۰
وزیر بهداشت و درمان در مراسم روز جهانی ماما مطرح کرد:

سیاست وزارت بهداشت، هر خانه یک پایگاه سلامت است

تاریخ انتشار :
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب : ۴۵۱۶
سیاست وزارت بهداشت، هر خانه یک پایگاه سلامت است
سالم خبر: وزیر بهداشت اعلام کرد:  سیاست ما در وزارت بهداشت، هر خانه یک پایگاه سلامت است که کارشناسان ماما در انتقال این دانش به زنان خانواده به عنوان هسته مرکزی نقش تاثیرگذاری در ایجاد این پایگاه ها دارند.

به گزارش سالم خبر سعید نمکی در مراسم روز جهانی مامایی و پنجمین سال ترویج زایمان طبیعی با اشاره به سیل اخیر در کشور و نقش ماما ها در این ایام گفت: در سیل اخیر هر زمان که تلاش همکاران خود را در حوزه پزشکی می دیدم می خواستم که به خاطر تلاش این عزیزان زانو زده و از تمامی خدمات آنها تشکر کنم.

وی با اشاره به دیدار خود با وزیران بهداشت پاکستان و عراق، بیان داشت: وزیران کشورهای همسایه که از کارشناسان خبره سازمان جهانی بهداشت هستند اذعان داشتند که نظام ارایه خدمات بهداشتی و درمانی ایران به عنوان الگو و مدل، قابل استناد است و از ما کمک خواستند و در این افتخار آفرینی، دو گروه بهورزان و ماماها برجسته بودند.

نمکی افزود: نظام بهداشتی و درمانی ما در بین 22 کشور و شرق مدیترانه که از الگوهای بسیار پیشرفته تلقی می شود، بیشتر کشورهای منطقه درصدد هستند تا از الگوهای ما برای توسعه زیرساخت های بهداشتی و درمانی شان استفاده کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در اردیبهشت سال 93 زایمان طبیعی به عنوان یه حرکت شروع شده است و توفیقات را نیز به دست آورده ایم،
افزود: بنده به عنوان یک وزیر بهداشت انتظاری که از آینده مامایی کشور دارم اینست که در آموزش دانشگاه های مامایی یک بازنگری داشته باشند و مهارت های فراتر از خدمت را اعمال کنیم.
نمکی ادامه داد: در برنامه توسعه نظام سلامت تلاش ما 60 درصد زایمان طبیعی در کشور است که تا حدودی توانسته ایم موفق عمل کنیم .

وی رفع دغدغه مقام معظم رهبری در رشد جامعه را از مهم ترین اقدامات آینده وزارت بهداشت دانست و گفت: اولین گام در رشد جامعه در طرح ملی، مراقبت قبل ، حین و بعد از زایمان است که  کودکان و مادران در سلامت کامل باشند و دومین گام افزایش جمعیت است که افراد را به فرزند آوری ترغیب کنیم که ماماها می توانند نسبت به این مسئله اقدام کنند تا در آینده بتوانیم ناباروری را  به صورت رایگان درمان کنیم.

ماماها رکن مهم در نقش آفرینی نظام سلامت هستند

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر آهنگ رشد زیر ساخت های کشور متناسب با رشد جمعیت نباشد دچار مشکل خواهیم شد و باید در همه زیر ساخت ها اشتغال مسکن و ... تلاش و زیر ساخت متناسب با رشد جمعیت را فراهم کنیم .

نمکی ماما ها را به عنوان یک رکن مهم جامعه در نقش آفرینی نظام سلامت دانست که ما در این راستا  در حال بازنگری و توسعه زیر ساخت های نظام سلامت هستیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تلاش خواهیم کرد تا فارغ التحصيلان مامایی بیکار
نداشته باشیم، افزود: سیاست ما هر خانه یک پایگاه سلامت است که ماماها در انتقال این دانش به زنان خانواده نقش اساسی دارند و به عنوان هسته مرکزی آموزش خانواده ها به  خانم ها کمک شایانی به ایجاد پایگاه سلامت خانواده دارند. ماماها در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان و عوارض زایمان ها و حذف کزاز بندناف نقش مهمی دارند.

نباید رشد جمعیت را به ضد ارزش تبدیل کنیم

نمکی گفت: اگر آهنگ رشد زیرساخت‌های کشور متناسب با رشد جمعیت نباشد رشد جمعیت به ضد ارزش تبدیل خواهد و باید در توسعه زیرساخت آموزش، اقتصاد و اشتغال کار کنیم و گرنه تلاش برای رشد جمعیت سرانجام خوبی نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: ما ماما‌ها را به عنوان رکن اصلی و مهم نظام سلامت می‌شناسیم و به عنوان رکن مهم سلامت نقش مهمی در ارتقا شاخص‌های سلامت خواهند داشت و ما در توسعه زیرساخت‌های سلامت در حال بازنگری هستیم.

وزیر بهداشت گفت: ما به دنبال آن هستیم که فارغ التحصیل مامای بیکار نداشته باشیم و حوزه مراقبت در منزل پرستاران و ماما‌ها می‌توانند نقش داشته باشند و امسال با پایان هفته سلامت شعار هر خانه یک پایگاه سلامت را دنبال می‌کنیم؛ یکی از ارکان آن ماماهاست و اگر مادری ۴ کلاس سواد داشته باشد شانس نجات جان فرزند چند برابر افزایش پیدا می‌کند.
 
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۴۵۱۶
نام شما

آدرس ايميل شما