رییس انجمن جراحان فک و دهان در گفت و گو با سالم خبر:

شایع ترین اختلالات فکی در کشور، شکاف کام است

در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان های کشور شمار مبتلایان بیشتری به بیماری شکاف لب و کام  وجود دارد

21 اسفند 1397 ساعت 12:28


سالم خبر: رییس انجمن جراحان دهان فک و دهان اعلام کرد: شایع ترین اختلالات فکی در کشور، شکاف لب و دهان است که می تواند به دلایل مادرزادی و مشکلات جنینی و مادرزادی اتفاق بیافتد.

محمد بیات رییس انجمن جراحان فک و دهان در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه اختلالات فک شامل سه دسته است، گفت: دسته ای از اختلالات فک به طور مادرزادی و به دلیل مشکلات جنینی و ژنتیکی است که شایع ترین آن شکاف لب و کام را شامل می شود و نیاز به درمان های جراحی و غیرجراحی دارند.

وی دسته دوم اختلالات فک را به دلایل تروما و آسیب هایی همچون تصادفات، زمین خوردن ، نزاع ها، مشکلات کار و ورزش در همه سنین دانست که از دست دادن حتی یک دندان در این حوادث می تواند آسیب وسیعی در ناحیه فک و دهان وارد کند.

رییس انجمن جراحان فک و دهان ادامه داد: دسته سوم اختلالات فک، ناهنجاری های رشدی – تکاملی است که طی رشد و بلوغ تظاهر می شود و شیوع بیشتری دارد. این ناهنجاری ها  شامل جلوآمدگی فک پایین، عدم قرینگی صورت، رشد متقارن صورت و... است که به طور معمول اختلالات دندانی و استخوانی را به دنبال دارد و فک، بینی و گوش را درگیر می کند و این مشکلات نیاز به اقدامات جراحی و بازسازی صورت دارد.

وی شایع ترین اختلالات رشدی – تکاملی در ایران را دسته سوم اختلالات فک اعلام کرد و اظهارداشت: این دسته از اختلالات به صورت جلو آمدگی در فک پایین یا برآمدگی فک بالا، اختلالات اکتسابی تروما به دلیل حوادث و تصادفات بیشترین شیوع را در ایران دارد.

رییس انجمن جراحان فک و دهان تصریح کرد: اگر اختلالات فکی با ارتودنسی بهبود نیابد باید از روش جراحی استفاده کنیم تا از عوارض بعدی همچون اختلالات گوارشی و مشکلات روحی و روانی فرد جلوگیری شود.

بیات گفت: روابط دو فک بر اساس نحوه قرار گرفتن دندان‌ها بر روی هم به سه قسمت تقسیم می‌شوند که در نوع اول فک بالا همپوشانی مختصری بر روی فک پایین داشته ، در نوع دوم فک بالا جلوتر است و در نوع سوم فک پایین جلوتر است.

هر 750 تولد یک نوزاد به شکاف لب و کام هستند

بیات با اشاره به اینکه مصرف اسیدفولیک از سوی مادر باردار می‌تواند جهت پیشگیری از ابتلای جنین به شکاف لب و کام در جنین مؤثر باشد، گفت: تقریبا از هر ۷۵۰ تولد یک نوزاد گرفتار این ناهنجاری می شود و شیوع این نارسایی در ایران مشابه کشورهایی همچون آمریکای جنوبی، مرکزی و آسیای شرقی است.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان های کشور شمار مبتلایان بیشتری به بیماری شکاف لب و کام  وجود دارد، بیان داشت: علاوه بر ژنتیک در ایجاد این ناهنجاری تغذیه و بهداشت از جمله عوامل تأثیرگذار در بروز چنین نارسایی است.

رییس انجمن جراحان فک و دهان از آغاز ارائه روش‌های نوین جراحی جهت کمک به این بیماران در کشور خبر داد و گفت: مبتلایان به شکاف لب و کام حداکثر تا هفت سالگی باید مورد درمان قرار گرفته باشند و بهترین زمان آغاز درمان از سه ماهگی است و حداکثر این افراد اگر ناهنجاری آنها کامل باشد، به پنج جراحی نیاز دارند.
بیات گفت: آمار ابتلا به این بیماری حدود یک در ۷۵۰ تولد است و این بیماری در مناطق محروم بیشتر است.
 
 


کد مطلب: 4251

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4251/شایع-ترین-اختلالات-فکی-کشور-شکاف-کام

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com