موفقیت ایران در درمان سرطان با تکنیک نوین رادیوتراپی پیشرفته

22 اسفند 1397 ساعت 11:23


سالم خبر : عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به بهره برداری از فناوری نوین رادیوانکولوژی فوق پیشرفته در کشور، گفت: بهره گیری از این فناوری نوین، امکان درمان با دزهای بسیار مطلوب را در زمان کوتاه ایجادکرده است.
 
به گزارش سالم خبر ، میر احمد موسوی زاده،  عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ارتباط با بهره برداری از فناوری نوین رادیوانکولوژی فوق پیشرفته در کشور اظهارداشت: اکنون آخرین و جدیدترین نسل فناوری کنترل دیجیتال در دستگاه‌های شتاب‌دهنده  پزشکی با تاکید مضاعف بر ایمنی بیمار و با قابلیت تصویر برداری از توده سرطانی و بافت های پیرامون آن همزمان با پرتو درمانی هدفمند و تعدیل شده در کشور فراهم شده است. بهره گیری از این فناوری نوین، امکان درمان با دز های بسیار مطلوب را در زمان کوتاه ایجادکرده است.
 
وی افزود: پیشرفت های علمی و فناوری های نوین، روش درمانی "آرک تراپی با حجم تعدیل شده" یا در اصطلاح”VMAT” را ابداع و معرفی کرده است که باعث افزایش انعطاف پذیری توزیع دز درمانی بیماران، کاهش اثرات جانبی بر روی بافت های سالم به همراه کنترل بالای تومور بدخیم  شده و فرصت های درمانی جدیدی را برای بیماران می‌گشاید.  
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیگفت: بهره گیری از یک یا چند کمان پرتوی درمانی با هدایت تصاویر سی تی اسکن (که به منظور افزایش دقت و صحت درمان مورد استفاده قرار می گیرد)، به تیم درمانی این امکان را می دهد تا وسیع‌ترین طیف از پرتوی درمانی طی کوتاهترین زمان ممکن و با کمترین آسیب به بافت های سالم اطراف، حول محور ۳۶۰ درجه به ناحیه سرطانی تابانده شده و موفقیت روش درمانی را به بیشترین میزان ممکن برساند.
 
موسوی زاده با اعلام این دستاورد، افزود: با بهره گیری از جدیدترین دستگاه‌های شتابدهنده پزشکی روز دنیا با عملکرد بسیار دقیق و تضمین صحت درمان، علاوه بر تکنیک های درمانی پیشرفته 3DCRT، IMRT و IGRT، اکنون همگام با پیشرفته ترین کشورهای جهان، از روش آرک تراپی با حجم تعدیل شده به عنوان جدیدترین روش بهینه درمان برای بیماران مختلف، به ویژه بیماران با تومورهای سر و گردن ‌و پروستات با موفقیت بسیار بالا  استفاده می‌شود.
 
این متخصص رادیوتراپی انکولوژی بیان داشت: این روش فوق پیشرفته درمانی امکان کنترل آنلاین نواحی تومورال و بافت های سالم و حیاتی مجاور آن را در هر لحظه از درمان به وجود آورده و دقت و موفقیت درمان را هنگام تابش متمرکز پرتو، به طرز چشمگیری افزایش داده است.
 
موسوی زاده با ابراز خرسندی از اینکه راه اندازی و تجهیز این بخش درمانی برای درمان هموطنان با موفقیت انجام شده و در حال پذیرش بیمار است گفت: اوج موفقیت درمان سرطان با تکنیک نوین رادیوتراپی پیشرفته، محقق شده و امید به نجات بیماران در کشور به حداکثر خود رسیده است.
 
وی خاطرنشان کرد: پرتودرمانی یا در اصطلاح رادیوتراپی، نوعی درمان اختصاصی و متداول سرطان است که طی آن از  نوعی پرتو پرانرژی با دوز بالا جهت از بین بردن سلول های سرطانی و جلوگیری از گسترش آن استفاده می‌شود.


کد مطلب: 4254

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4254/موفقیت-ایران-درمان-سرطان-تکنیک-نوین-رادیوتراپی-پیشرفته

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com