۱
دانشیار میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد در گفت و گو با سالم خبر:

واکسن HPV باید هر چه زودتر وارد چرخه واکسیناسیون ملی شود

واکسن گارداسیل گران است و بیمه ها هزینه این گونه واکسن‌ها را نمی‌پذیرند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : ۴۵۳۱
واکسن HPV باید هر چه زودتر وارد چرخه واکسیناسیون ملی شود
سالم خبر: یک دانشیار میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: تاثیر واکسن HPV در پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی ثابت شده است و از گونه های پرخطر این زگیل برای سرطان رحم جلوگیری می کند به همین دلیل نیز باید وارد چرخه‌ی واکسیناسیون ملی کشور شود.

مسعود پارسانیا در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه ویروس پاپیلون انسان به عنوان یکی از متداول ترین ویروس های منتقله از راه جنسی، گفت: بیش از 100 تیپ از HPV تا به حال شناسایی شده و حدود 60 تیپ قابلیت ایجاد زگیل
هایی را دارند که در بخش های مختلف بدن همچون دست ها و پاها ظاهر می شوند و همچنین 40 تیپ از این ویروس ها مرتبط با انتقال مقاربتی است.

وی HPV را عامل بیشتر سرطان رحم، آلت و مقعد اعلام کرد و بیان داشت: تیپ های HPV به دو گروه پرخطر و کم خطر تقسیم می شوند. اما عفونت های ناشی از HPV پرخطر می توانند عامل بدخیمی شایع در زنان شود. بنابراین تشخیص عفونت های HPV در پیشگیری، کنترل و درمان بیماران بسیار مهم است.

این دانشیار میکروب شناسی به تشخیص آزمایشگاهی ویروس پاپیلومای انسان اشاره کرد
و گفت: تشخیص آزمایشگاهی این ویروس در آزمایشگاه های طبی انجام می شود.

پارسانیا درباره واکسن HPV که به زودی وارد چرخه واکسیناسیون کشور می شود، تصریح کرد: واکسن "گارداسیل"، در کشور وجود دارد که این واکسن قبلا چهار ظرفیتی بوده اما در حال حاضر 9 ظرفیتی شده است و تا پایان سال 2019 در ایران در دسترس همه افراد قرار می گیرد. این واکسن برخلاف واکسن قبلی که از سن 10 تا 26 سالگی باید استفاده می‌شد، با تایید AFD  تا سن 45 سالگی قابل تزریق است.

بیمه ها هزینه واکسن "گارداسیل"
را نمی‌پذیرند


وی واکسن "گارداسیل"، را گران دانست و گفت: هزینه‌ این واکسن حدود 900 هزار تومان برای سه دوز است که بیمه‌ها نیز هزینه آن را قبول نمی‌کنند و ما تلاش می کنیم تا این واکسن در کمیته کشوری برای تحت پوشش قرار دادن گروه‌های خاص انجام شود.
 
این دانشیار میکروب شناسی با بیان اینکه این مساله نشان می دهد که مسوولان سازمان جهانی بهداشت نسبت به اینکه این واکسن اولین واکسن ضدسرطان موجود در دنیاست، آگاه شده‌اند،  گفت: با این واکسن دیگر ضرورتی
به انجام معاینات دوره‌ای سخت و انجام سالی یک بار آزمایش پاپ اسمیر نیست و اگر دختران این واکسن را بزنند، فقط سه بار در طول عمر خود نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند.

پارسانیا با اشاره به اینکه تزریق این واکسن در صرفه جویی برای انجام کارهای درمانی، آزمایشی و مراجعه به پزشک، تاثیرگذار است، بیان داشت: تایید این واکسن 9 ظرفیتی و بالابردن سن تجویز، شاید بتواند انقلابی در کم کردن بیماری‌های ناشی از زگیل تناسلی همچون سرطان دهانه رحم ایجاد کند.
 
 
کد مطلب : ۴۵۳۱
نام شما

آدرس ايميل شما