۰
براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی؛

خطر بروز سرطان معده با مصرف بالای نمک 68 درصد افزایش می یابد

مصرف نمک مردم در کشور به میزان ۱۰ تا ۱۵ گرم درروز یعنی ۲ تا ۳ برابر مقدار استاندارد است
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۴۲۶۵
خطر بروز سرطان معده با مصرف بالای نمک 68 درصد افزایش می یابد
 سالم خبر: درایران، سرطان سومين علت مرگ ومیر و سرطان معده سومين سرطان شایع در کشور است.

به گزارش سالم خبر شیوع این نوع سرطان کشنده در کشور در حالیست که به گفته ی متخصصان و اعلام سازمان بهداشت جهانی یکی از علل ابتلا به آن مصرف بالای نمک است.

چندین علت برای بروز سرطان معده شامل عفونت هلیکوباکتر پیلوری، عادات غذایی، مصرف ماهی های نمک سود شده، مصرف غذاهای پرنمک آجیل های شور، تنقلات شور ( چیپس وانواع فراوردهای غلات حجیم شده) ، شورجات وترشیها، غذاهای نمک سود، چاقی، مصرف الکل، سیگار. و وجود نیترات درمواد غذایی مصرفی وهمچنين سابقه فامیلی ذكر شده است.

طی
تحقیقاتی در انگلیس برآورد شده است که 24 درصد از موارد سرطان معده ( ۳۱ درصد درمردان و ۱۲ درصد در زنان ) با مصرف روزانه بیش از ۶ گرم نمک ارتباط دارد.

مصرف نمک در کشورما به میزان ۱۰ تا ۱۵ گرم درروز یعنی ۲ تا ۳ برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت برآورد شده است.

پوکی استخوان، فشارخون بالا و بدنبال آن نارسایی های کلیوی وبیماری های قلبی عروقی از دیگر مشكلاتی است که مصرف زیاد نمک در بروز آنها یک عامل خطر مهم بشمار می رود.

تبلیغات کاهش مصرف نمک نیاز به حمایت رسانه های جمعی دارد

این گزارش می افزاید: همیشه مصرف بالای نمک به معنی شور کردن غذاها نیست،
بلکه درصد بالایی از نمکی که روزانه مصرف می‌کنیم نمک پنهان است که در درون مواد  غذایی گوناگون وجود دارد.

کاهش میزان نمک در نان مصرفی كه مهمترين منبع نمك دريافتي مردم است و فرهنگ سازی برای کاهش نمک مصرفی درحین طبخ غذا، حذف نمکدان سر سفره و میز غذا، منع مصرف تنقلات شور و پرنمک و البته ممنوع شدن تبلیغات محصولات غذایی تهدید کننده سلامت نیاز به حمایت وعزم رسانه های جمعی دارد.

افراد بالای 50 سال با مصرف نمک شانس بیشتری برای ابتلا به پرفشاری خون دارند

غلظت سديم در خون و ساير بافت هاي بدن توسط كليه ها، هيپوفيز و ساير غدد مترشحه داخلي حفظ مي شود. بعضي
افراد به صورت ژنتيكي مستعد ابتلا به پرفشاري خون در اثر مصرف نمك يا سديم اضافي هستند. افراد مبتلا به بيماري ها ي مزمن كليه يا ديابت، افرادی كه يكي يا هر دو والدين آن ها مبتلا به پرفشاري خون هستند و افراد بالاي 50 سال با مصرف نمك شانس بيشتري براي ابتلا به پرفشاري خون دارند.

 با توجه به اينكه يك سوم تا نيمي از افراد مبتلا به پرفشاري خون نسبت به نمك حساس هستند،  محدود كردن مصرف نمك، براي چنين افرادي، مي تواند فشارخون را تا حدي پايين بياورد. كاهش مصرف سديم علاوه بر كنترل فشارخون بالا، ‌سبب پيشگيري از ابتلا به اين بيماري نيز مي شود.
 
 
کد مطلب : ۴۲۶۵
نام شما

آدرس ايميل شما