۰
مهناز خانوی مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو در گفت و گو با سالم خبر:

سندیکای تولید کنندگان مکمل ها هنوز آمار دقیقی در اختیار ما قرار نداده است

براساس آمار غیررسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا 12 تا 20 درصد از حجم تقاضای مکمل‌های وارداتی در کشور از راه قاچاق تامین می شود
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۵۵۱
سندیکای تولید کنندگان مکمل ها هنوز آمار دقیقی در اختیار ما قرار نداده است
سالم خبر: مصرف کنندگان مکمل ها تا زمانی که آموزش های لازم برای نحوه تامین و مصرف صحیح آن را دریافت نکنند و ندانند که مصرف غیرمنطقی یا استفاده از فراورده های قاچاق چه آسیب های غیرقابل جبرانی را برای آنها در پی خواهد داشت، هر چقدر هم مرزها بر روی محصولات بسته یا کنترل شوند باز هم محصولات قاچاق راهی برای عرضه در بازار پیدا خواهند کرد.

مهناز خانوی مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: هنوز برخی از مصرف کنندگان به توصیه های ما مبنی بر توجه به بر چسب اصالت و رهگیری آن برای تایید اصالت محصولات  خریداری شده توجه نمی کنند و همین موجب شده تا حتی در سال 98 با آمار مرگ و میر ناشی از مصرف مکمل های قاچاق مواجه باشیم.

خانوی با اظهار بی اطلاعی از آمار دقیق مکمل های غذایی و رژیمی قاچاق در کشور افزود: طبق آمارهای غیر رسمی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا در اختیار ما قرار می دهد، نسبت فراورده های قاچاق در این حوزه نسبت به آمار فروش معمول مکمل های وارداتی در کشور، حدود 12 تا 20 درصد است؛ بدین معنی که 12 تا 20 حجم تقاضای مکمل های وارداتی در کشور از راه
قاچاق تامین می شود.   

وی ادامه داد: هرچند آمارهای خود سازمان غذا و دارو رقم های پایین تری نشان می دهد چون ما تنها می توانیم فراورده های قاچاق مکشوفه در اماکن مختلف از جمله باشگاه های ورزشی و غیره را گزارش کنیم.

خانوی اضافه کرد: هرچند هنوز سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی آمار دقیق تولید در این حوزه را در اختیار ما قرار نداده است، اما آماری که خود تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی در سال 97 در اختیار بنده قرار دادند نشانگر این است که با تغییر سیاست‌های ارزی بانکی و سازمانی در سال گذشته از جمله ایجاد محدودیت در واردات مکمل هایی که مشابه تولید داخل دارند، تولید مکمل‌های با کیفیت در داخل کشور روند افزایشی معنی دار و قابل توجهی به خود گرفته است.

خانوی توضیح داد: برای مثال محدودیت واردات یک قلم از انواع این فراورده ها مثل کپسول ژلاتینی ویتامین E موجب شد تا تولید داخل این فراورده در سال 97 نسبت به سال 96 بیش از ده برابر رشد داشته باشد و با استقبال متقاضیان مواجه باشد چون هم قیمت فراورده تولید داخل مناسب تر است و هم از نظر کیفیت هم با کالاهای مشابه خارجی توان رقابت را دارد
و البته زمانی که امار سایر محصولات نیز در اختیار ما قرار بگیرد به تحلیل های بهتری نیز می توان دست یافت.

مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل‌های سازمان غذا و دارو ادامه داد: هرچند کاهش 50 درصدی واردات مکمل های غذایی و رژیمی تنها پیامد محدودیت های ایجاد شده توسط سازمان غذا و دارو نیست و نرخ ارز و مشکلات تامین و تخصیص آن و شکاف قیمتی بین محصولات تولید و وارداتی در این زمینه تاثیرات چشمگیری داشته اند اما حتما سیاست های سازمان هم در این روند بی تاثیر نبوده است و افزایش بیش از دو برابری واردات مواد اولیه مورد استفاده در تولید مکمل های داخلی در 97 نسبت به سال 96 تقریبا دلیل دیگری بر این مدعا است.

وی افزود: به هر حال مجموع همه اتفاقات رخ داده موجب شده تا جامعه به سمت مصرف مکمل های تولید داخل سوق پیدا کند و همین مساله موجب خواهد شد تا ذائقه مصرف کننده با مقایسه اثرات مشابه فراورده های تولید با محصولات وارداتی گرانتر تغییر و محصولات تولید داخل را ترجیح دهد و ادامه مستمر این روند به تثبیت جایگاه مکمل های داخلی در بازار منجر خواهد شد.

خانوی ادامه داد بنابراین در چنین فضایی بهتر است به جامعه
در مورد مصرف اصولی و منطقی مکمل ها و به ویژه مکمل های داخلی توضیح داده شود تا آنها به سمت محصولات تقلبی تبلیغ شده در کانال های ماهواره ای که هیچ نظارتی بر روی کیفیت آنها صورت نگرفته و هیچ فرد یا سازمانی مسوولیت سلامت آنها پس ار مصرف را نمی پذیرد، نروند.

وی تاکید کرد: در برخی از تبلیغات ماهواره ای ادعا می شود که این محصولات مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو را دارند که هیچ یک مورد تایید نیستند.

خانوی گفت: طبق آیین نامه جدیدی که در پایان سال 97 ابلاغ شده تبلیغات داروهای بیولوژیک شیمیایی، طبیعی، سنتی و مکمل تغذیه ای در فضای رسانه ممنوع است و تبلغات تنها باید در فضاها و رسانه های پزشکی مجاز و امکان پذیر است. اما امکان اطلاع رسانی و آموزش به افراد برای مصرف صحیح وجود دارد و به همین منظور نشست هایی با صدا و سیما، وزارت ورزش، وزرات آموزش و پرورش، وزارت علوم و سایر ارگان های مربوطه انجام و تفاهم نامه هایی منعقد شده تا بستر این امر مهیا شود.

وی افزود: به هر حال امیدوارم در حال حاضر که نفس بخش تولید در حوزه مکمل ها در حال تازه شدن و جان گرفتن است سرعت این آموزش ها افزایش پیدا کند.
 
 
 
کد مطلب : ۴۵۵۱
نام شما

آدرس ايميل شما