۰
حدود 340 میلیون نفر مبتلا به آلرژی در جهان شناسایی شدند

شیوع آلرژی و آسم در کشور افزایش یافته است

سالانه ۱۵ میلیون نفر در جهان به دلیل آسم دچار ناتوانی می‌شوند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۳
کد مطلب : ۴۵۵۸
شیوع آلرژی و آسم در کشور افزایش یافته است
سالم خبر: بر اساس آخرین آمار، شیوع آسم در کشور در جمعیت بالغ و بزرگسال حدود 9 درصد و در گروه سنی کودکان و نوجوانان حدود 10 درصد است.

به گزارش سالم خبر، طبق مطالعات انجام شده، شیوع آسم در کشور طی سالیان اخیر افزایش یافته است اگرچه این مساله فراگیر بود و به گفته ی رییس انجمن آسم و آلرژی سالانه 15 میلیون نفر در سطح جهان را دچار ناتوانی می کند.

رییس انجمن آسم و آلرژی آسم را شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی خواند و گفت: سالانه ۱۵ میلیون نفر در جهان به دلیل آسم دچار ناتوانی می‌شوند.

مصطفی معین در نشست روز جهانی آسم و آلرژی در بیمارستان طبی کودکان آسم و آلرژی را شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی خواند و گفت: از ۲۲ سال گذشته، سازمان بهداشت جهانی اولین یکشنبه ماه می را به عنوان روز جهانی آسم و آلرژی نام‌گذاری کرد که در ایران نیز از همان سال با کمک وزارت بهداشت این مراسم برگزار می‌شود.

وی افزود: بیشترین هدف این همایش آموزش برای پیشگیری و کنترل آسم است. این هدف در دو قالب آموزش عمومی و تخصصی دنبال می‌شود. شعار امسال این همایش« شیوع رو به رشد آسم را متوقف کنیم» است.

معین افزود: آسم شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است. در بزرگسالان نیز  در رتبه دوم شیوع قرار می‌گیرد. همچنین آسم اولین دلیل غیبت از مدرسه در کودکان و اولین علت غیبت از کار در بزرگسالان است‌. شاخص ایجاد ناتوانی در بیمار نیز در رتبه ۲۵ قرار داشته و سالانه ۱۵ میلیون نفر به دلیل آسم دچار ناتوانی می‌شوند.

وی همچنین ادامه داد: در سطح جهانی دلیل اصلی مرگ و میر به دلیل بیماری‌های مزمن غیر واگیر است که یکی از مهم‌ترین آنها بیماری آسم شناخته شده
است. در سال ۹۵ در کشور ما حدود ۸۲ درصد مرگ و میر به علت بیماری‌های مزمن غیرواگیر بوده که از این آمار، چهار درصد آن مربوط به بیماری‌های تنفسی است؛ عواملی همچون دود سیگار، آلودگی هوا، آلاینده‌های داخل منازل، عدم تحرک، چاقی، مصرف الکل و بویژه ژنتیک از مهم‌ترین عوامل ابتلا به بیماری‌های تنفسی شناخته می‌شوند.

معین ادامه داد: آسم در کودکان حدود۸۰ درصد و در بزرگسالان حدود ۵۹ درصد به دلیل زمینه‌های ارثی اتفاق می‌افتد. شاید علم آنقدر پیشرفت نکرده باشد که بتوان از طریق ژنتیک این بیماری را درمان کرد، اما با درمان دارویی و آموزش می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد.

وی در خصوص تفاوت میزان شیوع آسم در کشورهای در حال توسعه با کشورهای توسعه یافته گفت: در کشورهای توسعه یافته شیوع آسم نسبت به کشورهای در حال توسعه بیشتر، اما شدت آن کمتر است. این در حالیست که در کشورهای در حال توسعه شدت آسم به دلیل فقر فرهنگی، اقتصادی و... بیشتر است.

مبتلایان به آلرژی زمینه ابتلا به آسم دارند

مهدی نجمی رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی نیز در این همایش اظهار داشت: در گذشته بیماری های مزمن غیرواگیر را در رده چهارم بیماری ها رده بندی کرده بودند این در حالیست که  از سال گذشته طبق گزارش ها این بیماری ها به جایگاه سوم رسیده است.

وی افزود: طی چهارسال گذشته از طریق پرسشنامه و نظر سنجی متوجه شدیم که شیوع علایم آلرژی در بین کودکان و نوجوانان 11 درصد و بزرگسالان 9 درصد است و بیشتر در بین جوانان شایع تر است.

رییس اداره بیماری های مزمن تنفسی آلودگی هوا، آلودگی هوا وصرف سیگار و قلیان را موجب افزایش روند شیوع آلرژی دانست که مبتلایان به آلرژی زمینه
ابتلا به آسم را دارند.

نجمی در ادامه به اقدامات وزارت بهداشت درباره پیشگیری و کنترل آسم و آلرژی بیان داشت: مهم ترین استراتژی مجامع بین المللی برای بیماری های آسم و مزمن غیرواگیر آموزش است. چون افزایش آگاهی از این بیماری پیشگیری و کنترل آن را به دنبال دارد. اگر سیاستگذاران بدانند که شیوع را چگونه کاهش و خانواده ها و مبتلایان بدانند که بیماری را چگونه کنترل کنند بیماری های تنفسی کاهش می یابد.

نجمی با بیان اینکه آموزش و آگاهی از بیماری ها مهم ترین استراتژی کشورهای موفق معرفی شده است، گفت: این آموزش مهم ترین استراتژی در وزارت بهداشت در نظرگرفته شده است. به طوری که پکیج های آموزشی برای جامعه و بیماران مبتلا به آسم و آلرژی از سال گذشته از سوی وزارت بهداشت فراهم شد و در دسترس همگان قرار گرفت. البته برنامه های آموزشی از این بیماری از طریق رسانه ها باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی درخواست وزارت بهداشت را از رسانه ها در راستای اموزش بیماری های تنفسی اعم از آسم و آلرژی به دانش آموزان، کارگران صنایع، پلیس راهنمایی و رانندگی، مدیران مدرسه و نانواها اعلام کرد.

رییس اداره بیماری های تنفسی وزارت بهداشت گفت: نظام مراقبت بیماری به منظور آگاهی از شیوع آسم در کشور برای جمعیت بالغ و کودکان و همچنین شهری و روستایی در راستای استانداردسازی مراقبت از بیماران مبتلا به آسم در حال فعالیت است.

بیست و دومین همایش روز جهانی آسم و آلرژی یک شنبه 15 اردیبهشت در تالار بیمارستان امام خمینی با پشتیبانی وزارت بهداشت و با هدف پیشگیری و کنترل بیماری و چگونگی آموزش به خانواده ها،بیماران و پزشکان با شعار "شیوع و رشد آسم را متوقف کنیم" برگزار می شود.
 
 
 
کد مطلب : ۴۵۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما