۰
مدیر اداره سلامت چشم پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

کردستان دارای بیشترین موارد ابتلا به بیماری گلوکوم(آب‌سیاه) در کشور است

افراد مبتلا به آب سیاه کراوات نزنند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : ۴۲۲۶
کردستان دارای بیشترین موارد ابتلا به بیماری گلوکوم(آب‌سیاه) در کشور است
سالم خبر: مدیر اداره سلامت چشم پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت و درمان در هفته جهانی گلوکوم (آب سیاه)  اعلام کرد: بیماری گلوکوم به عنوان یک بیماری خاموش و پیش رونده چشم در کشور محسوب می شود که بیشترین موارد ابتلای آن درکردستان است و به میزان دوبرابر تخمین ملی در این استان شیوع دارد.

سید فرزاد محمدی در گفت و گو با سالم خبر همچنین افزود: یکی از دلایل شدت موارد ابتلا به این بیماری در کردستان می تواند شرایط نژادی آنان باشد.

وی همچنین درباره‌ی این بیماری گفت: گلوکوم (آب سیاه) نوعی بیماری خاموش چشم است که در هر سنی بالاخص در سنین بالای 50 سال رخ می دهد. اگر فردی سابقه خانوادگی آب سیاه را داشته باشد آن فرد نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارد و باید تحت نظر و معاینات مکرر باشد.

وی افزود:  اگر خواهر یا برادری در خانواده مبتلا به گلوکوم (آب سیاه) باشند مهمتر از پدر، مادر و  فرزند مبتلا است که این افراد باید معاینات مکرر به چشم پزشکی داشته باشند. چون عوامل ژنتیکی از مهمترین عوامل بروز این بیماری است.

مدیر اداره سلامت چشم پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت با بیان اینکه گلوکوم (آب سیاه) شامل دو نوع اولیه و ثانویه می شود، بیان داشت: بیماری آب سیاه ثانویه بر اثر این مساله پیش می آیدکه فردی با بیماری دیگری در چشم مواجه است که بر اثر
آن دچار آب سیاه می شود و شامل سن خاصی نیز نمی شود.

وی ضربه به چشم، تصادف و دیابت را از دیگر عوامل ابتلا به آب سیاه ثانویه دانست و گفت:  دیابت در موارد پیش رونده می تواند مشکل آب سیاه ثانویه در پی داشته باشد.

وی به آب سیاه اولیه اشاره کرد و افزود: برخی افراد در زمان تولد با آب سیاه مواجه می شوند که این موارد نادر است و سالانه تنها 70 مورد بروز پیدا می کند. اما در افراد بالای 50 سال آب سیاه بزرگسالی بوجود می آید که برای جلوگیری از نابینایی چشمان باید تحت معاینات پزشکی قرار گیرند.

محمدی ادامه داد: بیماری گلوکوم یا آب سیاه در مردم با نژاد آفریقایی و آمریکا که ترکیبی از نژادها هستند، بیشتر به چشم می خورد ضمن آنکه سیاه پوست ها سه تا چهار برابر افراد معمولی با آب سیاه مواجه هستند. اما در کشور ما از نظر میزان ابتلا به آب سیاه بسیار به کشورهای اروپایی شباهت دارد.

اجازه ندهیم گلوکوم(آب سیاه) منجر به بروز نابینایی شود

وی با تاکید بر اینکه گلوکوم یا آب سیاه بیماری خاموش و مزمنی است، گفت: نباید اجازه دهیم این بیماری منجر به بروز نابینایی شود. چون آب سیاه  ملاحظات خاص خود را دارد و در نظام های بهداشتی با چالش مواجه است و من بر نقش جایگاه نظام سیستم محافظت و حمایت اجتماعی، بالاخص خانواده تاکید دارم تا بتوانند از یک بیماری مزمن که شاید 25 سال به طول انجامد، محافظت
کنند.

تفاوت های آب مروارید و آب سیاه

مدیر اداره سلامت چشم پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت در ادامه به تفاوت آب سیاه و آب مروارید اشاره کرد و بیان داشت: تفاوت آب سیاه  با آب مروارید این است که اگرعدد فشار چشم تغییر کند به دلیل استرس داخل چشم موجب تاری دید و نابینایی، غیربازگشت می شود. آب مروارید درمان پذیر است و تاری دید نشانه بیماری آب مروارید است.

محمدی افزود: وقتی آب سیاه آغاز به تخریب عصب بینایی می کند، مدت ها طول می کشد تا فرد هوشیارانه متوجه آب سیاه در چشمان خود شود.
 
وی غربالگری و تشخیص زودهنگام برای گلوکوم (آب سیاه ) را یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از آسیب چشم دانست.

فشار داخل چشم می تواند آب سیاه ایجاد کند

مدیر اداره سلامت چشم پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت با بیان اینکه داخل چشم از فشار چشم برخوردار است و این فشار ناشی از تولید یک زلالی در داخل چشم است، گفت: فشار چشم موجب استمرار حیات و سرزندگی بخشی از چشم می شود.

محمدی عدد فشار چشم نرمال را بین 9 تا 21 و متوسط آن را عدد 16 اعلام کرد و بیان داشت: برخی چشم ها با عدد فشار چشم 24 آب سیاه ایجاد نمی کند و برخی با عدد 18 آب سیاه ایجاد می شود. بنابراین فشار چشم تخریب کننده بینایی به دلیل استرس داخل چشم در افراد مختلف متفاوت است.

توصیه های رژیمی به افراد مبتلا به گلوکوم(آب سیاه)

وی تصریح
کرد: به افراد مبتلا به آب سیاه توصیه می شود از نوشیدن زیاد قهوه جلوگیری کنند و سبزیجات تازه و رژیمی، ماهی و غذای دریایی  برای سلامت و عصب چشم که تمرکز بر آب سیاه دارد، مصرف کنند.

مدیر اداره سلامت چشم پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت ادامه داد: افراد مبتلا به آب سیاه کراوات نزنند، سجده طولانی نداشته باشند و همیشه به یک طرف نخوابند.

هفته جهانی گلوکوم(آب سیاه)

محمدی با اشاره به هفته جهانی گلوکوم(آب سیاه) از روز 19 تا 25 اسفند ماه (10 تا 16 مارس 2019) گفت: این موضوع از سوی نهادهای بین المللی برای سطح آگاهی مردم و سیاستگذاران انتخاب شده است که به این بیماری خاموش توجه کنند.

وی با بیان اینکه ایران و سایر کشورها بر سر مداخله رسمی برای غربالگری جمعیتی در زمینه‌ی بیماری آب سیاه توافق نکردند چون ابزارهای تشخیصی برای اثربخشی در سطح جامعه در دسترس ما نیست، بیان داشت: طی چهار سال گذشته یک سیاست ملی تدوین کردیم و به این نتیجه رسیدیم که غربالگری جمعیتی در کشور قابل توصیه نیست. اما کشورهایی همچون کانادا و انگلستان پس از انجام این کار به حرف ما رسیدند.

مدیر اداره سلامت چشم پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت هفته جهانی گلوکوم را در راستای یادآوری ملاحظاتی همچون تغذیه سالم، غربالگری فشار چشم‌ها از جهت آب سیاه، معاینات چشمی و ... دانست که قابل توصیه است.
 
کد مطلب : ۴۲۲۶
نام شما

آدرس ايميل شما