۰

فرصتی برای معرفی دیپلماسی سلامت به جهانیان

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۴۴۷۵
فرصتی برای معرفی دیپلماسی سلامت به جهانیان
سالم خبر : هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت، با هدف ارتقای دیپلماسی سلامت و معرفی ظرفیت های نظام سلامت کشورمان به جهانیان، برای نخستین بار و علی رغم تحریم های موجود در منطقه غرب آسیا برگزار می شود. این رویداد مهم بین ‌المللی فرصت کم نظیری برای تبادل تجربیات ارزشمند حوزه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با دنیا را فراهم کرده است.
 
کنسرسیوم جهانی پیمان گروه هشت، شامل 25 دانشگاه، فرهنگستان و موسسات آموزشی 18 کشور از شش قاره دنیا، در سال 2009 هنگامی که آلمان رییس گروه G8 بود، تشکیل شد و نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت نیز از سال 2013 آغاز به کار کرد و هر ساله این نشست در یک قاره برگزار می‌شود. براساس مصوبه هیات مدیره پیمان گروه هشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها عضو منتخب منطقه غرب آسیا و شمال افریقا در گروه پیمان هشت، در اردیبهشت ماه سال 1398 میزبان این نشست در جزیره کیش است.
 
پیمان گروه هشت در واقع، یک مجموعه آکادمیک و غیرسیاسی است که برای ارتقای سلامت جهانی تلاش می کند و با استفاده از آزادی های آکادمیک و فارغ از مرزبندی های سیاسی حرکت می کند. 
 
این مجمع، یک نهاد تصمیم گیرنده و اجرایی نیست، بلکه یک نشست مشورتی، کارشناسی بین چهار حوزه دانشگاهیان، سیاستگذاران، صنعتگران و جامعه که در حوزه سلامت نقش دارند، می باشد که هم اکنون به عنوان یک نشست اصلی در دستورسازی سلامت جهانی پذیرفته شده است. 
 
شش سرفصل اصلی این رخداد بزرگ شامل سلامت در شرایط بحرانی و ناایمن، سلامت در جهان در حال گذر، توسعه پایدار سلامت، بیماری های غیر واگیر و سلامت روان، محیط زیست و آموزش پزشکی است. 
 
سرفصل های مذکور با هدف توسعه پایدار سلامت، با تاکیداتی مانند تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا، پوشش همگانی سلامت و پیشگیری و مبارزه با بیماری های غیر واگیر، خدمات سلامت عدالت محور، قابل تمکن و همگانی موضوعات را مورد بحث و تبادل نظر قرار می دهند. 
 
برگزاری نشست منطقه‌ای مجمع جهانی سلامت در ایران با توجه به جو سیاسی منطقه و تبلیغات سوء ناشی از تحریم‌های آمریکا، فرصت بسیار خوبی را برای دیپلماسی سلامت در اختیار کشور قرار می‌دهد و از طرف دیگر گامی در جهت ایفای نقش دانشگاه در عرصه بین‌المللی است که امیدواریم در مسیر ارتقای سلامت مردم کشورمان باشد.
کد مطلب : ۴۴۷۵
نام شما

آدرس ايميل شما