۰
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان:

بیش از 40 هزارنفر در کشور مبتلا به بیماری های التهابی روده هستند

بیماری التهاب روده جوانان 15 تا 35 سال را تهدید می کند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۴۲۸
بیش از 40 هزارنفر در کشور مبتلا به بیماری های التهابی روده هستند
سالم خبر: بیماری های التهابی روده طی 30 سال گذشته در ایران در حالی جزو بیماری های نادر محسوب می شد که طی سال های اخیر این بیماری ها شیوع و بیش از 40 هزارنفر در کشور را درگیر کرده است.

به گزارش سالم خبر، رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت طی نشست خبری کنگره بیماری های التهابی که 29 و 30 فروردین ماه در رشت برگزار می شود، گفت: در بیماری های مزمن التهابی روده یکسری افراد را دچار اسهال خونی می شوند که اگر این افراد دقیق معالجه نشوند، ناتوان شده و سلامت آن ها به خطر می افتد.

وی افزود: بیماری های التهابی روده در حالی بیماری مادام العمری است اما به شرط تشخیص به موقع و درمان دقیق قابل کنترل است.

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران سن ابتلا به بیماری های التهابی روده را بین 15 تا 35 اعلام کرد و گفت: البته این بیماری ها می تواند کودکان و نوزادان را درگیر کند. اما احتمال این اتفاق کم است و جوانان بین 15 تا 35 سال به این بیماری‌ها مبتلا می شوند.

ملک زاده دلیل شیوع بیماری های التهابی روده را سبک زندگی افراد دانست و افزود: این بیماری ها بعد از کشف یخچال
در سوئد پیدا شد. بنابراین از زمانی که یخچال در زندگی ما جا باز کرد بیماری های عفونی کمتر شد و بیماری های التهابی روده ظهور پیدا کرد که غذای مانده در یخچال می تواند دلیل بیماری های التهابی باشد.

داروهای مصرفی بیماران التهابی روده تولید داخل است

وی با بیان اینکه در گذشته درمان بیماری های التهابی طی پنج سال گذشته گران بود، بیان داشت: امروز همه داروهای این بیماری های التهابی روده تولید داخل است و این در حالیست که ارزان ترین داروهای این بیماری در ایران است و گاهی سایر کشورها برای درمان از داروهای ما استفاده می کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت شیوع بیماری های التهابی روده را در آمریکا و اروپا بسیار بالا دانست که ایران سهم کمتری دارد.

ملک زاده به رژیم غذایی بیماران مبتلا به التهاب روده اشاره کرد و گفت: بیماران باید از خوردن پنیر، خامه و شیر پرهیز و دوغ و ماست مصرف کنند.

وی ادامه داد: هنوز بیماران مبتلا به بیماری های التهابی روده هستند که بیماری شان تشخیص داده نشده است. چون این بیماری در گذشته های دور نبوده است. بنابراین برخی پزشکان
از این بیماری ها آگاهی ندارند و به همین دلیل سمینارهای بیماری های التهابی روده را برگزار می کنیم.

از هر 100هزار نفر 45 نفر مبتلا داریم

در ادامه همایون واحدی فوق تخصص گوارش گفت: بیماری‌های التهابی روده شامل کولیت اولسروز و کرون است و در ایران از هر100 هزار نفر ۴۵ نفر به بیماری‌های التهابی روده مبتلا هستند.

وی با اشاره به ثبت شبکه ملی  بیماری‌های التهابی روده در کشور افزود: از زمان راه‌اندازی ثبت ملی بیماری‌های التهابی روده تاکنون حدود ۱۰ هزار بیمار مبتلا به کولیت و کرون ثبت شده هر چند حدس می زنیم که تعداد افراد مبتلا به این بیماری بیشتر باشد بنابراین با اهمیت ثبت بیماری‌ها می‌توانیم شناخت و تعداد بیماران مبتلا را شناسایی کنیم و آنها را قبل از ایجاد عوارض بیشتر درمان کنیم.

این فوق تخصص گوارش تصریح کرد: در كشورهاي اروپايي و آمريكای شمالی از وقتي بهداشت شان بهتر شد اين بيماري ها بيشتر شد.

واحدی عنوان کرد: عواملی که شدت بیماری‌های التهاب روده را می تواند بیشتر ‌کند و یا افراد را در معرض این بیماری قرار ‌دهد شامل استعمال
سیگار، مصرف تریاک، چاقی، کم تحرکی، زایمان سزارین، عدم شیردهی به نوزاد و مصرف آنتی بیوتیک‌ها در کودکان زیر دو سال و کمبود ویتامین D است.

وی با بیان اینکه مصرف چای و به خصوص قهوه می تواند برای پیشگیری از بیماری‌های التهابی روده موثر باشد، گفت: خوردن ماهی، میوه و سبزیجات برای این افراد توصیه می شود همچنین بهتر است از مصرف گوشت قرمز پرهیز و تا حد ممکن از مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری خودداری کنند هر چند برخی از افراد به صورت ژنتیکی مبتلا به بیماری های التهابی روده می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش عنوان کرد: کنترل بیماری‌های التهابی روده از طریق دارو درمانی است که می‌تواند از ناتوانی این افراد جلوگیری کرده همچنین منعی برای فرزنددار شدن این افراد وجود ندارد و اگر آنها پروسه درمانی خود را به صورت صحیح سپری کنند طول عمر این بیماران همانند افراد عادی خواهند بود لذا جای نگرانی وجود ندارد.

کنگره دو روزه کشوری بیماری‌های التهابی روده ۲۹ و ۳۰ فروردین ماه سال جاری در رشت با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می شود.
 
 
کد مطلب : ۴۴۲۸
نام شما

آدرس ايميل شما