۱

اختلالات روان پزشکی دلیل بی‌خوابی در سالمندان است

به راه اندازی تورهای شهرگردی برای سالمندان بیاندیشیم
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۴۱۰۳
اختلالات روان پزشکی دلیل بی‌خوابی در سالمندان است
سالم خبر: معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران اعلام کرد: اختلالات روان پزشکی همچون افسردگی و اضطراب می تواند موجب اختلال در خواب سالمندان شود. اگر ثابت شود بیمار از نوعی اختلال روان پزشکی رنج می برد، با درمان اختلال در بسیاری از موارد مشکل کم خوابی نیز رفع می شود.

سید علی جواد موسوی در گفت و گو با سالم خبر با بیان اینکه کم خوابی اولیه و ثانویه در سالمندان مطرح است، گفت: درکم خوابی اولیه نمی توان دلیل شناخته شده ای یافت و تنها در این موارد دلایل روان پزشکی بیشتر از سایر علل نقش دارد این درحالیست که در کم خوابی ثانویه می توان دلایلی همچون ابتلای سالمند به بیماری های عفونی، قلبی، کلیوی، سرطان، درد مزمن، مصرف برخی از داروهای ضد افسردگی را برشمرد.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران عدم تحرک را از دیگر علل بی خوابی سالمندان اعلام کرد و بیان داشت: این افراد به دلیل اینکه معمولا فعالیت های خود را با افزایش سن از دست می‌دهند و گاه مورد بی مهری خانواده نیز قرار می گیرند با بی خوابی مواجه می شوند که اگر جامعه بتواند مشارکت آنان به ویژه بهره گیری  از تجربه این افراد را جدی بگیرد، افسردگی سالمندان می تواند به طور قابل توجهی کاهش پیدا می کند.
 
به راه اندازی
تورهای شهرگردی برای سالمندان بیاندیشیم


موسوی ادامه داد: تورهای شهرگردی و تورهای یکروزه به کاهش افسردگی سالمندان کمک می کند که متولیان این امر می توانند شرکت های خصوصی، نهادهای غیردولتی باشند که به طور قطع مورد استقبال خانواده ها قرار می گیرد.

وی افزود: این مساله می تواند از طریق سازمان ها،  نهادها و مجلات اطلاع رسانی شود تا سالمندان به تورهای تفریحی، مسافرتی و گردشی اعزام شوند. البته این مساله در کشور آغاز شده است اما آنقدر فراگیر نیست که بتواند مشکل سالمندان را حل کند.

وی استفاده از تجارب سالمندان در خانه های سلامت را درمان بی خوابی این قشر از جامعه دانست و گفت:  در رفع مشکلات محله سعی شود از سالمندان، قشری که تجارب بسیاری را پشت سر گذاشتند، استفاده شود. چون که این تجربه نباید زیرخاک برود.
 
خواب روزانه برای سالمندان مفید است
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه خواب روزانه به کارکرد بهتر مغز کمک می کند، تصریح کرد:  خواب میان روزی، بهتر است بین ساعات 1 تا 3 بعدازظهر باشد. سالمندان نباید بعد از ساعت 6 عصر بخوابند چون ممکن است با خواب شبانه تداخل داشته باشد. عادت های خواب در افراد مسن اهمیت بیشتری پیدا می کند.

هیچ آزمایشی ابتلا به
پارکینسون را تایید نمی کند


موسوی پارکینسون را نوعی بیماری دانست که بخشی از مغز را درگیر می کند و کل بدن همچون  انقباض پاها که راه رفتن افراد را دچار مشکل می کند. با وجود درمان های جدید اما پارکینسون  درمان قطعی ندارد و گاهی جراحی هایی بر روی مغز  انجام می شود .

وی افزود: پارکینسون از دهه پنجم و ششم زندگی سالمندان آغاز می شود.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه هیچ آزمایش منحصر به فردی وجود ندارد که ابتلا به پارکینسون را تایید کند و دلیل بیماری نیز مشخص نیست. اما در حقیقت متخصصان متوجه می شوند به صورت تکنیکی چه اتفاقی رخ می دهد.

موسوی ادامه داد: در این بیماری برخی نورون ها (سلول های عصبی)، از دستورات ارسالی از مغز به صورت صحیح پیروی نمی کنند و می میرند. در همین حین مغز تولید دوپامین را متوقف می کند. دوپامین ماده فعال کننده ای است که تنظیم حرکت را به عهده می گیرد.

وی بیان داشت: مردان مسن در معرض خطر بیشتری قرار دارند اما نزدیک به 10 درصد بیماران افراد جوانی هستند که کمتر از 40 سال سن دارند. برخی محققان معتقدند این بیماری ریشه هایی در ژنتیک دارد که برخی افراد را قابل شناسایی می کند که البته این مورد هیچ وقت تایید و اثبات نشده است.
 
کد مطلب : ۴۱۰۳
نام شما

آدرس ايميل شما