سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیا در گفت و گو با سالم خبر:

میزان دیالیز صفاقی در ایران پایین است

آمار مبتلایان به نارسایی های کلیوی در ایران بالاست

14 اسفند 1397 ساعت 12:03


سالم خبر: برخی متخصصان نفرولوژی و پرستاران بخش دیالیز بیمارستان ها در حالی از کمبود محلول صفاقی خبر دادند که بیماران به دلیل نبود آن تحت فشار بوده و به جای چهار بار دیالیز صفاقی مجبورند به سه بار انجام آن اکتفا کنند که برخی مسوولان سازمان غذا و دارو اعلام کردند محموله ی این محلول در حال حاضر در گمرک بوده و هنوز ترخیص نشده است.

به گزارش سالم خبر این در حالیست که از سوی دیگر دیالیز صفاقی به دلیل گرفتن صرف زمان بسیار و هزینه ی آن کمتر مورد استقبال بیماران قرار می گیرد و میزان انجام این دیالیز در کشور بسیار پایین است.

دیالیز صفاقی بدون دستگاه انجام می شود و بیماران کلیوی باید طی روز چندین مرتبه با این محلول مورد دیالیز صفاقی قرار گیرند که زمان بر و هزینه بر است اگرچه از سویی این نوع دیالیز توسط بیمار بدون حضور در بیمارستان انجام می شود و به همین دلیل نیز وزارت بهداشت سعی دارد با آموزش های لازم به بیماران، دیالیز صفاقی را گسترش دهد.

مسعود یونسی سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیا در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه مهمترین و اصلی ترین وظیفه تمامی خارج کردن مواد زائد بر اثر متابولیسم زائدات غذایی است، گفت: مهمترین وظیفه کلیه ها برداشت مواد زائد از خون و بازگرداندن خون تصفیه شده به بدن است و هر دقیقه حدود یک لیتر خون یک پنجم خونی که توسط قلب پمپ می شود از طریق سرخرگ کلیوی وارد کلیه ها می شود. پس از اینکه خون تصفیه شد، خون تصفیه شده از طریق سیاهرگ های کلیوی به بدن باز می گردد.

وی افزود: داخل هر کلیه متجاوز از یک میلیون واحد بسیار ریز عملکردی بنام نفرون وجود دارد. هر نفرون از یک صافی بسیار کوچک بنام کلافه گلومرول که به یک لوله کوچک توبول متصل است، تشکیل می شود. آب و مواد زائد توسط این صافی از خون جدا می شوند و به داخل لوله های کوچک (توبول ها) جریان پیدا می کنند. 

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیا همچنین گفت: ادرار جمع شده از لوله های کوچک وارد قسمت قیفی شکل بنام لگنچه کلیه شده و سپس از طریق لوله ای بنام حالب وارد مثانه می شود. مثانه ادرار را تا زمان خروج نگهداری می کند و پس از مثانه ادرار از طریق لوله ای بنام پیشابراه از بدن خارج می شود.

یونسی گفت: کلیه سالم بطور معمول یک تا دو لیتر ادرار در روز و بر اساس میزان مایعات دریافتی تولید می کند و قابلیت افزایش فعالیت خود را دارد به طوریکه اگر یک کلیه از دست رود، کلیه دیگر بزرگ شده و کار دو کلیه را انجام خواهد داد. 

وی در ادامه با بیان اینکه دونوع دیالیز صفاقی و خونی برای بیماران کلیوی داریم، اظهارداشت: بیمار در دیالیز خونی به وسیله دستگاه هفته ای سه مرتبه طی چهارساعت تحت درمان قرار می گیرد.

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیا گفت: میزان دیالیز صفاقی در ایران پایین است . چون این نوع دیالیز رایگان نیست و خود بیماران بدون وابسته به دستگاه باید عمل دیالیز را طی روز چندین مرتبه انجام دهند.

یونسی افزود: با توجه به اینکه در کشور از دیالیز صفاقی استقبال زیادی نشده است، وزارت بهداشت برنامه ریزی کرده است که با آموزش های لازم، بیماران را به سمت دیالیز صفاقی سوق دهد که با کیفیت مناسب، طول عمر مطلوب تری برای بیماران به دنبال دارد.

دیالیز خونی در ایران رایگان است

یونسی با اشاره به اینکه دیالیز خونی در ایران تحت پوشش بیمه ها و رایگان است، اظهارداشت: هزینه یکسری داروها که بیمار به دلیل اینکه با بیماری های پیش زمینه ای همچون فشارخون و دیابت  و کمبود ویتامین ها در بدن مواجه است، باید مصرف کند، جدا از دیالیز است.

وی به عوارض دیالیز خونی در بیماران کلیوی اشاره کرد و افزود: کاهش و افزایش فشار خون، عفونت ها، حالت های تهوع و استفراغ به خصوص در ابتدای شروع دیالیز از عوارض دیالیز خونی است.

آمار مبتلایان به نارسایی های کلیوی در ایران بالاست

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیا گفت: آمار مبتلایان به نارسایی های کلیوی در کشور بالا است. اما هنوز آمار دقیق به دست ما نرسیده است و مشکلی که وجود دارد اینست که این بیماری خاموش است و خود را نشان نمی دهد.

یونسی افزود: اگر علائم حادی در فرد ایجاد شود با آزمایش خون نارسایی کلیه مشاهده می شود و در صورت نیاز کار درمانی آغاز می شود.

وی علائم بروز نارسایی کلیه را  در شرایط حاد و مزمن خواب آلودگی، افزایش فشارخون، بی اشتهایی، حالت تهوع و استفراغ دانست.

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیا ادامه داد: نارسایی های حاد کلیه به صورت ناگهانی و ناشی از برخی اعمال جراحی و مصرف دارو ایجاد می شود. اما نارسایی مزمن کلیوی ممکن است فرد سال ها درگیر بوده و خودش متوجه نباشد. به طوری که بیمار طی پنج سال با بیماری دیابت یا فشارخون مواجه بوده که درمان نشده است و به تدریج کلیه های خود را از دست داده است.

یونسی تصریح کرد: در موارد حاد بیماری کلیه، احتمال بهبود یافتن بیمار با برطرف کردن دلیل بروز بیماری وجود دارد. اما در موارد مزمن که فرد سال ها درگیر بوده است، بیماری به طور معمول منتهی به نارسایی کلیه و مجبور به دیالیز و پیوند می شود.

با کمبود صافی و محلول دیالیز مواجه نیستیم

سرپرستار بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیا درباره کمبود صافی و محلول دیالیز گفت:  به رغم همه کمبودهایی که در دیالیز بیماران کلیوی مطرح می شود، ما در زمینه صافی و محلول دیالیز مشکلی نداریم. در حال حاضر تولیدات شرکت های داخلی به شکلی است که تاکنون کمبودی مشاهده نشده است.
 


کد مطلب: 4185

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4185/میزان-دیالیز-صفاقی-ایران-پایین

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com