۰

تاریخ اخلاق پزشکی به‌ ویژه در ایران غنی است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۴۵۵۴
تاریخ اخلاق پزشکی به‌ ویژه در ایران غنی است
لاریجانی گفت: تاریخ اخلاق پزشکی به‌ویژه در ایران غنی است و دانشمندان ایرانی سهم بزرگی در پیشرفت آن داشته‌اند.
 
به گزارش سالم خبر از باشگاه خبرنگاران جوان، باقر لاریجانی نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی در جلسه‌ای که با حضور رییس دپارتمان اخلاق سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، اظهار کرد: هرکشوری دارای پس زمینه‌ سنتی، مذهبی و فرهنگی ویژه‌ای است که باید در برخورد با مسائل حساس و بحث‌برانگیز اخلاقی آن‌ها را مد نظر قرار دهد.
 
وی با بیان اینکه در برخی مسائل مانند سقط جنین، لقاح و ... در تمامی جوامع بحث‌هایی وجود دارد، افزود: با توجه به اینکه اخلاق زیستی با این چالش‌های جدید مواجه شده است باید آن را در سطح ملی و با توجه به ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی، مذهبی و فرهنگی هر منطقه مطرح نموده و قوانین مورد نیاز را تصویب کرد.
 
لاریجانی بیان کرد: طرح ملی اخلاق در سال ۲۰۰۲ توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با چشم‌اندازی روشن، ماموریت، اهداف و برنامه‌ی استراتژیک در ایران طراحی و راه‌اندازی شد.
 
نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی افزود: برنامه استراتژیک اخلاق پزشکی در ۳ حوزه ارائه خدمات بهداشتی، آموزش و تحقیق تدوین شده و مستنداتی موجود است که اثبات می‌کند از دوران باستان، اخلاق پزشکی همواره تمرکز اصلی پزشکان ایرانی بوده و به‌زودی دستاورد‌های اخلاق پزشکی ایران در طول تاریخ به طور کامل در یک گزارش جامع در لانست منتشر می‌شود.
 
لاریجانی با بیان اینکه طبق آموزه‌های اسلامی، پزشکان مسلمان در طول امپراطوری اسلامی همواره بخشی از کتاب‌های خود را به اخلاق پزشکی اختصاص داده‌اند به عنوان مثال از ابوالحسن‌علی‌بن‌طبری و محمد‌بن‌زکریای رازی یاد کرد و گفت: در حوزه‌ی اخلاق پزشکی مدرن نیز پس از شکل‌گیری آن در قرن هفدهم، اولین کد‌های اخلاق پزشکی مدرن در ایران در قرن نوزدهم و در اولین مدرسه‌ی پزشکی ایران یعنی دارالفنون شکل گرفت و توسعه‌ی آن در قرن معاصر به دهه‌ی ۱۹۹۰ می‌رسد.
 
وی با ابراز خرسندی از دستاورد‌های کسب شده اخلاق پزشکی در ۳ دهه‌ی گذشته در حوزه‌های بالینی، پژوهش و آموزش از نقش اساسی عوامل فرهنگی و مذهبی در رابطه‌ی بین پزشکان و بیماران و خانواده‌هایشان سخن به میان آورد و یادآور شد: در ایران، اخلاق زیستی یک رویکرد جامع برای ارائه خدمات پزشکی فراهم می‌آورد که ارزش‌های فرهنگی و مذهبی را در نظر دارد.
 
لاریجانی تاکید کرد: در خصوص موارد بحث‌برانگیز و حساس پزشکی مانند سقط جنین، اهدای گامت و جنین و پیوند عضو، تعاریف مشخصی توسط محققان اخلاق بر اساس حکم‌های مذهبی در ایران ارائه شده و منشور حقوق جامع بیمار شامل ۵ مقاله‌ی اصلی در سال ۲۰۰۹ توسعه یافته است که با ارائه کد‌های ملی اخلاق به ارائه کنندگان خدمات کمک می‌کند راهنمایی‌های متناسب با فرهنگ ارائه بدهند و تصمیمات اخلاقی بر مبنای ایرانی و اسلامی اتخاذ نمایند.
 
وی ادامه داد: توسعه گایدلاین اخلاقی گام دیگری در این راستا است؛ از جمله گایدلاین اخلاق ملی در زمینه‌ی تحقیقات زیست‌پزشکی در ایران تهیه شده است و کار‌های متعددی برای یکپارچگی اخلاق پزشکی در حوزه‌ی پژوهش و بالینی انجام شده است.
 
نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه، تدوین اخلاق زیستی و آموزش در ایران بر اساس برنامه‌ استراتژیک اخلاق پزشکی و دیدگاه‌های اسلامی در مورد مسائل اخلاقی، چاپ کتاب، تهیه‌ مجله، برگزاری چندین کنفرانس در زمینه‌ی اخلاق پزشکی و کمک و حمایت از WHO در ترجمه‌ی دانش اخلاق پزشکی به سیاست‌های عملی و اجرای آن در کشور و ارائه‌ی بازخورد به سازمان بهداشت جهانی و همچنین توسعه‌ی رهنمود‌های اخلاق تحقیقاتی منطقه‌ای بر اساس ارزش‌ها و سنت‌های منطقه‌ای است.
 
دانشمندان ایرانی سهم بزرگی در پیشرفت اخلاق پزشکی داشته‌اند
 
در ادامه لاریجانی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس ایران نهایت همکاری را برای اجرای دستورالعمل‌های سیاست‌های اخلاقی سازمان بهداشت جهانی در این کشور دارند یادآور شد: تاریخ اخلاق پزشکی به‌ویژه در ایران غنی است و دانشمندان ایرانی سهم بزرگی در پیشرفت اخلاق پزشکی داشته‌اند و در چند دهه‌ی اخیر، در ۳ حوزه‌ی تمرین پزشکی، پژوهش و تحصیلات به دستاورد‌های قابل توجهی در زمینه‌ی اخلاق زیستی دست یافته‌اند.
 
سپس معاون آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرد: طراحی و اجرای مقررات مشترک با دانشگاه‌های مشهور جهان، در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران قرار دارد.
 
لاریجانی از طراحی نقشه‌های روشن و راهبرد‌های بلندمدت برای پیشرفت زیستی در آینده خبر داد و بیان کرد: همه این پیشرفت‌ها ظرفیت بزرگی در کشور است که می‌تواند دانش فکری دانشمندان اخلاق پزشکی ایران را به دانشی جهانی در حوزه‌ی اخلاق زیستی و برنامه‌های WHO تبدیل کند.
 
در ادامه پونه سالاری دبیر کمیته ملی اخلاق در آموزش گزارشی درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه اخلاق پزشکی در ایران ارائه کرد و اندراس ریس مدیر دپارتمان اخلاق سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز خرسندی از اقداماتی که در ایران در زمینه اخلاق پزشکی صورت گرفته گفت: امیدواریم بتوانیم همکاری‌های بیشتری را با مراکز تحقیقاتی مرتبط در ایران به عنوان همکار سازمان جهانی بهداشت ساماندهی کنیم.
کد مطلب : ۴۵۵۴
نام شما

آدرس ايميل شما