزی نوزادان و کودکان در کشور وجود ندارد. اما با آلودگی های محیطی و موارد بیماری های خودایمنی که در بین کودکان گسترش یافته است زنگ خطر شیوع این
بیماری ها به صدا درآمده است.

حکمت نیا با بیان اینکه در حیطه طب کودکان و نوزادان در کشور با پیشرفت های بسیاری مواجه هستیم، بیان داشت: اگر آگاهی های عمومی مردم را  از طریق رسانه های عمومی، رادیو و تلویزیون افزایش دهیم،  می توانیم تا حدود زیادی از بیماری های کودکان پیشگیری کنیم. چون وقتی این مشکلات به وجود می آید، عوارض عصبی به جای مانده تا پایان عمر گریبانگیرکودک خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر سونوگرافی و ام آر آی می تواند در مراحل اولیه، مشکلات مغزی کودکان را تشخیص دهد. چون رادیولوژیست های جوان کشور به خوبی با این موارد آشنا هستند و موجب افتخار است که طبقه رادیولوژیست جوانی داریم که به این موارد احاطه دارند .

بیمه ها همچنان به مراکز رادیولوژی بدهکارند

این فلوشیب نورو رادیولوژی کودکان با بیان اینکه بخش اعظم درآمد مراکز بهداشتی و درمانی رادیولوژی از طریق بیمه ها تامین می شود، گفت:  بیمه ها بالغ بر یکسال است که به تعهدات خود به مراکز رادیولوژی عمل نکرده اند و بدهی های خود را به این مراکز پرداخت نکرده اند.  ضمن آنکه در حال حاضر برای
خرید هر قطعه به دلیل مشکلات تحریم و ارز پول باید حدود سه ماه انتظار بکشیم.

دولت در تولید تجهیزات رادیولوژی حمایت کند

به رغم آن که در ظاهر در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیستیم اما به دلیل مشکلات مبادلات ارزی و تبادل مالی در این عرصه هم تحریم اعمال می‌شود و دچار مشکلات بسیاری هستیم که ممکن است در آینده، خدمات پزشکی در زمینه ی رادیولوژی دچار آسیب شود.

حکمت نیا در این باره از دولت و وزارت بهداشت و درمان خواستار حمایت از تولید دستگاه های رادیولوژی، سونوگرافی و ام آرآی شد و افزود: می دانیم در تجهیزات پزشکی در تحریم هستیم . اما کمپانی های رادیولوژی اظهار نارضایتی می کنند و احتمال دارد که نتوانند در آینده این دستگاه ها را برای ما تهیه کنند. چون عمر مفید تجهیزات پزشکی محدود است به طور مثال یک دستگاه سونوگرافی برای داشتن تصویر خوب باید تعویض مرتب و در دسترس باشد که نقش حمایتی دولت را می طلبد.
وی ادامه داد: تجهیزات پزشکی مواردی هستند که با سلامتی مردم مرتبط است و باید مسوولان وزارت بهداشت توجه ویژه ای بدان داشته باشند.
 
 
کد مطلب : ۴۵۶۶
نام شما

آدرس ايميل شما