۰

مشکلات درمان بیماران مغز و اعصاب

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۴۴۰۹
مشکلات درمان بیماران مغز و اعصاب
سالم خبر :دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، وضعیت دارو و تجهیزات پزشکی بیماران مغز و اعصاب را نامطلوب دانست و گفت: در حال حاضر، در تامین داروهای این گروه از بیماران با مشکل مواجه هستیم.
 
به گزارش سالم خبر از مهر، فرزاد فاتحی،  در نشست خبری بیست و ششمین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی که قرار است در روزهای ۱۰ تا ۱۳ اردیبهشت ۹۸ در محل هتل المپیک برگزار خواهد شد، افزود: بیماری‌های مغز و اعصاب با توجه به سالمندی کشور، رو به افزایش است.
 
دبیر کنگره با اشاره به بیماری‌هایی همچون اختلال حرکتی، پارکینسون، ام اس، سکته مغزی، آلزایمر، بیماری‌های عصبی عضلانی، سر درد و تشنج، به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب، گفت: متأسفانه سکته مغزی در سالمندان از شیوع بالایی برخوردار است.
 
این متخصص مغز و اعصاب، با عنوان این مطلب که ام اس در سنین پایین‌تر شایع است، ادامه داد: سنین ۲۰ تا ۳۰ سال، بیشتر درگیر ام اس می‌شوند. البته مواردی از ابتلاء به ام اس در افراد زیر ۲۰ سال هم مشاهده می‌شود.
 
به گفته فاتحی، بیماری ام اس در ایران از شیوع بالایی برخوردار است که البته این وضعیت در شهرهای صنعتی بیشتر نمود دارد.
 
وی با عنوان این مطلب که سکته مغزی در سالمندان منجر به ناتوانی و مرگ و میر می‌شود، افزود: میزان مرگ و میر سکته مغزی در کوتاه مدت خیلی بیشتر است.
 
فاتحی با اشاره به درمان‌های دارویی سکته مغزی، اظهارداشت: با توجه به استفاده از داروی TPA که می‌تواند منجر به کاهش عوارض سکته مغزی شود، می‌بایست بیمار حداکثر ظرف مدت ۴.۵ ساعت به مرکز درمانی منتقل شده و این دارو استفاده شود. در غیر این صورت، عوارض سکته مغزی شدت می‌یابد.
 
وی، بازتوانی را یکی از مشکلات بیماران سکته مغزی دانست و افزود: هزینه‌های بالای بازتوانی باعث شده تا خیلی از خانواده‌ها ناچار، از بازتوانی بیمار سر باز بزنند.
 
فاتحی با اشاره به داروهای خارجی مورد استفاده برای بیماران مغز و اعصاب، گفت: داروهای بیماران پارکینسون وابستگی شدیدی به ساعت مصرف دارد و اگر به موقع در دسترس نباشد، مشکلاتی برای بیماران ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر داروهای بیماران پارکینسون به سختی پیدا می‌شود و انتخاب داروها کم شده است.
 
فاتحی با عنوان این مطلب که ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران مغز و اعصاب برای استفاده از داروهای تولید داخل مشکلی ندارند، افزود: ۱۰ درصد بیماران با توجه به شرایط بدنی، نیاز دارند از داروهای برند استفاده کنند.
 
وی همچنین به مشکلات کمبود تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران مغز و اعصاب اشاره کرد و گفت: پلاسما فرز، از جمله تجهیزاتی است که برای برخی بیماران مغز و اعصاب استفاده می‌شود که قیمت آن از یک میلیون به چند میلیون رسیده و همین مسئله مشکلاتی برای بیماران ایجاد کرده است.
 
فاتحی به IVIG به عنوان یکی دیگر از نیازهای بیماران مغز و اعصاب اشاره کرد و افزود: قیمت آن نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون شده است که اگر بیمار آن را نگیرد، بیماری او عود کرده و مشکلاتی به وجود می‌آورد.
 
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: متأسفانه در هر دو زمینه دارو و تجهیزات پزشکی بیماران مغز و اعصاب، با مشکلاتی مواجه هستیم.
کد مطلب : ۴۴۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما