۰
وزیر بهداشت و درمان در مراسم افتتاحیه یک کارخانه تولید دارو:

تاوان حمایت از تولید داخل را نباید مردم بپردازند

در عین حال که اجازه ورود داروهای مشابه تولید داخل را نخواهم داد اما از ورود داروهای داخلی بی کیفیت به بازار هم جلوگیری خواهم کرد
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۴۴۵۹
تاوان حمایت از تولید داخل را نباید مردم بپردازند
سالم خبر: وزیر بهداشت و درمان در افتتاحیه ی یک کارخانه تولید دارو با تاکید بر حمایت از تولید داخل دارو عنوان کرد که در عین حال که اجازه ورود داروهای مشابه تولید داخل را نخواهد داد اما از ورود داروهای داخلی بی کیفیت به بازار هم جلوگیری خواهد کرد.

به گزارش سالم خبر، سعید نمکی در این مراسم بر کیفیت داروی تولید داخل تاکید کرد و گفت: در درجه اول متولی سلامت مردم هستم همانطور که رانت واردات نداریم، نخواهیم گذاشت رانت تولید نیز شکل بگیرد. نباید در کشور داروی بی کیفیت در داروخانه ها وجود داشته باشد اگر داروی بی کیفیتی در کشور وجود داشته باشد، در کارخانه تولید کننده آن را می بندیم.

نمکی تصریح کرد: صنعت داروسازی باید تلاش کند که کیفیت داروهای تولید داخل ارتقا پیدا کند و استانداردهای ملی را رعایت کنند. اگر محصولات داخلی فاقد کیفیت باشد، آن را نمی خریم چون نمی شود از محصول بی کیفیت داخلی حمایت کرد. نه مقام معظم رهبری فرمودند و نه سیاست ما است که تاوان حمایت از تولید داخلی را مردم بپردازند. 

وی تاکید
کرد: دولت نباید مانع توسعه بخش خصوصی شود و نباید راه را بر دیگران بست و برای برخی باز کرد باید از بی عدالتی و رانت خواری جلوگیری شود.

وی یادآور شد: صنایع داخلی هم این قدر به پای همدیگر نپیچند و فکر نکنید که اگر برای همدیگر تله گذاشتید، تخریب کردید یا پرونده ساختید و دیگری را از بازار حذف کردید، شما جای او می نشینید. این راه، موفق نیست و راهی که در آن جوانمردی وجود ندارد، راه موفقی نیست و در زندگی ناجوانمردی که در بلند مدت برنده و جوانمردی که در بلند مدت بازنده باشد را ندیده ام. رقابت سالم کنید و رقابت به نیت حذف همدیگر نکنید. گرفتن بازار با لجن مالی هم را دنبال نکنید چون به طور قطع بازی را می بازید و هر شری به سمت برانگیزاننده اش، بر می گردد.

وزیر بهداشت با اشاره به قیمت دارو در کشور، گفت: از صنایع دارویی می خواهم که هزینه تمام شده محصولات و هزینه های سربار را کاهش دهند البته باید راه هایی را برای صنایع باز کنیم و هزینه های تحقیق و توسعه و بازاریابی را در قیمت گذاری، لحاظ کنیم چون بازار صادراتی
را پیدا نکرده ایم و محصولات ما هنوز در بازارهای جهانی عرضه نشده است قیمت تمام شده محصولات دارویی هنوز بالاست.

نمکی خطاب به داروسازان کشور گفت: متاسفانه نظام توزیع دارو در کشور سنتی و غیرعلمی است که باید اصلاح شود و هزینه های حمل و نقل در توزیع، بالا است و از سازمان غذا و دارو و بخش خصوصی تقاضا دارم که نظام توزیع دارو را اصلاح کنند و قیمت تمام شده در پخش های دارویی بالا است و با اغلب حاشیه ضرر کار می کنند.
 
وی در خصوص نظام ارائه و عرضه دارو در کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی داروخانه ها در عرضه داروهای ساخت داخل، کم لطفی می کنند. هفته پیش پیرمردی نزد من آمد و گفت که در یکی از داروخانه ها، داروی خارجی و داخلی را روی میز گذاشته اند و از داروساز پرسیده ام که تفاوت این دو دارو در چیست که قیمت آن اینقدر متفاوت است؟ آن داروساز داروی داخلی را به پراید و داروی خارجی را به بنز تشبیه کرده است و وقتی داروساز کشور به بیمار این سخن را می گوید، در حق صنعت داروسازی کشور، جفا کرده است.
 
وزیر بهداشت تاکید
کرد: آقایان داروخانه داران عزیز بدانید امروز 97 درصد از داروی تولید داخل، 550 میلیون دلار و 3 درصد داروی وارداتی، 1.3 میلیارد دلار ارزبری دارد و می دانید که اگر این نسبت وارونه شود و صنعت داخلی فروریخت، چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر همه منابع کشور را برای واردات دارو اختصاص دهیم، هنوز پاسخگو نخواهد بود و در این صورت نظام سلامت بهم می ریزد. 
 
نمکی بیان کرد: اگر قرار باشد روزی داروخانه ها استمرار و ادامه حیات داشته باشند، با تولید داخلی میسر خواهد بود. اگر صنعت داخلی نضج گرفت، درب داروخانه ها مستمر باز خواهد بود اما اگر صنعت داخلی فروپاشید، با واردات نمی توان طبقات داروخانه ها را پر کرد و دولت نمی تواند منابع واردات دارو را تامین کند.
 
وی اضافه کرد: همکاران داروساز ما اکثرا انسان های شریف، فرهیخته و دلسوزی هستند و باید به برخی افراد توصیه کنند که پشت کانتر داروخانه ها، صنایع ملی را تحقیر نکنند و این کار بسیار زشتی است که داروساز، چاقو دست بگیرد و بندهای صنعت داروی کشور خودش را ببرد.
 
 
کد مطلب : ۴۴۵۹
نام شما

آدرس ايميل شما