۰
معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما:

در کاهش آمار سزارین موفق عمل نکردیم

تاریخ انتشار :
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۴۵۱۷
در کاهش آمار سزارین موفق عمل نکردیم
سالم خبر: معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد: ماماها نباید در فرآیند نسخه نویسی نیاز به تایید پزشک داشته باشند و لازم است در این حوزه بازنگری صورت گیرد.

علیرضا رییسی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما همچنین افزود: سالیانه در دنیا حدود ۳۲۰ هزار مادر باردار و ۲ میلیون نوزاد به دلیل عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند. در چند دهه گذشته در کشور خود شاهد بودیم که از هر ۱۰۰ هزار زایمان ۲۵۰ مورد به مرگ و میر ختم می‌شد که این عدد امروز به تعداد ۲۰ مورد رسیده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت بیان داشت: در سایر حوزه ها نیز ماماهایی که در این مراکز خدمت می‌کنند باید آموزش‌های ویژه ببینند. رویکرد این آموزش‌ها نباید تنها درمانی باشد، باید به بهداشت نیز توجه ویژه شود.در حوزه مامایی نیاز به نگاهی آمایشی هست. همچنین جذب و به کارگیری دانشجویان باید بر اساس نیاز منطقه صورت گیرد.

رییسی با بیان اینکه با طرح تحول سلامت زایمان طبیعی رایگان شد، گفت:
صادقانه می‌گویم در کاهش آمار سزارین آنگونه که باید، موفق عمل نکردیم و راه زیادی در پیش است. زایمان باید  در امن‌ترین مکان صورت گیرد.

وی بر آموزش‌های لازم از دوره نوجوانی به دختران برای روی آوردن به زایمان طبیعی تاکید کرد و افزود: باید برنامه‌هایی جامع در این زمینه اتفاق افتد و این آموزش‌ها فقط به قبل و حین بارداری اکتفا نکند. در زمینه افزایش زایمان طبیعی، بیمارستان‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. همچنین نباید از آموزش در حوزه phc برای ماماها غافل بود.

ماماها همیشه دغدغه مند بوده اند

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد:  ماماها در بحران همیشه دغدغه مند بودند و به دختران و مادران باردار خدمت رسانی می‌کردند چون بیشتر بانوان به دلیل حجب و حیا به پزشکان مرد مراجع نمی‌کنند.

به گزارش سالم خبر فریده اولادقباد رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ماما که در آخرین روز هفته سلامت
برگزار شد، با اشاره به خدمت رسانی ماماها در مناطق سیل زده اظهار کرد؛حضور پر رنگ ماماها در مناطق سیل زده جای تقدیر و تشکر دارد و من خود به مناطق سیل زده سفر کردم و دیدم که چگونه ماماها به دختران جوان و مادران باردار خدمت رسانی می‌کنند.

وی ادامه داد: ماماها در بحران همیشه دغدغه مند بودند و به دختران و مادران باردار خدمت رسانی می‌کردند چرا که اغلب بانوان به دلیل حجب و حیا به پزشکان مرد مراجع نمی‌کنند.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ماده ٧۴ قانون شش توسعه به منظور ترویج زایمان طبیعی مصوب شده است چون نسل سالم و مادران سلامت در گرو زایمان طبیعی است.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باتوجه به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری رسالت ماما در ترویج زایمان طبیعی و رشد جمعیت بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به کمبود ماما در کشور گفت: چالش اشتغال ماما در کشور وجود دارد و ما با کمبود ماما در کشور روبه رو هستیم و همچنین
شیفت های فشرده ماماها را باید با جذب ماما کاهش دهیم.

اولاد قباد مشکلات بیمه‌ای را یکی از چالش‌های ماماها دانست و گفت: ماماهایی که در مراکز درمانی و مطب‌ها خدمت رسانی می‌کنند با بیمه ها دچار مشکلاتی هستند که باید این مشکل حل شود.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هر بانوی ایرانی این حق را دارد که دارای ماما خانواده باشد چرا که دختران باید نقض مادر و همسری را ایفا کنند و ماماها باید در مدارس ایفای نقش مادری و همسری را با طرح های خود مراقبتی  ارایه کنند و بتوانیم این گام اساسی را برای خود مراقبتی برداریم.
وی افزود: ما باید دختران را در کنار مادران قرار دهیم چون پیشگیری مهمتر از درمان است و با پیشگیری از رفتارهای پر خطر با آسیب‌های اجتماعی کمتری مواجه خواهیم بود.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم وزارت بهداشت بتواند ماده ٧۴ قانون ششم توسعه را به نحوی احسن در همه کشور اجرایی کند.
 
کد مطلب : ۴۵۱۷
نام شما

آدرس ايميل شما