۰
رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی ایران:

بیماری آسم در بیش از 50 درصد از بزرگسالان جنبه آلرژیک دارد

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۴
کد مطلب : ۴۲۹۲
بیماری آسم در بیش از 50 درصد از بزرگسالان جنبه آلرژیک دارد
سالم خبر: رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی اعلام کرد: بیماری آسم در بیش از 50 درصد از بزرگسالان جنبه آلرژیک دارد آسم همان آلرژی است که در ریه به آسم تبدیل می شود و مسری نیست.

مصطفی معین در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: بیماری آسم در 90 درصد از کودکان زمینه ژنتیکی دارد. آلرژی در ریه‌ها به صورت تنگی نفس (آسم) نمود پیدا می کند در پوست به صورت قرمزی و خارش (کهیر و اگزما)، در معده و روده‌ها به صورت اسهال و استفراغ و شکم درد (آلرژی غذایی)، در چشم‌ها به صورت سوزش و ریزش اشک به علت ورم ملتحمه و در بینی با آبریزش و عطسه (آلرژی بینی) بروز می‌کند.

وی افزود: در ایران و سایر کشورها از آسم وحشت دارند در حالی که این مساله جای نگرانی ندارد. چون که با وجود افزایش شیوع آلرژی ها و آسم در کشور، اگر این بیماری ها به موقع تشخیص و درمان مناسب داشته باشد، قابل کنترل است.

رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی ایران ادامه داد: با بهره گیری از برنامه حساسیت زدایی یا درمان ایمنی یعنی تزریق تدریجی زیر پوستی مقدار بسیار اندکی از ماده حساسیت زا، علایم آلرژی بهبود یافته یا کمتر می‌شود اما با توجه به عوارضی که این نوع معالجه دارد، باید معالجه تنها توسط پزشک متخصص آلرژی انجام شود.
معین موثرترین راهکار درمانی آلرژی، شناسایی عوامل حساسیت زا و پرهیز از آن دانست که پزشک معالج با تجویز از داروهای ضدحساسیت از جمله آنتی هیستامین و داروهای ضد التهاب به کاهش علایم این عارضه کمک می‌کند.
 
وی با اشاره به ویژگی‌های حمله آسم گفت: علائم خس‌خس و تنگی نفس موقع حمله آسم به صورت شدید و ناگهانی
رخ می‌دهد و تعداد ضربان قلب و نفس بالا می‌رود. همچنین در موارد شدید و کبودی لب پیدا می‌کند. بنابراین به مبتلایان توصیه می‌شود هنگام حمله آسم داروها را از خانه شروع کنند.

التهاب؛ ابتلا به آسم را به دنبال دارد

رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی ایران ادامه داد: التهاب و تورم مزمن در ریه ها موجب ابتلا به بیماری آسم می‌شود. این التهاب موجب تحریک‌پذیری ناحیه هوایی شده و ترشحات مخاط نیز بیشتر می‌شود. اما تشخیص زودهنگام می‌تواند بیماری را به طور کامل کنترل کند و در صورتی که فرد تحت درمان قرار نگیرد، در عملکرد شغلی و اجتماعی او اختلال به وجود می‌آید.

معین با بیان این که التهاب از جهت علوم بالینی و علوم پایه نقش مهمی در پیدایش همه بیماری ها دارد، گفت: با توجه به اهمیت موضوع هنوز ابهاماتی درباره این مساله وجود دارد. بخصوص در دوره ای که بیماری های مزمن غیرواگیر همچون دیابت، قلب و عروق، سکته های قلبی و مغزی، آسم و آلرژی و اختلالات سلامت روان جایگزین بیماری های عفونی همچون وبا ، مننژیت، طاعون، اسهال و دیفتری شده است، التهاب در پیدایش این بیماری ها اهمیت دارد.

40 درصد از بیماری‌ها ناشی از اختلالات مزمن تنفسی است

وی بیان داشت: بیماری های غیرواگیر؛ مرگ و میر و هزینه های بهداشتی بسیار بالایی را برای خانواده ها و جوامع دارد. به طوری که حدود 40 درصد از بیماری ها در سطح جهان ناشی از بیماری های مزمن تنفسی است که التهاب در این بیماری ها دلیل ابتلا می تواند باشد. اگر به دستاوردهای نوین رفع التهاب دست پیدا کنیم، می توانیم بیماری ها را کنترل کنیم.
 
 
 
 
کد مطلب : ۴۲۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما