۰
رییس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

تعرفه های دندانپزشکی بدون متولی مانده است

تنها 10 درصد از خدمات دندانپزشکی از تعرفه دولتی برخوردار است
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۴۴۰۱
تعرفه های دندانپزشکی بدون متولی مانده است
سالم خبر: رییس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت اعلام کرد: حدود 10 درصد از خدمات دندانپزشکی در کشور از تعرفه دولتی برخوردار و حدود 90 درصد از این خدمات فاقد تعرفه است که شورای عالی بیمه و هیات وزیران می توانند نسبت به این مسئله ورود پیدا کنند.

قاسم صادقی در گفت و گو با سالم خبر درباره وضعیت دندانپزشکی در کشور گفت: با توجه به اینکه بیشتر از 80 درصد خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی است، وزارت بهداشت به تناسب خدمت، تعرفه ای را مشخص می کند و در دبیرخانه و هیات وزیران تصویب می شود. بنابراین بیش از 90 درصد خدمات در بخش خصوصی صورت می گیرد و این مسئله نشان می دهد که تعرفه های دندانپزشکی از اولویت های مدیران ارشد وزارت بهداشت نیست.

وی افزود: در قانون قبلی نظام پزشکی، این سازمان می توانست برای بخش خصوصی دندانپزشکی تعرفه
تعریف کند. اما پس از اینکه مجلس شورای اسلامی طی مصوبه ای اختیار تعرفه گذاری را از سازمان نظام پزشکی گرفت و در اختیار هیات وزیران قرار داد، تعرفه های دندانپزشکی بدون متولی ماند و تا به امروز این مشکل حل نشده است.

رییس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت بیان داشت: طی یکسال گذشته با یکسری رایزنی ها توانستیم حداقل قیمت تمام شده خدمت را در راستای حمایت از مردم که در مقابل هزینه های سنگین دندانپزشکی قرار دارند، مشخص کنیم. البته تعیین تعرفه دندانپزشکی جزو برنامه های طرح تحول سلامت بوده است که اجرایی نشده است.

700 کالای دندانپزشکی مورد استفاده روزانه پزشکان است

صادقی در خصوص وضعیت تجهیزات دندانپزشکی گفت: با توجه به اینکه اقلام زیادی از تجهیزات و مواد باید در اختیار دندانپزشک قرار بگیرد تا بتواند خدمات کاملی
را ارائه دهد اما در حال حاضر حدود 700 قلم کالا و تجهیزات مورد استفاده روزانه و مداوم دندانپزشکان می گیرد. این در حالی است که به طور معمول کالاهای مرغوب دندانپزشکی از آمریکا و کشورهای اروپایی باید وارد شود. این در حالیست ورود این کالاها به کشور به دلیل شرایط تحریم مشکل است و امکان ندارد این مواد به صورت کامل در اختیار دندانپزشکان که بتوانند قیمت مناسبی داشته باشند.

بیشترین شیوع پوسیدگی در سنین 6 تا 13 سالگی است

رییس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه DMS  (تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده و پر شده) شاخص رشد پوسیدگی دندان است، بیان داشت:  DMS به عنوان یکی از شاخص هایی است که در جوامع برای میزان رشد برنامه های دهان و دندان مورد استناد است هر چه این عدد کمتر باشد وضعیت بهداشت دهان و دندان بهتر
ارزیابی می شود.

وی با اشاره به وضعیت سلامت دندان‌ها و میزان این شاخص در کشور گفت: مهم‌ترین گروه سنی برای سنجش این وضعیت کودکان بالای ۱۲ سال هستند، زیرا تعدادی از دندان‌های دائمی در این سن به تازگی رویش پیدا می‌کند.

وی افزود: در کشور ما شاخص DMS در کودکان ۱۲ ساله، ۲,۰۹ است یعنی هر کودک در این گروه سنی به طور میانگین دارای دو دندان گرفتار است که پوسیدگی شایع‌ترین علت خرابی دندان‌ها شناسایی شده است.

 صادقی بیشترین میزان شیوع پوسیدگی دندان در سنین رشد کودکان دانست و گفت: شیوع پوسیدگی دندان در سنین 6 تا 13 سالگی و به طور معمول این پوسیدگی تا 17 سالگی ایجاد می شود. بنابراین در کشورهای پیشرفته بر درمان های بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان و برنامه های دندانپزشکی متمرکز می کنند که بتوانند
با پیشگیری به موقع هزینه های خود را کاهش دهند.

وی بر مدیریت وزارت بهداشت  در حوزه دندانپزشکی کشور اظهار امیدواری کرد و افزود:  پوسیدگی دندان یک بیماری چندوجهی است و نیاز به همکاری های بین بخشی همچون وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، سازمان بهزیستی، مهدهای کودک و نهادهای حمایتی دارد. البته نقش تغذیه را بر سلامت دندان نباید فراموش کنیم.

23 فروردین روز دندانپزشکی

رییس اداره دندانپزشکی وزارت بهداشت به 23 فروردین ماه به عنوان روز دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: 23 فروردین ماه در مجلس شورای اسلامی روز تصویب قانون بهداشت کار بود که براین اساس روز دندانپزشکی در تقویم نام گرفت که هر سال به طور معمول در سراسر کشور در نظام پزشکی  و انجمن های دندانپزشکی مراسمی را برای یادبود این روز برگزار می شود.
 
کد مطلب : ۴۴۰۱
نام شما

آدرس ايميل شما