۰
۱
یک فوق متخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان در گفت و گو با سالم خبر:

شهرهای اصفهان شیراز قزوین و تهران بالاترین درصد بلوغ زودرس را دارند

زنگ خطر گستردگ بلوغ زودرس کودکان کشور برای مسوولان زودی به صدا در می‌آید
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : ۴۲۶۴
شهرهای اصفهان شیراز قزوین و تهران بالاترین درصد بلوغ زودرس را دارند
سالم خبر: بلوغ درهر زمینه ای خوب است اما اگر از نوع زودرس آن باشد به نوعی اختلال در سلامتی فرد محسوب می شود.

اگر چه این اختلال هنوز فراگیر نشده و بیشترین علل بروز آن به مسائل ژنتیکی باز می گردد اما سبک زندگی، تغذیه و شرایط آب و هوایی در حال حاضر رنگی دیگر به این نوع اختلال در کودکان داده است که در صورت غفلت از فرهنگ سازی و اصلاح سبک زندگی و بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه زنگ خطر این اختلال را برای مسوولان وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش به صدا درمی آورد.

بلوغ زودرس به طور معمول در کودکان مقطع دبستان یا پیش دبستان اتفاق می افتد. به همین دلیل نیز دو وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش می توانند در اطلاع رسانی و اقدامات لازم برای پیشگیری و فراگیری این اختلال در جامعه نقش کلیدی داشته باشند.

شاید توجه به این مهم بوده است که یکی از مدیران وزارت آموزش و پرورش درباره ی بلوغ زودرس عنوان می کند که به دلیل بلوغ زودهنگام جنسی دختران، آموزش هایی که پیش از این در دوره راهنمایی ارائه می شد، به سال ششم ابتدایی انتقال یافته و مدارس مکلف به ارایه آموزش ها هستند.

اگرچه
چنین اقدامی منجر به پیشگیری از بلوغ زودرس نمی شود اما می تواند از نخستین گام های موثر در زمینه ی آگاهی دهی و پیشگیری از بلوغ زودرس در جامعه باشد.

مریم رزاقی آذر فوق متخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان در گفت و گو با سالم خبردرباره بلوغ جسمانی گفت: بلوغ مجموعه تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی در بدن انسان است که براثر ترشح هورمون های مختلف بدن کودک تبدیل به بدن بزرگسال می شود.

وی همچنین با اشاره به تغییرات ناشی از بلوغ عنوان کرد: زمان و علائم بلوغ در پسران و دختران متفاوت است و همین جهش بلوغ  در نهایت موجب افزایش قد، وزن و رشد عضلات بدن می‌شود.

رزاقی آذر همچنین گفت: بزرگ شدن بیضه پسران اولین علامت بلوغ است که اگر این علامت در بین آن ها زیر 9 سال در پسران اتفاق افتد، بلوغ زودرس است و همچنین بلوغ دختران با جوانه زدن پستان به اندازه یک نخود زیر هاله پستان شروع می شود که با دست لمس می شود و اگر زیر 7 سال باشد، بلوغ زودرس است.

وی با بیان اینکه بلوغ زودرس در کشورهای مختلف براساس مناطق جغرافیایی و نژاد متفاوت است و شهرهای اصفهان، شیراز، تهران و قزوین
بیشترین بلوغ زودرس را دارد، بیان داشت: 5/97 درصد از بلوغ در سنین بالای7 سال و 5 ماه شروع می شود و در صورتی که بلوغ زیر این سن باشد، بلوغ زودرس تلقی می شود.
بلوغ زودرس کوتاهی قد به همراه دارد

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان گفت: در بلوغ زودرس مشکل تراکم استخوان ایجاد نمی شود اما کوتاهی قد را به دنبال دارد که به وسیله داروی تزریقی به طور ماهیانه از مشکلات استخوانی پیشگیری می شود. بلوغ طبیعی با رشد سریع قدی همراه است و هیچ صدمه ای  از جهت روانی به کودک وارد نمی کند.

تشخیص بلوغ کودکان چاق سخت است

رزاقی آذر ادامه داد: افزایش وزن و چاقی می‌تواند بلوغ تاخیری را به همراه داشته باشد و این موضوع عوارض روانی برای کودک داشته و موجب می شود  که علائم ثانویه جنسی در افراد ظاهر نشود که این مسئله می تواند مسائل زناشویی و باروری فرد را در آینده تحت تاثیر قرار دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه بلوغ زودرس می‌تواند نشانه ی برخی از بیماری‌ها همچون تومورهای بیضه در مردان باشد، گفت: تظاهر تومور بیضه در نوجوانان، بلوغ زودرس بوده که تشخیص و درمان این موضوع
بسیار اهمیت دارد.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان تصریح کرد: بلوغ دیررس اگر مشکل خاصی نداشته باشد، از طریق اصلاح هورمونی می‌تواند درمان یابد اما در بلوغ زودرس نیاز به بررسی علت موضوع داریم.
 
بلوغ زودرس در دختران شایع تر از پسران است

رزاقی آذر با اشاره به اینکه بلوغ زودرس در دختران شایع تر از پسران است، گفت: این مسئله علت پاتولوژیک ندارد و این در حالی است که در پسران وقتی علائم بلوغ زودرس مشاهده می شود این نگرانی ایجاد می شود که اتفاق بیمارگونه ای در حال وقوع است.

وی افزود: گاهی بلوغ در شرایطی آغاز می شود که کودک دچار تومور مغزی است و این آسیب های مغزی موجب می شود تغییرات هورمونی که آغازکننده بلوغ است و زودتر ایجاد شود، بلوغ ثانویه است.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان تصریح کرد: عفونت های مغزی، ضربه های مغزی، تومور مغزی و مصرف داروهای استروژن قبل از بلوغ از مهم ترین عوامل بیمارگونه بلوغ زودرس در پسران است و به همین دلیل بروز بلوغ زودرس در پسران باید جدی گرفته شود و هر چه زودتر بررسی های لازم انجام شود.





 
کد مطلب : ۴۲۶۴
نام شما

آدرس ايميل شما

زینب
Iran, Islamic Republic of
دخترم هفت سال ونیم داره احساس میکنم سراسیمه آش برجسته شده دست کشیدم میگه درد میکنه نگرانم از بلوغ زود رس