۰
پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار مهمترین دغدغه در مناطق سیل‌زده؛

شیوع بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل زده؛ وضعیت فعلا سفید است

به دلیل کمبود آب و غذا، مصرف آب و غذای آلوده ریسک ابتلا به مردم سیل زده به بیماری‌های وبا تب حصبه و هپاتیت آ بالاست
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۴۳۱۰
شیوع بیماری‌های واگیردار در مناطق سیل زده؛ وضعیت فعلا سفید است
سالم خبر:بیماری های وبا، تب حصبه و هپاتیت آ از بیماری های عفونی و واگیردار به ویژه از نوع گوارشی آن در مناطق سیل زده محسوب می‌شود که در حال حاضر پیشگیری از همه گیری آن در این مناطق از مهمترین دغدغه های متولیان بهداشت و درمان است. ضمن آنکه به دلیل کمبود آب و غذا، مصرف آب و غذای آلوده ریسک ابتلا به مردم سیل زده به این بیماری ها را بالا می برد.

سعید نمکی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در مناطق سیل زده عنوان می کند که با وجود گستردگی سیل در کل کشور در حال حاضر حتی یک مورد بیماری حاد عفونی یا بیماری گوارشی گزارش نشده است.

همچنین اگرچه سخنگوی سازمان غذا و دارو و سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت
و درمان نیز در گفت و گویی عنوان می کند که تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر همه‌گیری بیماری‌های گوارشی در مناطق آسیب دیده مشاهده نشده است اما در حال حاضر هنوز سیل در برخی مناطق جاری است و با آرام گرفتن سیل و بازگشت مردم به خانه ها و شهرهایی که زیرساخت های آن دچار آسیب های جدی شده است باید برای پیشگیری از همه گیری این بیماری ها اقدام کرد.

کیانوش جهانپوردر این باره می گوید: یکی از منابع عمده افزایش شیوع بیماری‌های عفونی آب است، به همین دلیل وزارت بهداشت با همکاری مراکز بهداشتی استان‌‌ها اقدام به کلر زنی منابع و مراکز تامین آب در استان‌ها کرده است.

وی با اشاره به کنترل و نمونه‌گیری مداوم
از آب توزیع شده در استان‌های سیل زده تاکید می کند: به شهروندان توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از آب چشمه‌ یا مناطق دیگری که کلر زنی نشده‌اند، استفاده نکنند و تنها آب قابل استفاده، آب‌های بسته‌بندی یا آب‌هایی است که از راه‌های مورد تایید مراکز بهداشتی تهیه می‌شود را مصرف کنند.

جهانپور همچنین درباره تامین دارو در مناطق سیل زده به باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: خوشبختانه تا به این لحظه در هیچ‌یک از مناطق آسیب دیده با مشکل جدی کمبود دارو مواجه نبوده‌ایم و تمام استان‌هایی که در حالت هشدار قرار دارند از ذخیره سازی کافی برای وقوع حوادث احتمالی برخوردار هستند.

وی ادامه داد:
مراکز تامین دارو در استان‌های پرخطر برای  برطرف کردن نیاز‌هایی فراتر از نیاز متداول استان آماده  هستند تا در صورت وقوع بحران، توانایی تامین و توزیع دارو در مناطق پر خطر را داشته باشند.

جهانپور با اشاره به شروع فرآیند کلرزنی و گندزدایی از آب مناطق آسیب دیده اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وقایعی که به‌طور معمول در هنگام و بعد از وقوع سیل در دنیا مطرح می‌شود، شیوع بیماری‌های عفونی و واگیردار به‌خصوص از نوع گوارشی است.

مهم‌ترین موضوع در حال حاضر در مناطق سیل‌زده کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار است. در این زمینه نیز اطلاع رسانی و آموزش مردم سیل زده برای شستن دست‌ها
با مواد ضدعفونی کننده، استحمام با آب تمیز، استفاده از آب تمیز برای شستن خود و وسایل، استفاده از آب بسته بندی برای نوشیدنی و استفاده از وسایل آشپزی و مواد غذایی غیر آلوده که از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است ضروری است.

نکته قابل توجه آنکه سیلاب گل آلود است بنابراین پس از پایان سیلاب و خارج کردن گل ولای وسایل منزل و فروشگاه باید شسته شود و در صورت نیاز مورد گندزدایی قرار گیرند؛ اگر سیلاب وارد یخچال، انبار یا محل نگهداری مواد غذایی شده است این مواد غذایی آلوده و قابل مصرف نیستند بنابراین از خوردن، آشامیدن یا خرید و فروش آن‌ها باید خودداری کرد.
 
 
 
کد مطلب : ۴۳۱۰
نام شما

آدرس ايميل شما