۰
رییس اداره بیماری های پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت:

ایران در آستانه دریافت مهر تایید WHO برای حذف سرخک

99 درصد از کودکان کشور واکسینه می‌شوند
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب : ۴۵۵۷
ایران در آستانه دریافت مهر تایید WHO برای حذف سرخک
سالم خبر: رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اعلام کرد: با توجه به اینکه پوشش واکسیناسیون کشور بالای 95 درصد است، حدود 99 درصد از کودکان هدف جمعیت کشور تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

سید محسن زهرایی در گفت و گو با سالم خبر درباره سابقه واکسناسیون در کشور گفت: سابقه واکسیناسیون در ایران طولانی است و  با توجه به ورود ما به دنیای جدید و مدرن تولید واکسن در قرن اخیر توانسته ایم در انستیتو پاستور ایران و موسسه واکسن رازی، واکسن های بسیاری را در داخل کشور تولید و استفاده کنیم.
وی افزود:  برنامه واکسیناسیون در کشور به شکل مدون و برنامه ریزی شده برای پوشش تمامی کودکان مناطق شهری و روستایی از سال 1363 با راه اندازی شبکه های خدمات بهداشتی و درمانی اولیه آغاز و به دنبال آن تجهیزات لازم برای نگهداری واکسن فراهم و اجرا شد.

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه واکسن فرآورده ای است که باید در دمای یخچالی نگهداری و حمل و نقل شود و درجه 2 تا 8 درجه برای حفظ سلامتی واکسن ضروری است، بیان داشت: در سال 1363  راه اندازی شبکه های خدمات بهداشتی و درمانی واکسن ها باید در سطح کشور انجام می شد و در شهرستان ها و مراکزی که قرار
بود خدمات به مردم ارایه شود، یخچال ها تامین می شد که این مسئله موجب شد برای حمل و نقل واکسن ها از طریق ماشین های سردخانه دار جابه جا شود که هزینه و امکانات زیادی را در برمی گرفت.

زهرایی ادامه داد: در سال 1363 پوشش واکسیناسیون پایین بود و 35 درصد از جمعیت مورد هدف واکسینه شدند اما با حمایت های مسوولان نظام بهداشتی و برنامه های آموزش و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها و همچنین مشارکت خوب خانواده ها توانستیم پوشش واکسیناسیون کشور را به  95 درصد برسانیم. به طوری که در حال حاضر پوشش واکسیناسیون ایران بالای 95 درصد است.

در آستانه دریافت تاییدیه حذف سرخک از کشور هستیم

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت درباره کاهش برخی بیماری ها با برنامه واکسیناسیون در کشور، گفت: با ظهور واکسن هپاتیت "ب" کنترل این بیماری که در گذشته 5/3 درصد برآورد می شد، در حال حاضر به 5/1 درصد رسیده است و همچنین فلج اطفال که در کشور شایع بود و تعدادی کودکان براثر این بیماری فوت یا فلج می شدند، طی 19 سال گذشته هیچ موردی از این بیماری ها در کشور گزارش نشده است.

زهرایی با بیان اینکه در آستانه دریافت تاییدیه حذف بیماری سرخک در کشور هستیم، بیان داشت: قبل از انقلاب برای بیماری سرخک واکسن
زده نمی شد و سالیانه با 100 تا 150 مورد ابتلا به سرخک مواجه بودیم که این درحالیست که در آستانه دریافت تاییدیه حذف سرخک در کشور از سوی سازمان بهداشت جهانی هستیم.
وی افزود: اگر اقدامات واکسیناسیون را در کشور نداشتیم، برآورد می شود که سالیانه حدود 7 هزار کودک به دلیل این بیماری ها فوت می‌شدند.

اختصاص 100 میلیون دلار به دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با اشاره به اینکه واکسیناسیون پیشگیری اولیه است تا مردم به بیماری مبتلا نشوند، گفت: طبق قانون ششم توسعه کشور و توصیه کمیته کشوری، مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف کرده که برنامه واکسیناسیون کشور را تا حد طراز کشورهای توسعه یافته ارتقا دهد. بنابراین 100 میلیون دلار با موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی برای انتقال تکنولوژی و ظرفیت تولید داخلی دو واکسن پروموکوک و روتاویروس اختصاص پیدا کرد.

زهرایی پروموکوک را نوعی بیماری باکتریایی دانست که با عفونت شدید همراه است و از سینه پهلو آغاز و تا مننژیت و سایرعفونت های جریان خون ادامه دارد.
وی  به بیماری روتاویروس اشاره کرد و افزود: این بیماری عامل ایجاد اسهال است که واکسن آن تولید شده و کشورهای زیادی از این
واکسن استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت و انستیتو پاستور ایران در حال پیگیری هستند تا بتوانند تولید دو واکسن پروموکوک و روتاویروس را در داخل فراهم کنند تا در آینده ای نزدیک شاهد اضافه شدن این دو واکسن به برنامه واکسیناسیون باشیم.

تزریق واکسن مالاریا در کشورهای آفریقایی آغاز شده است

زهرایی گفت: طی یکسال اخیر واکسن مالاریا بر اثر تلاش محققان موفق به دریافت تاییدیه شد که تزریق آن در کشورهای آفریقایی آغاز شده است. چون این واکسن یکی از راه‌های مبارزه وکنترل با مالاریا است.

سرطان دهانه رحم جزو 10 سرطان اول شایع کشور نیست

وی درباره واکسن HPV بیان داشت: HPV  ویروسی است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود و می تواند عوارض مختلفی را در فرد ایجاد کند. اگرچه این ویروس شایع است اما در بدن تعداد کمی از افراد باقی می ماند و موجب می شود سلول های این ناحیه تناسلی با این ویروس های نهفته دچار تغییراتی شود که این تغییرات منجر به ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی یا سرطان دهانه رحم در زنان می شود.

رییس اداره بیماری های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت HPV را بیشتر در جنوب شرق آسیا و آمریکای جنوبی دانست و گفت: سرطان دهانه رحم در بین یک یا دو سرطان نخست شایع در بین زنان این کشورها
قرار دارد. اما در کشور ما این شیوع به اندازه سایر کشورها نیست و سرطان دهانه رحم جزو 10 سرطان اول شایع در کشور ما هنوز نیست.

زهرایی ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده، احتمال دارد طی سال های آینده با تغییرات رفتاری که در جامعه شاهد هستیم ریسک افزایش ابتلا به این عفونت افزایش یابد به همین دلیل با کمک مراکز تحقیقاتی کشور در حال تولید واکسن HPV هستیم.

تبلیغ منفی علیه واکسن نقطه آغازی برای خطر بازگشت بیماری ها

وی با بیان اینکه تبلیغات ضد واکسیناسیون از سوی برخی گروه‌های ضد واکسن در دنیا در حال حاضر وجود دارد، بیان داشت: تبلیغ منفی علیه واکسن به هر دلیلی می تواند نقطه آغازی برای خطر شیوع مجدد بیماری ها در آینده باشد که متاسفانه در برخی کشورها گروه های ضد واکسن فعالیت زیادی دارند و واکسیناسیون را موجب عقیم شدن زنان و کنترل جمعیت و در برخی موارد ایجاد اوتیسم می دانند که اشتباه است.

زهرایی برنامه واکسیناسیون را در کشور بسیار مطلوب دانست و گفت: با حمایت بخش های حکومتی و دولت شاهد پوشش خوب واکسیناسیون در کشور هستیم که آگاهی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. البته اطلاع رسانی درمورد دستاوردهای واکسیناسیون از طریق رسانه ها را نیز نباید فراموش کنیم.
 
 
کد مطلب : ۴۵۵۷
نام شما

آدرس ايميل شما