۰
رییس اداره سل وزارت بهداشت و درمان

سیستان و بلوچستان دررتبه نخست ابتلا به سل قراردارد

گلستان در رتبه دوم و به ترتیب استان های خراسان شمالی، جنوبی و گیلان در رتبه بندی بیشترین مناطق ریسک پذیر در ابتلا به بیماری سل قرار دارند
تاریخ انتشار :
جمعه ۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : ۴۳۰۰
سیستان و بلوچستان دررتبه نخست ابتلا به سل قراردارد
سالم خبر: رییس اداره سل وزارت بهداشت و درمان، اعلام کرد: سیستان و بلوچستان در رتبه نخست، گلستان در رتبه دوم و به ترتیب استان های خراسان شمالی، جنوبی و گیلان در رتبه بندی بیشترین مناطق ریسک پذیر در ابتلا به بیماری سل قرار دارند اگرچه میکروب "باسیل‌سل" در بدن یک چهارم از جمعیت کشور وجود دارد.

مهشید ناصحی در گفت و گو با سالم خبر درباره وضعیت بیماری سل در کشور گفت: ایران در کنترل بیماری سل نسبت به 40 سال گذشته موفق بوده است. به طوری که از میزان بروز 140 مورد از هر 100 هزارنفر مبتلا به سل به کمتر از 11 مورد در 100 هزارنفر کاهش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: 25 درصد از ایرانیان از بدو تولد تا سن فعلی شان از میکروب سل در بدن شان برخوردار هستند. اما 5 تا 10 درصد موارد، به این بیماری مبتلا می شوند. گاهی تضعیف سیستم بدن می تواند به دلیل میکروب سلی باشد که وارد بدن شده است.

رییس اداره سل وزارت بهداشت در ادامه سوء تغذیه و HIV، شیمی درمانی، سرطان ها، مصرف طولانی مدت کورتون،
نارسایی های کلیوی، دیالیز، اعتیاد و دیابت را از عوامل تضعیف سیستم بدن دانست که این موارد می تواند زمینه را برای ابتلا به سل مهیا کند.

ناصحی بیان داشت: البته همسایگی ایران با افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان و عراق می تواند میزان شیوع سل در کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

سل قابل درمان است
رییس اداره سل وزارت بهداشت گفت: سل به شرط عدم قطع داروهای مصرفی قابل درمان است. اما درمان این بیماری طولانی است و حداقل شش ماه به طول می انجامد. نکته مهم اینست که بدانیم بیماران مبتلا به سل نمی میرند.

ناصحی درمان سل را رایگان دانست و افزود: مردم بدانند خدمات تشخیصی و درمانی سل در نظام شبکه ای بهداشتی کشور از جمله مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به وزارت بهداشت در همه استان ها وجود دارد. اگر مبتلایان به این مراکز مراجعه کنند ازخدمات رایگان درمان این بیماری برخوردار می شوند.

وی با بیان این که انتقال سل تنفسی است، گفت: سرفه از علایم این بیماری است. سل
های غیر ریوی واگیردار نیست و نمی توانند با تماس مشترک انتقال پیدا کنند .

وقت آن است که عمل کنیم

رییس اداره سل وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به روز جهانی سل در روز 24 مارس مصادف با 4 فروردین عنوان کرد که شعار امسال برای روز جهانی سل( وقت آن است که عمل کنیم) نامگذاری شده است و یادآور این است که هنوز اولویت بهداشتی درباره درمان سل وجود دارد. این روز فرصتی مناسب برای افزایش آگاهی و دانش عمومی مردم است و با افزایش همکاری دستگاه های مربوطه و تداوم تلاش های آن ها می توان گامی ارزنده در راستای کنترل این بیماری برداشت.

ناصحی افزود: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی روزانه حدود 4 هزار و 500 نفر در سراسر جهان بر اثر مبتلا به سل جان خود را از دست می دهند و حدود 30 هزار نفر ازاین تعداد درمان می شوند. اما با تلاش های صورت گرفته برای مبارزه با سل از سال 2000 تاکنون جان 45 میلیون نفر حفظ شده و نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز 42 درصد کاهش یافته است.
 
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۴۳۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما