عباس کبریایی زاده رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌ها در گفت‌وگو با سالم خبر:

زنجیره‌ی طولانی تخصیص ارز نیمایی موانع بسیاری برای تولید‌کنندگان مکمل ایجاد کرده است

مصرف آنها توسط جوانان و ورزشکاران بدون تجویز پزشک یکی از چالش های این حوزه است

3 ارديبهشت 1398 ساعت 14:37


سالم خبر: تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی و رژیمی به رغم آنکه برای تامین مواد اولیه و ملزومات وارداتی خود ارز نیمایی دریافت می کنند اما زنجیره‌ی طولانی تخصیص ارز، دست اندازهای بسیاری را بر سر راه آنها ایجاد کرده است.

عباس کبریایی زاده رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی با بیان این مطلب به سالم خبر گفت: در دوره ای 70 تا 95 درصد از بازار مکمل های غذایی و رژیمی  از راه واردات تامین می شد و کمر این صنعت را می‌شکست اما در حال حاضر بیش از 80 درصد از این محصولات در داخل تولید شده و کل نیاز جامعه را تامین می کند.

وی افزود: به همین علت پیش تر فضای ذهنی داروسازان و داروخانه داران بیشتر به سمت مکمل های وارداتی گرایش داشت که با توسعه این صنعت در کشور طی سال های اخیر در حال تغییر است. در سال 97 ما شاهد حضور پر رنگ شرکت های تولیدکننده مکمل در بازار داروی کشور بودیم و مکمل های داخلی در قفسه داروخانه ها به طور مشهودی خود نمایی می کنند.

کبریایی زاده ادامه داد: تولید و تامین مکمل ها آن هم برای کشوری که 97 درصد از نیاز دارویی خود را در داخل تامین می کند چندان دشوار نیست به ویژه آنکه تولید این محصولات نسبت به داروهای دیگر نیازمند دانش پیچیده ای نیست.

وی گفت: با وجود آنکه تولیدکنندگان مکمل برای تامین مواد اولیه و ملزومات وارداتی خود ارز نیمایی دریافت می کنند اما زنجیره طولانی تخصیص ارز، دست اندازهای بسیاری برای آنها ایجاد کرده است. با این حال ارزش افزوده 5 تا 10 برابری ایجاد شده در بخش تولید نسبت به واردات، موجب می شود تا با یک میلیون دلار به اندازه 10 میلیون دلار کالای وارداتی، محصول تولید شود و بدین ترتیب با وجود کاهش 50درصدی واردات مکمل ها، کمبودی در این بازار بوجود نخواهد آمد.

رییس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل های غذایی و رژیمی در مورد نحوه تبلیغ این محصولات گفت: طبق آیین نامه ها چون ادعای درمانی خاصی برای مصرف مکمل ها وجود ندارد؛ تامین کنندگان این محصولات اجازه دارند با فراغ بال و سهولت بیشتری به تبلیغ کالاهای خود بپردازند و حتی از بیلبوردهای شهری و غیره هم استفاده کنند اما همچنان بر سر تبلیغات در صدا و سیما بحث هایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه دنیای مکمل ها برخاسته از شهرنشینی و تغییر سبک زندگی است اما مصرف آنها توسط جوانان و ورزشکاران، بدون تجویز پزشک یکی از چالش های این حوزه است، گفت: این نبود آگاهی در جامعه نسبت به مصرف مکمل ها مشکلات فراوانی را در جامعه پدید آورده است زیرا افراد به تشخیص خود این محصولات را مصرف کنند. برای کاهش این معضلات افراد می توانند با رجوع به سایت شرکت های تولیدکننده اطلاعات مصرف را دریافت کنند. ضمن آنکه توصیه ما براین است که این محصولات بدون مشورت، توصیه و تجویز پزشک و داروساز مصرف نشوند.

کبریایی زاده در ادامه به قاچاق مکمل ها اشاره کرد و افزود: سالم ترین زنجیره تامین مکمل، تامین کالا از محصولات تحت نظارت وزارت بهداشت است و سامانه رهگیری و اصالت فرآورده های دارویی در مورد تمام مکمل ها نیز اعمال شده است. اما خطرناک ترین رفتار این است که مردم مکمل ها را از بازار سیاه و قاچاق تهیه کنند.

وی گفت: چالش دیگر این است که مربیان و پیشکسوتان ورزشی در باشگاه ها مکمل هایی را برای مصرف به جوانان توصیه کرده و می فروشند خطای بسیار بزرگی است که متاسفانه به دلیل عدم همکاری وزارت ورزش با وزرات بهداشت و برخورد نکردن با باشگاه های متخلف، مشکلات گاه غیر قابل جبرانی را برای ورزشکاران جوان به همراه داشته است.
 
وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو به این قضیه ورود داشته است.

کبریایی زاده بسیاری از مرگ های ناگهانی ورزشکاران را مرتبط با مصرف غیرمنطقی مکمل ها دانست و گفت: این مرگ و میرها به خاطر حفظ حرمت خانواده عنوان نمی شود.

هفتمین همایش مکمل های غذایی و ورزشی چهارم تا ششم اردیبهشت در هتل المپیک تهران برگزار می شود.
 


کد مطلب: 4478

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4478/زنجیره-ی-طولانی-تخصیص-ارز-نیمایی-موانع-بسیاری-تولید-کنندگان-مکمل-ایجاد-کرده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com