نگاهی به وضعیت صنعت داروسازی در کشور

شش ماه قبل، شش ماه بعد

کاووس باسمنجی، زهرا دمان

7 اسفند 1397 ساعت 13:03


 سالم خبر: شش ماه قبل در روز داروساز؛ مسوولان دولتی و مدیران خصولتی و بزرگان خاندان در اعلام فلاکت صنعت داروسازی، پیش ­بینی فاجعه، شنیدن شکستن استخوان­ها و لگدمال شدن مابقی جسم نیمه جان صنعت بومی تولید دارو با هم به رقابت برخاسته بودند.

درست شش ماه پیش بود که دکتر محمد عبده زاده، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد اعتیادآور اعلام کرد که  در سه ماهه اول امسال در بورس نرخ بازدهی ۳۶ درصد بوده اما در صنعت دارو سازی این نرخ منفی دو درصد بوده است.

به گفته ی مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو سود داروسازی در سه ماهه ‌ی نخست سال ۹۶ به میزان ۱۹ درصد کاهش داشته است.
 
دکتر سیدحمید خویی، رییس انجمن داروسازان تهران نیز در همان روز داروساز  از یک بحران دارویی خبر داد و گفت : حال صنعت داروسازی ایران خوب نیست و در آستانه یک بحران دارویی هستیم.

شش ماه پیش، اگر کسی صدای شکستن استخوان نمی­ شنید، متهم می­ شد به مرض ثقل سامعه و به او توصیه می­ شد که سمعک بخرد.
 
اما شش ماه بعد صورت­‌های مالی نه ماهه ‌ی سال 1397 شرکت­های دارویی حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به تدریج در حال انتشار است و حالا می­ شود بر پایه گزارش­‌های در دسترس به داوری نشست که طالع ­بینی بزرگان از بحران پیش روی صنعت بومی تولید دارو تا چه حد مقرون به صحت بوده است.

 
  سود عملیاتی
9 ماهه 1397
داروسازی سینا 37%
رازک 32%
اسوه 31%
کاسپین تامین 29%
پارس دارو 26%
ابوریحان 24%
تماد 24%
اوه سینا 22%
دکتر عبیدی 22%
اکسیر 20%
کیمیدارو 20%
کارخانجات داروپخش 19%
جابر ابن حیان 18%
شیمی دارویی داروپخش 17%
تهران شیمی 16%
لقمان 13%
تولیددارو 11%
کوثر 0%
زهراوی -32%

 
 
بر اساس داده های جدول، سه شرکتی که با رنگ زرد برجسته شده اند، آنتی­ بیوتیک­ سازند و سودشان نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش نشان می­ دهد اما این افت را به حساب هر چه بتوان گذاشت، به حساب طرح تحول نظام سلامت و تحریم نمی­ شود گذاشت.

آنتی­ بیوتیک­ سازهای وطنی سال­هاست که به بدترین شکل ممکن به خودزنی مشغول­اند و امروز آنچه را که در طول یک دهه با سیاست های غلط و تخفیف و فروش مدت­ دار به دست خود کاشته­ اند درو می­ کنند. اگر چه داستان شرکت هایی مانند زهراوی از نوع دیگریست.
 
میانگین سود عملیاتی باقی شرکت­ های براساس جدول ، حول و حوش 23 درصد است که نه فقط با عدد منفی دو درصد اعلامی مدیرکل دارو فاصله­ای بس جدی دارد بلکه از متوسط سوددهی دیگر صنایع حاضر در بورس هم بالاتر است و نشانه صنعتی پویا، سر حال و رو به رشد.

البته هنوز آمار و ارقام شرکتی مثل البرز دارو – که معمولاً بالاترین شاخص­های سوددهی را بین صنایع دارویی دارد – به معرض دید عموم گذاشته نشده وگرنه این گل، به سبزه نیز آراسته می­ شد.

***

آخرش معلوم نشد اشکال از گوش ما بوده یا از سمعک­ های جدیدالورود چینی اما هنوز هم ما صدای شکستن یا لگدمال شدن نمی­ شنویم. شاید وقت آن شده که دیگران به جای توصیه استفاده از سمعک به خلق­ الله، به فکر تغییر نمره عینک خود باشند.
 


کد مطلب: 4118

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/4118/شش-ماه-قبل-بعد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com