۱
مصطفی معین، رییس نخستین همایش ملی التهاب:

التهاب مزمن در بدن موجب بروز سرطان می‌شود

التهاب در بیماران مبتلا به آسم موجب تخریب ریه های آنان می شود
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب : ۴۱۲۱
التهاب مزمن در بدن موجب بروز سرطان می‌شود
سالم خبر: رییس نخستین همایش ملی التهاب اعلام کرد: التهاب که دربطن بسیاری از بیماری های مزمن قرار دارد که تبادل نظر در این رابطه با رویکرد ایمونولوژی و بیماری های التهابی می تواند بستر مناسبی را در علم پزشکی ایجاد کند.

به گزارش سالم خبر  مصطفی معین در نخستین همایش ملی التهاب با بیان این مطلب افزود: با توجه به پژوهش های گسترده ای که در سطح جهانی درباره سازوکارهای سلولی- مولکولی التهاب و نقش آن در بروز و شیوع بیماری ها انجام می شود، تصمیم گرفته شد که نخستین همایش ملی التهاب با مشارکت استادان و محققان علوم پایه و بالینی پزشکی به صورت ادواری برگزار شود و در اولین دوره آن التهاب و ایمونولوژی به عنوان موضوع محوری مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. وی اهداف اصلی همایش تبادل اندیشه و نتایج پژوهش ها، دامن زدن به تحقیقات میان رشته ای پایه و بالینی و ارتباط و همکاری بیشتر بین متخصصان رشته های مختلف پزشکی و ارائه خدمات بهتر به بیماران و نظام سلامت دانست.

عامل مشترک بیماری های حاد و مزمن، التهاب است

وی در ادامه ببان داشت:در صد سال اخیر با پیشرفت های علوم و فناوری های پزشکی، بالا رفتن سطح بهداشت و تغذیه، سیستم ایمنی  انسان ها تقویت و عفونت ها کنترل شده و با واکسیناسیون و کاربرد آنتی بیوتیک ها، بسیاری از بیماری های حاد و عفونی مانند طاعون، وبا و دیفتری که مرگبار بودند، کنترل شده و تعدادی نیز ریشه کن شده اند، اما بیماری های غیر واگیر و مزمن جایگزین آنها شده است،.

رییس
نخستین همایش ملی التهاب گفت: امروزه بیماری های غیر واگیر و مزمن مانند بیماری های قلب و عروق و سکته های قلبی و مغزی، سرطان ها، دیابت، بیماریهای مزمن تنفسی، آسم و آلرژی ها، هزینه های بسیاری به بیماران، خانواده آنها و جامعه تحمیل می کند و به خصوص در کشورهای جهان سوم موجب تلفات بسیاری می شود، امروزه اولین عامل مرگ در سطح جهان بیماری های قلب و عروق، سپس سرطان ها و بیماری های تنفسی هستند.

رییس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی، تغییر سبک زندگی از روستایی به شهری، افزایش دود و آلاینده ها در شهرها، زندگی ماشینی،  بالارفتن استرس ها و هیجان ها، کاهش تحرک در همه گروه های سنی به خصوص در کودکان و نوجوانان، تغییر نوغ غذاها و رژیم غذایی،افزایش مصرف غذاهای پرکالری و کم تحرکی در نتیجه اضافه وزن و چاقی و نیز زمینه های ارثی ژنتیک را عامل جایگزینی بیماری های غیرواگیر و مزمن با بیماری های عفونی و حاد در گذشته دانست.

معین افزود: عاملی که در بیماری های حاد و مزمن مشترک بوده، التهاب است، التهاب یک واکنش طبیعی و حمایتی سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل خطرزا و بیگانه است اما  اگر به هر دلیلی این التهاب مزمن طولانی شود، نفش تخریبی پیدا می کند، بنابراین وجه مشترک بیماری های  مزمن غیر واگیر که بسیار گسترش پیدا کرده است وجود التهاب مزمن در این بیماری ها است. التهاب مزمن در همه این بیماریها خود را نشان می دهد. در بیماری های قلب و عروق، به دلیل افزایش چربی و کلسترول،
چربی در رگهای  قلب و مغز رسوب می کند و سیستم دفاعی برای دفع آنها به سمت التهاب می رود که التهاب باعث کنده شدن پلاک های کلسترول شده و موجب انسداد عروق قلب و مغز شده و سکته رخ می دهد،  ثابت شده است که التهاب مزمن در اندام های دیگر نیز موجب بروز سرطان در آن اندامها می شود، همچنین در آسم التهاب مزمن موجب تخریب ریه ها می شود.

وی گفت: در رشته های مختلف پزشکی و گروه های بیماری های مختلف، از جمله بیماری های قلبی و عروقی، پوستی، روماتولوژی، چشم، گوش و حلق و بینی، تنفسی، آلرژیها و آسم و بیماریهای کلیوی ، التهاب  مزمن به نوعی نقش دارد به همین علت در نخستین همایش ملی التهاب از همه گروه های اصلی بالینی و پایه پزشکی دعوت شد تا حضور پیدا کنند و در میزگردهای علمی  مختلف مسئله التهاب و نقشی که در آن گروه از بیماری ها را دارد، بررسی کنند.

التهاب در سطح جهانی از مهمترین اولویت های پژوهش های جهانی است

رییس نخستین همایش ملی التهاب گفت: هم اکنون پدیده التهاب در سطح جهانی جزو مهمترین الویتهای پژوهشهای جهانی قرار گرفته است، و در مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی نیز جزو مهمترین الویتهای پژوهشی است و در این زمینه پژوهشهای بالینی و پایه صورت گرفته است و پژوهش در این زمینه ادامه دارد.
نخستین همایش التهاب ملی از 7 تا 9 اسفندماه با همکاری مرکز تحقیقات ایمونولوژی و انجمن آسم و آلرژی ایران واقع در مرکز همایش های مرکز طبی کودکان در حال برگزاری است.
 
کد مطلب : ۴۱۲۱
نام شما

آدرس ايميل شما