در گفت و گو با محمد حاجی یوسفی متخصص جراحی عمومی و یکی از سهامداران بیمارستان پارسیان:

جزییاتی از مشکلات مدیریتی بیمارستان پارسیان

26 اسفند 1397 ساعت 11:55


سالم خبر: هفته گذشته تعدادی از کارکنان بیمارستان پارسیان دست از کار کشیده و در لابی بیمارستان اعتصاب کرده و حقوق معوقه خود را طلب می کردند. اما اخبار رسیده به سالم خبر نشان می داد که مشکلات پشت پرده این بیمارستان پیچیده تر از آن است که در ظاهر به نظر می رسید. اخبار جسته گریخته ای که از بدهی های چند صد میلیاردی به مجموعه ای از طلب کاران از جمله بانک پارسیان، یکی از نهاد‌ها دولتی ، 60 شرکت تجهیزات پزشکی، سازمان امور مالیاتی و غیره حکایت داشت.
به همین منظور با محمد حاجی یوسفی، متخصص جراحی عمومی ( پلاستیک- ترمیمی) و یکی از سهامدارن بیمارستان پارسیان به گفت و گو نشستیم تا از وضعیت فعلی بیمارستان بیشتر بدانیم.

آقای دکتر، به عنوان یکی از سهامداران بیمارستان پارسیان، در مورد وضعیت پیش آمده برای این بیمارستان و حواشی ایجاد شده برای آن به ما بگویید؟

اصل داستان بیمارستان پارسیان این است که نحوه اداره و مدیریت این بیمارستان از همان ابتدا شفاف نبود! اغلب مشکلات هم به عملکرد مدیرعامل سابق که بنیانگذار و مالک قسمت عمده ای از سهام بوده، باز می گردد. در واقع ایشان با استفاده از جذابیت های شخصی خود توانست اعتماد سایر سهامداران را بدست آورد و در سایه این حسن ظن که سرمایه بزرگی برای ایشان بود، بدعهدی های فراوانی کردند و این عدم صداقت ایشان با دوستان و همکاران خود، وضعیت کنونی بیمارستان را رقم زد.
البته در ابتدا به دلیل اینکه به نظر می رسید بیمارستان منظم و دقیق اداره می شود، مشکلی وجود نداشت و این روند ادامه داشت تا اینکه مشکلات مالی ایشان با یکی از نهادها موجب بازداشت ایشان شد و پس از آن بود که مشکلات و مسائل پشت پرده یکی یکی آشکار شدند.

فعالیت های ایشان همه حول و حوش بیمارستان پارسیان بود یا دستگیری ایشان علت دیگری داشت؟

ایشان فعالیت های متعدد اقتصادی داشته که بسیاری از آنها زیرپوشش بیمارستان انجام می شده است. برای مثال شرکتی که تجهیزات پزشکی بیمارستان را تامین می کرد، متعلق به ایشان بود و در حال حاضر مبالغی به شرکت های تامین کننده تجهیزات پزشکی بدهکار است و چون شرکت های تجهیزات پزشکی بیمارستان را پشتوانه این شرکت یعنی شرکت ن.آ می دانسته اند؛ امروز طلب خود را از بیمارستان طلب می کنند.

اما چند نمونه از تخلفات ایشان  که می توانم ذکر کنم یکی وامی است که به نام بیمارستان و بدون اطلاع سهامداران، از بانک پارسیان گرفتند. حال که این وام بازپرداخت نشده، بانک بیمارستان را بدهکار می داند به همین علت با شکایت بانک پارسیان، هیات مدیره بیمارستان ممنوع الخروج شدند.  بدعهدی دیگر ایشان این بود که اگرچه شرکت شایان پارسیان، یعنی شرکت اداره کننده بیمارستان، با ۲۰۰ سهم مساوی از عرصه و عیان و بدون سهم ممتاز تعریف شده بود؛ اما هیأت مدیره بیمارستان اوایل شروع فعالیت، بدون اطلاع دیگر سهامداران مصوبه ای را تصویب کرد که سهام ایشان و رییس هیأت مدیره به سهم  ممتاز تبدیل شد. از این موضوع به جز سه نفر عضو هیات مدیره احدی مطلع نبود.

در طی این سالها هم سهام به نام سهامداران نشد و هیچ گاه حساب مالی به سهامداران عرضه نشد. درواقع اعتماد اکثریت سهامداران به مدیرعامل و روابط صمیمی ایشان با دوستان سهامدار مانع طلب خواسته‌های قانونی می شد. اما زمانی که ایشان بازداشت شدند ما تازه متوجه شدیم مالکیت بیمارستان از دست ما خارج شده است. پس از آن ایشان از یکی از نهادها که عامل بازداشت ایشان شده بودند، خواستند که ایشان را از بازداشت خارج کنند تا بتوانند دیون آن نهاد را بپردازند و در جلسه ای با  سهامداران شرکت، ادعا کردند که به دنبال قراردادی که ایشان به منظور واردات دارو با این نهاد دولتی بسته بودند؛ سند بیمارستان به عنوان ضمانت قرارداد با نهاد مزبور در اختیار آنها بوده و قول دادند که با تسویه حساب مالی، مالکیت بیمارستان به سهامداران باز می گردد. علاوه بر آن در آن جلسه تعهد کردند که با توجه به فعالیت های اقتصادی دیگر شرکت شایان پارسیان، شرکت دیگری تاسیس شود که تنها مسوول اداره بیمارستان باشد و حساب و کتاب مالی بیمارستان از دیگر فعالیت‌های ایشان جدا و درنهایت سهام سهامداران به آنها واگذار شود که از تعهدات فوق تنها انتقال بخشی سهام به تعدادی از سهامداران انجام شد؛ به طوری که در حال حاضر هنوز ۱۲۰.5 سهم بیمارستان به نام ایشان است که بخشی از آن هم سهام ممتاز است.

علت بازداشت ایشان چه بود؟

علت بازداشت ایشان همان قراردادی بود که گفتم با یکی از نهادها جهت واردات داروی مورد نیاز آن سازمان بسته شده بود؛ که طی پنج قرارداد مبالغی از سوی نهاد مذکور به ایشان پرداخت می‌شود. در ابتدای اولین قرارداد جهت تضمین معامله و جلب اعتماد دو طرف قرارداد، سند بیمارستان پارسیان به نام آنها منتقل می شود که این انتقال بدون اطلاع سهامداران و با استفاده از حقوق ویژه ای بوده که در جلسات هیات مدیره برای خود قائل شده بود.

پس از آن ایشان به دلایلی که من مطلع نیستم موفق به انجام تعهدات خود نشده که این امر منجر به بازداشت ایشان می‌شود. سال ۹۵ جهت فروش املاک و پرداخت بدهی به سازمان مذکور، برای مدتی از زندان آزاد شدند. در این زمان، با توجه به اینکه بیمارستان از مالکیت ما خارج شده بود؛ قرارداد دیگری مبنی بر اجاره بیمارستان بین ایشان و نهاد یاد شده منعقد شد که باز هم به دلیل عدم توفیق در پرداخت بدهی ایشان مجددا بازداشت شدند؛ اما ایشان پیش از ورود به زندان همه تجهیزات بیمارستان را باز هم بدون اطلاع سهامداران و حتی هیات مدیره بیمارستان، به عنوان بخشی از بدهی به نام آن نهاد کردند. جالب اینجاست که ایشان به قرارداد پرداخت اجاره هم عمل نکردند و اخیراً مبلغ قابل توجهی از درآمد بیمارستان با شکایت این نهاد در یکی از شرکتهای بیمه مسدود شده است.

این اطلاعات را شما از کجا به دست آورده اید؟

 مدیرعامل پس از فاش شدن فروش بیمارستان با پذیرفتن اینکه  سند در قبال تضمین قرارداد دارایی در اختیار نهاد مذکور قرار گرفته، اعلام کرد که تا مدت کوتاهی یعنی حدود چند ماه، قرارداد اجاره بسته‌اند و پس از پرداخت بدهی سند را بازپس می‌گیرند. بقیه اطلاعات تکمیلی را از نماینده نهاد مذکور گرفتم. 
از ابتدای سال 96 پس از سپری شدن مهلت تامین بدهی ایشان مجددا بازداشت شدند و از آن زمان تا به حال برای تامین بدهی، املاک متعددی به سازمان معرفی کرده اند اما به دلیل اینکه وثیقه آزادی به میزان طلب سازمان نرسیده است، مشکل همچنان باقی است.

با بازداشت این فرد، بیمارستان به چه ترتیبی اداره می شد؟

با بازداشت ایشان روند اداره بیمارستان مختل شد. زیرا هیات مدیره اختیار کافی نداشت و رییس هیات مدیره با تکیه بر قول مدیرعامل، مبنی بر اینکه در مدت کوتاهی وثیقه لازم تامین می شود و ایشان از بازداشت خارج می شوند، اختیار و عزمی برای به سامان کردن امور نداشت. پس از گذشت نزدیک به یکسال از بازداشت مدیرعامل، ایشان هم از بازگشت مدیرعامل ناامید شد و در انتهای سال 96 با بحرانی شدن وضعیت اداره بیمارستان، از نمایندگان سهامدار درخواست همکاری کرد و با کمک دوستان، رونق به بیمارستان بازگشت و حرکت بیمارستان به سمت مثبت شتاب گرفت.

در ابتدای سال 97 هیات مدیره درخواست مجمع فوق العاده برای استعفای اعضای باقیمانده هیات مدیره و انتخابات زود هنگام کرد. علت این بود که از پنج نفر عضو هیات مدیره، خود مدیر عامل که در حبس بود، یکی از اعضاء استعفا داده بود و دو نفر از سه نفر عضو باقیمانده تمایلی به ادامه فعالیت نداشتند. اما مشکل برای برگزاری انتخابات زود هنگام این بود که روند انتقال سهام به سهامداران کامل نشده بود و هنوز 120  سهم از 200 سهم در اختیار مدیرعامل بود. بنابراین نمایندگان ضمن رایزنی با مدیرعامل در زندان، به نتیجه رسیدند که از پنج نفر هیات مدیره، دو نفر با پیشنهاد ایشان انتخاب شود. اما در روز برگزاری مجمع، در حالی که 125 سهامدار در جلسه حاضر بودند تا بر مبنای تعهد هیات مدیره و نمایندگان سهامداران رای ایشان محاسبه شود (موضوعی که مدیرعامل هم پذیرفته بود و اعلام کرده بود که حاضر است برگه های امضاء شده سهام را در اختیار سهامدارانی که برگه سهام نگرفته اند قرار دهد)؛ ایشان وکالت 120 رای خود را به یکی از سهامداران همسوی خود دادند تا برخلاف توافق با نمایندگان سهامداران، نتیجه را به تمامی بر اساس خواست خود رقم بزنند.

زمانی که وکیل دارای 120 سهم نتوانست فضای جلسه را در اختیار بگیرد از جلسه خارج شد و به همراه یک همکار همسو و فردی که برای تنظیم صورت جلسه مجمع همراه خود آورده بود در اتاق مدیریت بیمارستان اقدام به تنظیم صورت جلسه مجمع عمومی وفق خواست مدیرعامل شدند و این در شرایطی  بود که رای گیری از سهامداران در طبقه ششم بیمارستان در حال انجام بود. من از این موضوع مطلع شدم ومانع تنظیم صورتجلسه جعلی شدم. اما مساله اینجا بود که ما با انتخابات برگزار شده و صورتجلسه تنظیم شده برای ثبت صورتجلسه در ثبت شرکتها با مشکل مواجه بودیم؛ زیرا بسیاری از سهامداران نامشان در ثبت شرکت موجود نبود. بنابراین در حالیکه ما در تلاش بودیم که صورتجلسه واقعی را ثبت کنیم ناگهان مطلع شدیم که وکیل دارای 120 سهم صورتجلسه جعلی را در زمان ومکانی دیگر تنظیم و به ثبت رسانده است.

در چنین شرایطی سهامداران اجازه تحویل بیمارستان به هیات مدیره ای که با جعل صورتجلسه ثبت شده است را ندادند و نتیجه اینکه ما سهامداران بیمارستانی هستیم که ملکش را فروخته اند، هیات مدیره ثبت شده اش نا مشروع است و اداره بیمارستان توسط هیات منتخبی انجام می شود که ثبت نشده بخشی از مطالبات از بیمه ها توسط شکایت هیات مدیره ثبت شده قبلی ، شرکتهای طلبکار از جمله شرکت های تجهیزات پزشکی و تعدادی از سهامداران که تاخیر مطالباتشان را طاقت ندارند مسدود شده است. تهدیدات مدیرعامل سابق و هیات مدیره جعلی و سوء استفاده آنها از کاستی های موجود، اداره بیمارستان را با مشکل مواجه کرده است.

دلیل تجمع روز دوشنبه 18 اسفند ماه به چه دلیل اتفاق افتاد ؟

تجمع برخی از همکاران در لابی بیمارستان با برنامه ریزی وهماهنگی این دوستان صورت گرفته بود که با انجام جلسه ای بین رئیس هیات مدیره و دیگر رؤسای فعلی بیمارستان با همکاران معترض مبنی بر پیگیری و پرداخت مطالبات ایشان پایان یافت. حقوق بهمن ماه با 21  روز تاخیر پرداخت شد و انشاالله در روزهای آتی حقوق اسفند ماه و عیدی کارکنان نیز پرداخت خواهد شد

آیا در این مدت روند رسیدگی به بیماران مختل نشده است؟

خیر، باوجود همه مشکلات، ما تا کنون اجازه نداده ایم که حتی در روزی که تجمع برگزار شد، امورات بیمارستان مختل شود و از 40 عمل جراحی 38 عمل انجام شد.

در چنین شرایطی راه حل بیرون رفت از وضعیت فعلی چیست؟

نه سهامداران و نه نهاد مذکور که فعلا مالکیت ساختمان را در اختیار دارد هیچ یک راضی به اخلال در روند فعالیت بیمارستان نیستند. به هر حال چند صد نفر در این بیمارستان مشغول به کارند. چند راه برای رسیدگی و ساماندهی وضع موجود وجود دارد که در مورد آنها با نهاد یاد شده هم مذاکره شده و قابل انجام هستند و سهامداران باید یکی از راههای پیش رو را انتخاب کنند. اول اینکه ساختمان از مالک فعلی اجاره شود؛ دوم اینکه قرارداد مشارکت با ایشان منعقد شود. سومین راه خرید ساختمان بیمارستان است و چهارمین راه مشارکت با خریدار ثالث است. البته تعدادی از سهامداران معتقدند با توجه به اینکه معامله فروش بیمارستان قانونی نبود و باید با شکایت، مالکیت را به سهامداران بازگرداند این نهاد پذیرفته در قراردادهای مطرح شده فوق حق طرح شکایت برای سهامداران را قائل می شود و در صورت رای دادگاه به نفع شاکیان نتیجه را می پذیرد و ضرر و زیان را بازپرداخت می کند.

تکلیف پرداخت بدهی شرکتهای تجهیزات پزشکی چه می شود؟

در حال حاضر که خرید از شرکتهای طلبکار به صورت نقدی انجام می شود. در مورد بدهی های قبلی هم مذاکره شده که به تدریج پرداخت شود و امیدواریم که با انجام یکی از راههای فوق الذکر ثبات در بیمارستان برقرار شود.دوستان هم با جدیت پیگیر هستند و من به نتیجه خوش بین هستم.
 
 


کد مطلب: 4291

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4291/جزییاتی-مشکلات-مدیریتی-بیمارستان-پارسیان

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com