۰
مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری با اصحاب رسانه:

در شش ماهه‌ی دوم سال جاری وضعیت حوزه دارو مطلوب و رضایت بخش بود

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۴۱۰۵
در شش ماهه‌ی دوم سال جاری وضعیت حوزه دارو مطلوب و رضایت بخش بود
سالم خبر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو خبر داد که در شش ماهه‌ی دوم سال جاری وضعیت حوزه دارو مطلوب و رضایت بخش بود و تلاش می کنیم که این وضعیت تا سال آینده نیز حفظ شود.

به گزارش سالم خبر؛ محمد عبده زاده در نشست خبری که به مناسبت معرفی توانمندی‌های صنعت داروسازی کشور در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه در یک سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی در حوزه دارو وجود داشته است، گفت: در یک سال اخیر فراز و نشیب‌های بسیاری را در حوزه دارو از بحث تأمین دارو، تخصیص ارز، تغییر اولویت‌های دارویی، ذخایر مواد اولیه دارویی و … داشته‌ایم، اما با همه این فراز و نشیب‌ها همکاری خوبی میان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، بانک مرکزی، هیأت دولت و… انجام شد که نتیجه این همگرایی ثبات در حوزه دارو بود.

وی با بیان اینکه از نظر تأمین مواد اولیه و برنامه ریزی برای سال آینده و همچنین از نظر قیمت گذاری دارو برنامه ریزی‌های لازم انجام شده است، افزود: در حوزه تولید دارو هم وضعیت مناسب است. البته در حوزه واردات دارو حساسیت بیشتری وجود دارد، زیرا وابستگی آنها به ارز بیشتر است. بر این اساس تلاش می‌کنیم تا در حوزه داروهای وارداتی میزان ذخایر را به وضعیت مناسبی برسانیم تا کمبودها به حداقل برسند.

عبده‌زاده ادامه داد: در شش ماهه دوم امسال در حوزه دارو وضعیت مطلوبی داشتیم و تلاش می‌کنیم که بتوانیم آن را حفظ کنیم. البته همه ما شرایط کشور را می‌دانیم
اما در قسمتی که مربوط به وزارت بهداشت است تمام تلاش‌مان این است که پیش بینی‌های لازم را انجام دهیم تا کمترین آسیب و کمبود را در حوزه دارو داشته باشیم.

وی با بیان اینکه صنعت دارو پویا و رو به رشد است، ادامه داد: با وجود همه فشارها صنعت داروسازی کشور کارش را با قدرت انجام می‌دهد. بر همین اساس روز شنبه ۱۱ اسفند ماه مراسم تقدیر از تولید کنندگان ۱۲۰ داروی جدید را برگزار می‌کنیم که همه این داروها پروانه گرفته‌اند و به بازار عرضه شدند.

در ادامه این نشست مهناز خانوی مدیرکل اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فرآورده‌های سنتی و گیاهی جوان‌ترین فرآورده‌ها در سازمان غذا و دارو است، گفت: از سال ۹۶ تا ۹۷، ۴۰۰ فرآورده در این حوزه از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کردند.

وی با بیان اینکه تولید داروهای سنتی در کشور صنعتی نوپا است ادامه داد: سال ۹۷ برای حوزه دارو سال سختی بود و بحران‌هایی در این حوزه وجود داشت اما شاید داروهای طبیعی، سنتی و مکمل‌ها کمترین بحران را داشتند. زیرا مواد اولیه آنها در کشور وجود داشت.

خانوی همچنین گفت: در حوزه شیرخشک‌های متابولیک نیز یک کمبود مقطعی ایجاد شد. در حالیکه توزیع آن ۳۰ درصد از سال قبل بیشتر شده بود، اما خوشبختانه با مداخله سازمان غذا و دارو مشکل رفع شد و به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که تا پایان سال ۹۸ هیچ مشکلی در این حوزه پیش نیاید؛ چرا که ساز و کارها دیده شده و تأمین مالی هم انجام شده است.
کد مطلب : ۴۱۰۵
نام شما

آدرس ايميل شما