۰
رییس اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

فرونشستن سیل شرایط را برای بروز بیماری‌های واگیردار فراهم می‌کند

در ایلام،  خوزستان، گلستان و فارس بیماری سالک بومی است که شرایط سیل می‌تواند موجب افزایش پشه شده و موارد سالک را افزایش دهد
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۳۳۳
فرونشستن سیل شرایط را برای بروز بیماری‌های واگیردار فراهم می‌کند
سالم خبر: رییس اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت اعلام کرد: بحران سیل اخیر در اقصی نقاط کشور می تواند شرایط بروز و شیوع بیماری های واگیردار و همه گیری از این بیماری های عفونی فراهم کند.

حسین عرفانی در گفت و گو با سالم خبر با تاکید براینکه مسوولان و کاشناسان وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه های علوم پزشکی به تناوب در استان ها و محلات سیل زده حضور پیدا کرده اند تا راههای پیشگیری و مدیریت جلوگیری از بروز بیماری ها پس از طغیان سیل را بررسی کنند،

وی گفت: با توجه به تمهیدات درنظر گرفته شده، تا امروز موردی از همه گیری بیماری های واگیردار در مناطق سیل زده نبودیم. اما به طور قطع پس از وقوع سیل شرایط برای بروز این بیماری ها فراهم می شود.

وی با بیان اینکه اولویت بروز بیماری ها در مناطق سیل زده بیماری هایی است که از طریق آب و غذا منتقل می شود، بیان داشت: در مناطق سیل زده حتما باید از آب های سالم بهداشتی تحت نظارت شبکه آبرسانی آبفا با نظارت مراکز بهداشت شهرستان ها توزیع شود. چون بسیاری از بیماری های واگیردار در این مناطق از طریق
آب و غذا منتقل می شود. بنابراین نیاز است مدیریت فاضلاب در مناطق سیل زده به طور جدی بررسی شود تا شاهد بروز بیماری ها از طریق فاضلاب  نباشیم.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت به مدیریت تامین غذای پخته شده و خام در مناطق سیل زده اشاره کرد و افزود:  از انجمن های غیر دولتی و خیریه ها خواهشمندیم که غذای پخته شده و خام را تحت نظارت ادارات بهداشت، بین مردم توزیع کنند.

عرفانی بر  بهداشت فردی مناطق سیل زده تاکید کرد و گفت:  مسولان و افراد سیل زده باید به بهداشت فردی همچون تامین توالت ، آب آشامیدنی، حمام و...  را در نظر داشته باشند.

مصرف قارچ های غیربهداشتی و سمی ممنوع

وی گفت: در استان های غربی باید مراقب باشیم که مردم از مصرف قارچ های غیربهداشتی و سمی پرهیز کنند تا دچار مسمومیت نشوند.

وبا، حصبه، اسهال خونی از عوارض طغیان سیل 

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینکه در مناطق سیل زده برخی بیماری ها از طریق هوا منتقل می شوند، گفت:  گرمایش و سرمایش در این مناطق باید مدیریت شود.
چون که شرایط هوا می تواند برخی بیماری های انگلی و پوستی همچون شیوع شپش ایجاد کند.

عرفانی از انتقال برخی بیماری های واگیردار از طریق حیوان به انسان در مناطق سیل زده خبر داد و تصریح کرد: با توجه به تعداد سگ های ولگرد در این مناطق، برای جلوگیری از بروز بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان، سگ ها و لاشه های دامی باید جمع آوری شوند.

احتمال افزایش سالک در ایلام، خوزستان، گلستان و فارس

وی با اشاره به اینکه برخی بیماری ها در مناطق سیل زده از طریق گزش پشه ها بروز پیدا می کند، اظهارداشت: در ایلام،  خوزستان، گلستان و فارس بیماری سالک بومی بوده است که  شرایط سیل می تواند موجب افزایش پشه ها در این مناطق شود و موارد سالک را افزایش دهد.

رییس اداره مراقبت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای تشخیص به موقع بیماری ها از سیستم پویا و فعال برخوردار است که با رصد و مراقبت موارد می تواند بروز این بیماری ها را کنترل کند. البته این مدیریت از سوی اداره بیماری های واگیردار وزارت بهداشت و بین بخشی در حال انجام است.
 
کد مطلب : ۴۳۳۳
نام شما

آدرس ايميل شما