۰
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

70 درصد از ایرانیان از پرفشاری خون خود بی‌اطلاع‌اند

حدود 30 درصد از ایرانیان بالای 18 سال و حدود 50 درصد از افراد بالای 55 سال دچار پر فشاری خون هستند
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۴۵۸
70 درصد از ایرانیان از پرفشاری خون خود بی‌اطلاع‌اند
سالم خبر: کارزار مبارزه با بیماری پرفشاری خون از سوی وزارت بهداشت و درمان،فعالیت خود را به زودی آغاز می کند. در اهمیت و ضرورت راه اندازی بسیج همگانی پرفشاری خون و اطلاع رسانی به مردم همین بس که 50 درصد از افراد بالای 55 سال در کشور دچار پرفشاری خون هستند.

رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر،اعلام کرد: براساس مطالعات متعدد در خصوص پرفشاری خون در کشور، مشخص شد که حدود 30 درصد از ایرانیان بالای 18 سال و حدود 50 درصد از افراد بالای 55 سال دچار پر فشاری خون هستند.

وی درباره آغاز فعالیت بسیج همگانی پرفشاری خون گفت: هدف
اصلی این بسیج این است که از همه مردم تقاضا شود تا به فشارخون خود اهمیت بدهند. همانطور که هر روز خود را در آینه نگاه چک می کنند هفته ای یک بار نیز فشارخون خود را چک کنند. چون پر فشاری خون به شرط مراجعه به پزشک و مصرف داروها قابل درمان است.

وی با اشاره به راهکارهای آینده بسیج همگانی پرفشاری خون بیان داشت: با توجه به کارکرد پزشکی دیجیتال و گوشی همراه که ضریب نفوذ بالایی بین ایرانیان دارد می توان سنسورهای بسیاری که در جهان در زمینه ی اندازه گیری فشار خون  راه اندازی شده است را نیز در کشور راه‌اندازی کرد. فشار خون افراد از طریق موبایل چک و از همان
طریق گوشی به یک مرکز درمانی ارسال و در نهایت  فرد مبتلا از طریق پیامک نسبت به بیماری خود آگاه می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه پرفشاری خون مهمترین عامل مرگ و ناتوانی ها در کشور است، گفت: براساس مطالعات متعدد درباره پر فشاری خون درایران،  مشخص شد حدود 30 درصد ایرانیان بالای 18 سال و حدود 50 درصد آن ها که سن شان بالای 55 سال است دچار پرفشاری خون هستند ضمن آنکه 70 درصد از افراد نیز از مشکل فشارخون خود اطلاع ندارند  یا داروهای تجویزی خود را مصرف نمی کنند.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه رشد شاخص‌های سلامت در ایران منوط
به کنترل فشار خون است، افزود: ۳۸۰ هزار مرگ در سال 2017 در ایران اتفاق افتاده است که از این تعداد، حدود 22 درصد یعنی معادل 85 هزار نفر مربوط به افراد زیر ۵۰ سال بود. به طوری که 177 هزار نفر معادل 47 درصد زیر 70 سال بودند. بنابراین‌ کنترل بیماری‌های غیر واگیر از جمله فشار خون، قند خون و چاقی باید در دستور کار همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور قرار بگیرد.

وی فشار خون را مهمترین و شایع ترین عامل ایجاد بیماری های قلبی عروقی، سکته های قلبی و مغزی و بیماری های مزمن کلیوی دانست و آن را یک خطر رو به رشد برای سلامت کشورهای در حال توسعه و کم درآمد
توصیف کرد.

متوسط مصرف نمک در ایران 11 گرم در روز است

ملک زاده ادامه داد: توصیه ما برای مصرف نمک مجاز، 4 گرم در روز است این درحالیست که متوسط مصرف نمک در ایران 11 گرم در روز است.

وی پیشگیری از پرفشاری خون را بر کاهش مصرف نمک، ورزش و کاهش وزن دانست و گفت: 90 درصد از ایرانیان ورزش نمی کنند و 70 درصد این افراد چاق و اضافه وزن دارند که این نشان می دهد که باید سبک زندگی خود را مورد بازبینی قرار دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: زنان ایرانی به دلیل کم تحرکی و عدم توجه به ورزش و وزن خود بیشتر از مردان دچار پرفشاری خون هستند.
 
 
 
کد مطلب : ۴۴۵۸
نام شما

آدرس ايميل شما