۰

نظام پزشکی نصب کارتخوان در مطب ها را پیگیری می کند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۴۱۰۱
نظام پزشکی نصب کارتخوان در مطب ها را پیگیری می کند
سالم خبر: معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: حدود 80 هزار مطب پزشکان در کشور فعال است و اغلب آنان به خصوص در شهرستان ها کارتخوان دارند، پزشکان برای استفاده از کارتخوان در مطب مشکلی ندارند و سازمان نظام پزشکی نصب کارتخوان در مطب ها را پیگیری می کند.

محمد جهانگیری به ایرنا گفت افزود: پزشکان برای رفاه مردم دستگاه کارتخوان را در مطب نصب می کنند اما اینکه پزشک مجبور باشد همه درآمدش را در صندوق فروشگاهی اعلام کند، خدمات سلامت به مثابه معامله با بیمار تبدیل می شود و این نوع رابطه را به عنوان معامله با بیمار اصلا قبول نداریم چون یک رابطه مقدس بین بیمار و پزشک وجود دارد و نباید آن را مخدوش کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه اول اسفند، در راستای اجرای بند الحاقی یک تبصره 6 بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده، همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی یا سازمان نظام دامپزشکی صادر می شود را مکلف کردند در چهارچوب آیین نامه تبصره(2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب چهارم اسفند 1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال آینده از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: نباید رابطه پزشک و بیمار در ذهن این الفاظ را تداعی کند، نظام پزشکی اولین موضوع را بحث حرفه ای بودن و اخلاق پزشکان مطرح می کند و خدمات پزشکی را به شغل و درآمد مستقیم مرتبط نمی کند هرچند که موضوع درآمد در این موضوع مستتر است.

وی معتقد است: شغل پزشکی یک جایگاه فاخر در کشور است و طبیب محرم راز بیمار است. باید رابطه اخلاقی داشته باشد و سپس به مسائل درآمدی توجه شود. در تعریف حرفه ای این است که منافع عموم بر منافع شخصی باید اولویت داشته باشد. وقتی این نوع روابط مالی برجسته می شود به طور عکس عمل کنید و معامله کنید.
جهانگیری گفت: ما به این موضوع اعتراض داریم زیرا شأن خدمتی را که پزشکان به مردم ارائه می دهند پایین آورده می شود. ما داریم از جایگاه فاخر پزشکان صحبت می کنیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی درباره استفاده از کارتخوان نیز گفت: این موضوعی است که ما به عنوان نظام پزشکی از پزشکانی که برای رفاه مردم این کار را انجام نداده اند انتقاد داریم. باید کارتخوان نصب شود چون نظام پزشکی موضوع رفاه مردم را در نظر دارد.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که تراکنش هایی که پایین است را برای حساب مالیات پزشکان رصد نمی کند.

جهانگیری به جامعه پزشکان توصیه کرد که از استفاده از کارتخوان هراس نداشته باشید. البته ناگفته نماند و اضافه کرد: بعضی از پزشکان به حدی تراکنش پایینی دارند که بانک های عامل نسبت به جمع آوری دستگاه کارتخوان این پزشکان اقدام کرده است.

جهانگیری اضافه کرد: البته ممکن است عده ای از پزشکان این مسائل را رعایت نکرده باشند که ضمن اینکه تاکید می کنیم کارتخوان برای رفاه مردم است، از آن استقبال می کنیم ولی اگر به دستگاه سامانه صندوق فروشگاهی تبدیل شود، این توهین به رابطه پزشک و بیمار است.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد پزشکان از کارتخوان استفاده می کنند، اظهار داشت: آمار درستی در این زمینه نداریم اما اغلب پزشکان در مطب خود کارتخوان دارند. معاون سازمان نظام پزشکی گفت: دو دلیل برای نداشتن کارتخوان وجود دارد یکی از دلایل به خاطر تراکنش پایین مالی از سوی پزشک است که بانک دستگاه کارتخوان را برداشته است و دلیل دیگر اینکه برخی دوست ندارند که از کارتخوان استفاده کنند.

جهانگیری توصیه کرد: در مرحله اول باید بانک ها برای نصب کارتخوان در مطب هایی که تراکنش پایین دارند همکاری لازم داشته باشند و در مورد پزشکانی که کارتخوان ندارند نیز پیگیری می کنیم که این دستگاه را در مطب ها نصب کنند.

به گفته وی؛ اکنون 80 هزار مطب در سراسر کشور فعالیت دارد. اغلب پزشکان دارای دستگاه کارتخوان هستند، در اکثر شهرستان ها این دستگاه ها در مطب ها نصب شده است. البته باید گفت که پزشکان هیچ مشکلی برای این موضوع و حتی مساله پرداخت مالیات ندارند.
کد مطلب : ۴۱۰۱
نام شما

آدرس ايميل شما