۰
مرگ؛ یک ساعت پس از بروز علایم وبا

مردم مناطق سیل‌زده باید درباره علائم بیماری‌های عفونی اطلاع‌رسانی شوند

براساس استانداردهای جهانی هر فرد درصورت مشاهده سه فرد دچار اسهال در اطرافیان خود باید به مراکز و کمپ های بهداشت و درمان مستقر مراجعه کند
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۳۶۱
مردم مناطق سیل‌زده باید درباره علائم بیماری‌های عفونی اطلاع‌رسانی شوند
سالم خبر: بیماری وبا یکی از بیماری های مهلک مناطق سیل زده است. سرعت پیشرفت این بیماری به گونه ای است که پس ازبروز علائم آن درصورت عدم رسیدگی و اقدامات درمانی، بیمار ظرف یک ساعت جانش را از دست می دهد.
 
به گزارش سالم خبر، علایم ابتلا به این بیماری بین ۱۲ ساعت تا ۵ روز پس از مصرف آب آلوده نمایان می‌شود اما بعد از بروز علایم باید به سرعت درمان آغاز شود در غیراین صورت بیمار به سرعت با خطر مرگ مواجه خواهد شد.
 
این بیماری درحال حاضر در مناطق سیل زده که به آب سالم دسترسی ندارند می تواند شیوع یافته و قربانیان بیشتری بگیرد.
 
وضعیت بیماری های عفونی وبا در مناطق سیل زده ی کشور درحالی از سوی متولیان بهداشت و سلامت کشور رصد می شود که آگاهی مردم نیز در این زمینه به محض مشاهده علائم احتمالی وبا می تواند در کنترل این بیماری در این مناطق کمک به سزایی کند.
 
نقش رسانه ها به ویژه رسانه
ملی و همچنین شبکه های مجازی در آگاهی دهی و اطلاع رسانی از چگونگی و علائم این بیماری می تواند در پیگشیری از شیوع این بیماری در مناطق سیل زده موثر باشد. چنانچه براساس استانداردهای جهانی هر فرد درصورت مشاهده سه فرد دچار اسهال در اطرافیان و محل سکونت خود باید به مراکز و کمپ های بهداشت و درمان مستقر در این مناطق مراجعه کرده تا با اقدامات درمانی در مدت زمان کوتاه هم بیماران درمان و هم از شیوع این بیماری به طور فراگیر جلوگیری کرد.
 
بیماری وبا همیشه از مشکلات در اولویت مناطق جنگ زده و بحران زده و مناطق توسعه نیافته و فقیرمانند بخشهای زیادی از قاره افریقا که به آب سالم دسترسی ندارند بوده است.
 
در سال ۲۰۱۷ میلادی هزینه ای که این بیماری به اقتصاد افریقا تحمیل کرد بالغ بر ۱۳۰ میلیون دلار بود و این هزینه  در نتیجه بی توجهی به کیفیت آب خوراکی مردم بیشتر شده است.
 
براساس گزارش
سازمان بهداشت جهانی هر سال بین ۱.۳ میلیون تا ۴ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می شوند و ۲۱ هزار تا ۱۴۳ هزار نفر  در اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.البته تمامی مبتلایان به نوع سخت و مرگبار بیماری مبتلا نمی شوند و حتی شماری از  مبتلایان بدون اینکه علایم ظاهری را بروز دهند، با کمک سیستم ایمنی بدنشان درمان می شوند اما در کودکان و افرادی که برای دوره ای نسبتا طولانی از آب نا سالم استفاده کرده اند ، این بیماری سخت و مهلک می شود.
 
نگاهی به خبرها نشان می دهد که در بخشهای مختلف دنیا، این بیماری در حال مشاهده است . شیوع وبا در میان مردم یمن که به دلیل سالهای طولانی جنگ ، به  آب سالم دسترسی ندارند یک بحران انسانی محسوب می شود . این بیماری در مناطق بحران زده در دنیا از قبیل بخشهایی از جهان که با حوادث طبیعی درگیر هستند و امکان خدمات رسانی به آنها کم است که مشاهده می
شود.
 
طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی بالغ بر ۸۰ درصد از مبتلایان به وبا با استفاده از داروهای خوراکی به سرعت درمان می شوند اما اگر شدت بیماری زیاد باشد باید درمان های سریع با آنتی بیوتیک را دریافت کنند.
 
در این بیماری سرعت عمل اهمیت زیادی دارد زیرا فرد بیمار پس از بروز علایم، فرصت کمی برای دریافت خدمات درمانی دارد در غیر صورت بیماری اش شدت می یابد و جانش را از دست می دهد.
 
اصلی ترین و اولین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری استفاده از آب سالم و پرهیز از نوشیدن آب تصفیه نشده است. ازسوی دیگر باید واکسن های خوراکی ایمن هم استفاده شود تا فرد از ابتلا به این بیماری در امان باشد.
 
سازمان بهداشت جهانی سرمایه گذاری در تامین آب سالم خوراکی را اولین و اصلی ترین راه مقابله با این بیماری مهلک می داند و از دولتها خواست که این سیاست را در دستور کار خود قرار دهند.
 
 
 
کد مطلب : ۴۳۶۱
نام شما

آدرس ايميل شما