رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت:

لطفا شنوایی خود را بررسی کنید

پیشگیری بهترین راه درمان مشکلات شنوایی است

15 اسفند 1397 ساعت 12:01


 سالم خبر: رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به عواملی که سبب اختلال در پردازش شنوایی می‌شود، گفت: پیشگیری بهترین راه درمان مشکلات شنوایی است.

به گزارش سالم خبر، سعید محمودیان ریییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت در همایش روز جهانی شنوایی در ارتباط با اختلال در پردازش شنوایی اظهار داشت: این مشکل هنگامی به وقوع می پیوندد که فرایند سیستم عصب مرکزی نتواند صوت را به معنا تبدیل کند. بنابراین افرادی که دچار این مشکل هستند جملات را می‌شنوند اما درکی از جمله ندارند و مفهوم را متوجه نمی شوند.
 
وی افزود: مشکلاتی همچون زردی بالا در نوزادان، مصرف برخی داروها، صداهای شدید، کمبود اکسیژن حین زایمان، ضربه مکانیکی به سر، صدمه به عصب شنوایی به دلیل ایجاد تومور و مصرف الکل می تواند سبب اختلال در پردازش شنوایی افراد در سنین مختلف از نوزادی تا سالمندی شود.
 
رییس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت تشخیص به موقع اختلال در پردازش شنوایی گفت: بسیاری از کودکان در دوران مدرسه به دلیل این که اختلال در پردازش شنوایی آنها تشخیص داده نشده افراد تصور می‌کنند که کند ذهن بوده یا بیش فعال هستند در صورتی که این کودکان مبتلا به اختلال در پردازش شنوایی‌ هستند و والدین باید نسبت به این مساله توجه داشته باشند.
 
محمودیان با تاکید بر اینکه پیشگیری بهترین راه درمان است، خاطرنشان کرد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت «شنوایی خود را بررسی کنید» است و این مساله می‌تواند در تشخیص با موقع بیماری‌های مرتبط با شنوایی بسیار حائز اهمیت باشد.
 
 وی بیان داشت: هرچند ابتلا به اختلال در پردازش شنوایی چندان شایع نیست اما بخشی از مراجعات به بیمارستان ها و کلینیک‌ها را به خود اختصاص می دهد و می‌توان گفت ۱۰ درصد از موارد مبتلا به کم شنوایی ناشی از اختلال در پردازش شنوایی است.

ایران یکی از بزرگترین مراکز کاشت حلزون در دنیا

در ادامه محمد تقی خورسندی آشتیانی رییس هیأت مدیره شنوایی بخشی شفا (بخشش) با اشاره به اینکه ایران یکی از بزرگترین مراکز کاشت حلزون در دنیا است،
گفت: ۱۰ هزار کاشت حلزون از سال ۷۲  به همت خیرین در کشور انجام شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱ مرکز کاشت حلزون در سراسر کشور وجود دارد و خدمات لازم را در این زمینه به بیماران ارائه می‌شود.

رییس هیأت مدیره شنوایی بخشی شفا (بخشش) با اشاره به اینکه حذف هزینه کاشت حلزون بسیار بالاست و  پروتز آن رقمی معادل ۸۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: خوشبختانه بخش اعظم این هزینه را دولت برای بیماران پرداخت می‌کند و تنها ۶ میلیون تومان آن توسط خانواده بیمار پرداخت می‌شود که حتی گاهی خیرین نیز به این بخش ورود یافته و این شش میلیون تومان نیز توسط آنها پرداخت می‌شود.

خورسندی آشتیانی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ هزار نفر از سال ۷۲ تا کنون در سراسر کشور کاشت حلزون به همت موسسه بخشش برای آنها انجام گرفته است، گفت: ایران یکی از بزرگترین کشورهای کاشت حلزون دنیا به شمار می رود و جزو ۱۰ کشور برتر جهان در این زمینه است.

رییس هیأت مدیره شنوایی بخشی شفا (بخشش)  ادامه داد: به همت موسسه بخشش تاکنون اقدامات زیادی برای کمک به افراد ناشنوا و کم شنوا صورت‌گرفته و در زمینه پیشگیری از ناشنوایی نیز برنامه‌های وسیعی از جمله غربالگری و تست های ژنتیک برای خانواده ها انجام می‌شود.
 
خورسندی آشتیانی بیان داشت: در حال حاضر خیرین و پزشکان زیادی با موسسه بخشش همکاری داشته تا در جهت درمان و کمک به بیماران مشکل ناشنوایی و کم شنوایی  اقداماتی انجام شود و مسیری که در این موسسه پیش‌رفته است به راه علمی بوده که خوشبختانه با موفقیت های زیادی همراه شده است.
 


کد مطلب: 4197

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4197/لطفا-شنوایی-خود-بررسی-کنید

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com