۰

اروپا آمادگی هرگونه همکاری با ایران برای کنترل تب برفکی دارد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۸
کد مطلب : ۴۱۷۰
اروپا آمادگی هرگونه همکاری با ایران برای کنترل تب برفکی دارد
سالم خبر: ایران کشوری استراتژیک در کنترل بیماری تب برفکی و شاهراهی برای ورود این بیماری دامی به اروپا است و از این نظر اتحادیه اروپا آمادگی هرگونه همکاری با ایران برای کنترل آن را دارد.
 
فابریزیو رُسو ، مسوول کمیته مبارزه با بیماری تب برفکی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در حاشیه هشتمین نشست منطقه ای نقشه راه اورآسیا غربی درباره بیماری تب برفکی که در شیراز گشایش یافت به ایرنا گفت: کمیته تب برفکی اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از ورود این بیماری به کشورهای عضو این اتحادیه در سازمان بهداشت جهانی تشکیل شد.

رُسو ادامه داد: کمیته تب برفکی اتحادیه اروپا وظایف زیادی را بر عهده دارد که یکی از این وظایف این است که به استراتژی جهانی برای کنترل بیماری تب برفکی کمک کند.

وی اضافه کرد: 10 سال پیش مدیران دامپزشکی و نمایندگان کشورهای مختلف در شیراز گردهم آمدند تا برنامه‌ای برای هماهنگی و همکاری بین کشورها برای کنترل بیماری تب برفکی شکل گیرد زیرا بدون همکاری همه کشورها کنترل و مهار بیماری تب برفکی غیرممکن خواهد بود.

مسوول کمیته مبارزه با بیماری تب برفکی اتحادیه اروپا گفت: تب برفکی یکی از بیماری هایی است که سالانه خسارت زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشورها وارد می کند که کاهش تولید و زیان دامداران از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: بیماری تب برفکی خسارات غیرمستقیمی نیز به بار می آورد که میزان این زیان‌ها نیز بسیار بالا است و لازم است زمانی که یک کشوری موفق به کنترل این بیماری می شود،تجارب خود را در این مسیر در اختیار سایر کشورها قرار دهد تا منافع تجارت دام در دنیا با خطر کمتری مواجه شود.

رُسو استرالیا را کشوری عاری از بیماری تب برفکی عنوان کرد و افزود: کشور استرالیا اخیرا از ورود محموله گوشتی که مبتلا به بیماری تب برفکی بوده در یکی از بندرها جلوگیری کرده و براساس محاسبه ای که انجام شده اگر این محموله در بندری در استرالیا کشف و مهار نمی شد می توانست در مدت ده سال 50 میلیارد دلار خسارت به استرالیا وارد کند.

بانک اطلاعاتی تب برفکی در کشورها ایجاد شود

وی از نبود آمار اطلاعاتی جامع و دقیق درباره خسارات وارده از بروز بیماری تب برفکی در بسیاری از کشورهای اورآسیا سخن گفت و اظهار داشت: متاسفانه مطالعاتی درباره خسارت های این حوزه در میان اغلب کشورهای منطقه اورآسیا انجام نشده و باید کشورها سود و زیان ناشی از این بیماری را محاسبه کنند و این مساله در مسیر کنترل بیماری تب برفکی اهمیت زیادی دارد.

او با بیان اینکه محاسبه سود و زیان و خسارت اقتصادی ناشی از بیماری در کشورها در برنامه ریزی های آینده گنجانده شده، اشاره کرد: در حال حاضر هدف ریشه کنی بیماری تب برفکی نیست و بلکه کنترل این بیماری مدنظر قرار دارد.

مسوول کمیته مبارزه با بیماری تب برفکی اتحادیه اروپا اضافه کرد: ایران شاهراهی برای ورود تب برفکی به کشورهای اروپایی است و بنابر کمیته تب برفکی اتحادیه اروپا مایل است که با کشورهای ایران،پاکستان و افغانستان در خصوص مهار بیماری تب برفکی همکاری‌های گسترده ای ازجمله همکاری اطلاعاتی داشته باشد تا این بیماری بطور کامل در این کشورها کنترل شود.

عامل بیماری تب برفکی یک نوع ویروس است که در بین دام ها و به ویژه گوسفندان شایع است.

تب برفکی به نام بیماری دهان و پا نیر مشهرور است زیرا دهان و پای دام ها را مبتلا می کند.

راه های درمان بیماری تب برفکی شامل واکسن زدن ، قرنطینه کردن و ضد عفونی کردن محل دام ها است.

هشتمین نشست منطقه ای نقشه راه اروسیای غربی درزمینه بیماری تب برفکی امرو دوشنبه با حضور روسای دامپزشکی کشورهای پاکستان،ترکیه،ارمنستان ،آذربایجان،گرجستان،ایران،عراق، سوریه،قزاقستان،قرقیزستان ، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه، افغانستان و نمایندگان سازمان بهداشت جهانی دام و همچنین نمایندگان سازمان خواروبار و مواد غذایی ملل متحد در شیراز آغاز شد و تا 15 اسفند ادامه دارد. 
کد مطلب : ۴۱۷۰
نام شما

آدرس ايميل شما