ترددهای غیرمجاز، مانع حذف یک بیماری در چابهار

5 ارديبهشت 1398 ساعت 16:12


سالم خبر : رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ضمن اشاره به مشکلات بهداشت و درمان چابهار ناشی از ترددهای غیرمجاز از کشورهای همسایه، در عین حال از کاهش انتقال محلی مالاریا خبر داد.
 
به گزارش سالم خبر از ایسنا،  محمدمهران امینی فرد در همایش روز جهانی مالاریا در چابهار با بیان اینکه مالاریا از مهمترین بیماری‌های عفونی است که هنوز در استان سیستان و بلوچستان به صورت بومی وجود دارد افزود: در سال‌های اخیر با وجود افزایش فعالیت‌ها و بکارگیری امکانات بیشتر در این دانشگاه و نیز علی رغم کاهش محسوس موارد انتقال محلی مالاریا، همچنان موارد جدید بیماری و تبعات بهداشتی اقتصادی و اجتماعی آن را شاهد می‌باشیم.
 
وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حذف مالاریا تا سال ۲۰۲۰ افزود: آخرین گام‌های حذف بیماری مهلک و مصری مالاریا برداشته می‌شود. به دنبال اقدامات انجام شده کاهش چشمگیر موارد مالاریا در سال ۹۷ را شاهد بودیم. بطوریکه انتقال محلی این بیماری از ۹ مورد در سال ۹۶ به دو مورد در سال ۹۷ در چابهار را داشتیم، این در حالیست که شاهد ترددهای روز افزون غیر مجاز از کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان هستیم) بر این اساس لازم است که نظام مراقبت را تقویت کنیم.
 
امینی فرد با بیان اینکه مشکل اصلی دیگر در مرزهای طولانی به ویژه در چابهار بحث حاشیه نشینی است ادامه داد: بر همین اساس در راستای حفاظت و صیانت از مردم و بهداشت عمومی اقدامات متعددی را انجام داده‌ایم تا به این ترتیب خدمات بهداشتی را به حاشیه نشین‌ها ببریم و توجه سیاسیون و نهادها را به این موضوع جلب کنیم. این توجه‌ها به صورت عملی خود را نشان داده و توانستیم خدمات بهداشتی را با بکارگیری کانکس‌ها و مأموران بهداشتی به حاشیه شهرها ببریم.
 
امینی فرد با بیان اینکه یک میلیون و ۲۳۴ هزار نفر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارند، افزود: قالب این جمعیت یعنی ۹۰۰ هزار نفر، روستایی هستند و نزدیک به ۲۵ هزار نفر نیز اتباع خارجی تحت پوشش دانشگاه هستند که البته آمار واقعی از این رقم بالاتر است.
 
وی به مناطق مالاریا خیز و همچنین وضعیت سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: به دنبال اقدامات انجام شده کاهش موارد محلی مالاریا در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر را شاهد هستیم اما در جریان برنامه حذف مالاریا با چالش‌هایی نظیر افزایش ترددهای مرزی غیر مجاز، شروع فصل کشاورزی و ورود اتباع بیگانه، دو ملیتی بودن افراد، کمبود نیروهای بهداشتی جهت مراقبت و بیماریابی مالاریا، افزایش حاشیه نشینی و زاغه نشینی، بکارگیری افراد غیر ایرانی برای انجام برخی کارها و … روبرو هستیم.
 
به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه بامری سرپرست فرمانداری چابهار ضمن اشاره به مشکلات بهداشت و درمان این منطقه گفت: متأسفانه چابهار رتبه اول مالاریا در مجموعه کشور را دارد و این موضوع می‌طلبد که عنایت ویژه‌ای به آن شود تا بتوانیم در سال ۲۰۲۰ ریشه کنی این بیماری را در کشور شاهد باشیم.
 
وی به ظرفیت‌های چابهار و سواحل مکران اشاره کرد و گفت: امروز خوشحالیم که دانشکده ایرانشهر به دانشگاه علوم پزشکی تبدیل شده است. برای تکمیل این موضوع لازم است که دانشکده و دانشگاه چابهار را داشته باشیم و این از خواسته‌های مردم است. ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی مطالبه‌ای بود که کلنگ آن در سال گذشته زده شده است و انتظار است که ردیف اعتباری ویژه‌ای برای آن لحاظ شود و همچنین در جهت جذب نیروهای بومی استان و یا نیروهای ماندگار شهرستان برای ارائه خدمات در این بیمارستان اقدام شود.
 
وی همچنین به اقدامات انجام شده در جهت رفع مشکل حاشیه نشینی در چابهار اشاره کرد و گفت: اقداماتی در این زمینه با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است.
 
به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی، امام جمعه چابهار ضمن اشاره به وضعیت بروز مالاریا و همچنین بیماری ایدز در این منطقه تحت تأثیر ترددهای منطقه‌ای، در عین حال تسریع در ساخت بیمارستان کلنگ زده شده ۵۴۰ تخت خوابی چابهار را خواستار شد و گفت: این بیمارستان با مشارکت قرارگاه سازندگی احداث می‌شود و نیاز این منطقه است. اگر رشد منطقه را می‌خواهیم، باید عدالت در بهداشت و درمان در حد عالی باشد. لازم است هر چه زودتر این بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی محقق شود و وسایل آمدن و ماندگاری متخصصان نیز فراهم شود.
 
در ادامه کردی، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز گفت: شاهدیم که امروز چابهار به عنوان یک منطقه استراتژیک و ژئوپلیتیک و توسعه این منطقه و سواحل مکران به عنوان یک مسئله جدی و پراهمیت مطرح است.
 
وی با بیان اینکه بهترین بخش‌های ICU در جنوب شرق کشور را در چابهار داریم در عین حال به کلنگ زنی ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی اشاره کرد و گفت: زمین این بیمارستان اهدایی سازمان منطقه آزاد است. همچنین ساخت مراکز جامع خدمات سلامت را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در برنامه داریم و به این ترتیب در سال ۹۸ و ۹۹ تمرکز ما بر موضوعات بهداشت منطقه است.
 
وی به ضرورت‌های بهداشت و درمان چابهار و همچنین پیشگیری‌های بهداشتی اشاره و برای همکاری در حوزه‌های بهداشت و درمان اعلام آمادگی کرد.


کد مطلب: 4496

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4496/ترددهای-غیرمجاز-مانع-حذف-یک-بیماری-چابهار

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com