۰
در نشست خبری روز جهانی شنوایی مطرح شد:

گوش ایرانیان نمی شنود

ایران سومین کشور دارای شیوع بالای کم شنوایی است
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۴۱۴۲
گوش ایرانیان نمی شنود
 سالم خبر: شنوایی ایرانیان طی سال های اخیر در حدی کاهش یافته که موجب شده است رتبه ی مردم ایران در کم شنوایی در رتبه ی سوم جهان قرار گیرد.

به گزارش سالم خبر، به گفته ی رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزایش کم شنوایی به دلیل بیماری هایی که منجر به این اختلال در افراد می شود در کشور موجب شده است که ایران طی سال های اخیر از رتبه ی 13 به رتبه ی 3 تنزل یابد.

سعید محمودیان روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی شنوایی (12 اسفند) در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، افزود: دیدگاه وزارت بهداشت مبتنی بر آن است تا بار بیماری‌هایی که منجر به افزایش ناشنوایی در کشور می‌شوند و بار اقتصادی بر جامعه در این زمینه را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: ایران از لحاظ آمار کم شنوایی در سال 2010 رتبه 13 را داشت اما در سال 2017 در رتبه سوم قرار گرفت و این مساله ضرورت نگاه ویژه به عوامل تاثیرگذار در زمینه کم شنوایی و ناشنوایی را می طلبد.

محمودیان ادامه داد: بررسی سلامت مردم و شنوایی آنها در گروه‌های مختلف، بهرمندی مردم از خدمات شنوایی سنجی و مراقبت‌های اولیه درباره شنوایی، نهادینه‌سازی
و همکاری‌های فرابخشی از برنامه های مهم وزارت بهداشت برای شناسایی و کاهش عوامل خطر کم شنوایی است.

به گفته وی، همه نهادها و سازمانهای مردم نهاد باید اقدامات لازم را به منظور آگاهی‌سازی مردم برای چگونگی و مراقبت از شنوایی خود فراهم کنند، هر فردی که به نوعی دچار اختلالات شنوایی می‌شود باید بلافاصله به مراکز شنوایی شناسی در سراسر کشور مراجعه کند.

محمودیان تصریح کرد: کارگرانی که در محیط ‌های پر سر و صدا قرار می گیرند، نوجوانان و جوانانی که با صدای بلند و هندزفری به موسیقی گوش می‌دهند و سالمندان بالای 50 سال بیش از سایر افراد در معرض مشکلات شنوایی قرار دارند و اقدامات مربوطه برای پیشگیری از کم شنوایی باید انجام شود.

رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت، افزود: بیماری‌های مادران باردار همچون سرخک و سرخچه، نارسایی تیروئید و کمبود ید، فشار خون بالا و نارسایی یا کمبود اکسیژن در حین تولد نوزاد نیز منجر به تولد نوزادان مبتلا به اختلالات ناشنوایی می‌شود که با فراهم کردن بسترهای زایمان مطمئن باید بار بیماریهای کم شنوایی کاهش یابد.

سعید محمودیان رییس اداره سلامت گوش
وزارت بهداشت گفت: کم شنوایی به عنوان پنجمین عامل ناتوانی در رتبه بندی بیماری ها معرفی شده است که به این ترتیب رتبه بالاتری را نسبت به بسیاری از بیماری های مزمن همچون دیابت، آلزایمر و بیماری های قلبی و عروقی را اختصاص به خود می دهد و به طور معمول موارد کاهش شنوایی در صورت تشخیص زودهنگام قابل کنترل و درمان هستند.

وی افزود: نگاه وزارت بهداشت در خصوص کاهش کم شنوایی این است که از بیماری های غیرواگیر بالاخص کم شنوایی در کشور صیانت کند و اجازه ندهد که مردم به آن مبتلا شوند و همچنین 60 درصد موارد کم شنوایی را کاهش دهد.

رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت ادامه داد: اقدامات لازم برای درمان کم شنوایی در بیشتر نقاط کشور در دسترس و مقرون به صرفه است پیشگیری از ناشنوایی، غربالگری شنوایی و توانبخشی از طریق دستگاه های کمک شنوایی و آموزش می توانند کم شنوایی و عواقب آن را کاهش دهند.

محمودیان با بیان اینکه بیشترین عامل بروز ناشنوایی در کشور ارثی است، گفت: 11 مرکز کاشت حلزونی وجود دارد و طی 26 سال گذشته 10 هزار و 400 کاشت حلزون انجام شده است.

هرسال 1500 کودک ناشنوا متولد می شود

در ادامه محمد اجل‌لوییان
مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی شفاء  با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ کاشت حلزون برای هیچ کودک ایرانی به دلیل ناتوانی مالی کاشت به تأخیر نمی‌افتد، گفت: انجام مشاوره ژنتیک در افرادی که سابقه کم‌شنوایی یا ناشنوایی در خویشاوندان خود دارند ضرورت دارد.

وی افزود: هر چند که دولت اقدامات مؤثری در جهت پیشگیری و درمان مشکلات شنوایی انجام داده است اما جهت کمک به این بیماران هنوز می‌توان اقدامات بیشتری انجام داد و نهادهای مردمی در حوزه شنوایی تلاش کرده‌اند در این زمینه ورود یابند.

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی شفاء  افزود: در زمینه غربالگری ژنتیک و مشاوره‌های قبل از ازدواج جهت پیشگیری از تولد نوزادان کم‌شنوا و ناشنوا هنوز اقدامات اساسی برداشته نشده و متأسفانه سالانه 1500 کودک ناشنوا متولد می‌شود.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به کم‌شنوایی و ناشنوایی که متولد می‌شوند سالانه 2 میلیون تومان هزینه خواهند داشت و اگر برای غربالگری پیش از ازدواج اقدامات مؤثری انجام گیرد می‌توان از هزینه‌ی سربار دولت و خانواده‌ها به میزان بسیار زیادی کاست.

اجل‌لوییان تأکید
کرد: افرادی که در خانواده‌های خود فرد نوزاد کم‌شنوا و ناشنوا دارند یا سابقه فامیلی این بیماری در آنها وجود دارد لازم است که نسبت به غربالگری‌های پیش از ازدواج و مشاوره‌ةای ژنتیک  حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر همه مراکز کاشت حلزون متخصص ژنتیک دارند و با گرفتن شرح حال و برخی از آزمایشات می‌توان این غربالگری را انجام داد.

مدیرعامل بنیاد خیریه شنوایی‌ شفاء خاطرنشان کرد: بنیاد بخشش طی دو سال گذشته 4 میلیارد تومان جهت هزینه کاشت، خدمات پس از کاشت حلزون و پیشگیری به بیماران کمک کرده است و می‌توان گفت که در حال حاضر با کمک‌های دولت و بنیادهای خیریه هیچ کودک ایرانی به دلیل ناتوانی کاشت حلزون آن به تأخیر نمی‌افتد.

وی بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر در کشور ما اقدامات مهمی برای درمان کم‌شنوایی انجام می‌گیرد و این خدمات در اکثر نقاط کشور در دسترس و مقرون به صرفه است و پیشگیری از ناشنوایی، غربالگری شنوایی و توانبخشی از طریق دستگاه‌های کم‌شنوایی و آموزش می‌تواند کمک‌شنوایی و عواقب آن را کاهش دهد
 
کد مطلب : ۴۱۴۲
نام شما

آدرس ايميل شما