با توقف کوتاه‌مدت ارتباط تجاري ايران و چين

چالش های جدید صنعت دارو و تجهیزات‌پزشکی با محدودیت های جدید تجاری

چین قوانین سخت گیرانه تری در برابر ایران در پیش گرفته است

28 فروردين 1398 ساعت 13:13


سالم خبر: با محدودیت های جدید تجاری ایران و چین بیم آن می رود که صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی در تامین مواد اولیه و برخی کالا های خود با چالش های جدید رو به رو شوند.

اگر چه بیشترین حجم تجارت خارجی کشور با چین به ویژه در دوره های مختلف تحریم، بوده است و این کانال ارتباط تجاری برای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است اما چند روزی است که واردات از چین با محدودیت هایی مواجه شده و چین قوانین سخت گیرانه تری در برابر این شریک تجاری در پیش گرفته است.

شرق در این باره گزارش داد که تجار ايراني براي خريد ارز به‌صورت يوان چين در بازار نيما با تذکر همراه شده‌اند. نامه‌اي از سوي برخي بانک‌ها برحسب دستور بانک مرکزي به شعب، فرستاده شده و دستور داده شده تا اطلاع ثانوي از خريد ارز يوان چين (بانکي/نيما) خودداري کنند. بر اين اساس دستور داده شده با توجه به مشکلات پيش‌آمده در روابط کارگزاري «کنلون‌بانک» با بانک‌هاي ايراني تا اطلاع ثانوي درخواست خريد يوان چين ثبت نشود. اين محدوديت شامل تمامي تراکنش‌ها خواهد بود و درباره تأمين وجوهي که قبلا صورت گرفته است، کارسازي طبق رويه قبلي ادامه داشته و با توجه به مشکلات ايجادشده در روند ارسال وجوه تسريع مي‌شود.

دولت چين در‌حال‌حاضر در سه حوزه پتروشيمي، خودرويي و غذايي اجازه فعاليت با ايران را مي‌دهد ولي در بقيه حوزه‌ها محدوديت ايجاد کرده است و در حال حاضر باید دید که این محدودیت ها بر صنایعی همچون صنعت دارو و تجهیزات پزشکی کشور چه تاثیری خواهد داشت.

دولت چین در حال حاضراظهارنظر رسمی در این باره نکرده است اما برخی ناظران وفعالان اقتصادی در این زمینه دلیل اصلی این محدودیت را مربوط به تعویق و موضع غیر شفاف ایران در قبال FATF  مي‌دانند. یک فعال اقتصادی به شرق گفته است که يکي از دلايلي که چين تعامل با ايران را به شدت کاهش داد، مسئله رياست دوره‌اي چين بر FATF است، چين به‌دليل اين رياست، سخت‌گيري‌هاي زيادي را حتي براي شهروندان خود اعمال کرده است، چون تصميم دارد قوانين FATF را در کشور خود به‌طورکامل اجرا کند.

چرا محدودیت؟

به گزارش «شرق»، بانک کنلون‌ چين، تنها بانک چيني بود که با ايران کار مي‌کرد. اين بانک در واقع به‌دليل مشکلاتي که پيدا کرده بود، با ديگر کشورها ارتباط برقرار نکرد و فقط با ايراني‌ها کار مي‌کرد، ولي در چين چندين شعبه داشت. اين بانک براي ساماندهي روابط بانکي ايران با چين در دوره تشديد تحريم‌ها عليه ايران و با هدف دورزدن تحريم‌ها در دولت قبل ايجاد شد. سرمايه اوليه اين بانک از ارز فروش نفت ايران به چين که در چين بلوکه شده تأمين شده است، اما همين بانک اکنون از تحريم‌هايي که عليه ايران توسط آمريکا وضع شده، حمايت مي‌کند و به طرف ايراني اعلام مي‌کند اقلام مورد تحريم را با کشور ما معامله نخواهد کرد.

جديدترين آمار منتشرشده از سوي گمرک چين نشان مي‌دهد مبادلات تجاري اين کشور با ايران در دوماهه نخست سال جاري ميلادي افت 49 درصدي داشته و به 3.471 ميليارد دلار رسيده است. در ماه‌هاي ژانويه و فوريه سال ميلادي گذشته ارزش تجارت ايران و چين 6.8 ميليارد دلار اعلام شده بود. صادرات چين به ايران در اين دوره و واردات از ايران کاهش داشته است. چين در ماه‌هاي ژانويه و فوريه امسال 2.32 ميليارد دلار کالا از ايران وارد کرده که اين رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت قابل توجه 34 درصدي داشته است. واردات چين از ايران در مدت مشابه سال قبل 3.515 ميليارد دلار اعلام شده بود.

صادرات چين به ايران در دو ماه نخست امسال نيز 65 درصد افت داشته و به 1.151 ميليارد دلار رسيده است، درحالي‌که در مدت مشابه سال قبل 3.285 ميليارد دلار کالاي چيني به کشور وارد شده بود.
 
 


کد مطلب: 4429

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4429/چالش-های-جدید-صنعت-دارو-تجهیزات-پزشکی-محدودیت-تجاری

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com