۲

مرگ های زودرس ایرانیان دغدغه جدی نظام سلامت است

در سومین همایش بررسی شیوه های دستیابی به مرجعیت علمی و پژوهشی مطرح شد؛
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۴۰۹
مرگ های زودرس ایرانیان دغدغه جدی نظام سلامت است
سالم خبر: آلودگی هوا در سال های اخیر در ایران نه تنها بهبود نیافته است که در شرایط بدتری قرار گرفته بطوریکه تنها در یک سال، ۲۹ هزار و 500 ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند.

به گزارش سالم خبر 620 دانشمند برتر علوم پزشکی ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران روز چهارشنبه گرد هم آمدند تا با گزارش اقدامات انجام شده؛ درباره تجربیات ملی و نتایج برخی مطالعات مهم بین المللی درباره شیوه های دستیابی به مرجعیت علمی به بحث بنشینند.

دکتر ملک زاده ،معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در این گردهمایی با اشاره به مرگ های زود رس در ایران و معضل آلودگی هوا، گفت: سن امید به زندگی در ایران به شکلی سریع رو به افزایش است و ما باید بتوانیم سن امید به زندگی را با بهبود وضعیت سلامت به 80 سال برسانیم.

وی همچنین افزود: مرگ های زودرس (زیر ۷۰ سال) ایرانیان یک دغدغه جدی برای نظام سلامت است و نیمی از ایرانی ها عمدتا به دلیل سکته های قلبی و مغزی، به سن 70 سالگی نمی رسند و تعداد مرگ های زیر 55 سال هم هنوز بالاست.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره
به دلایل این گونه مرگ ها همچنین گفت: پرفشاری  خون  به عنوان یکی از عوامل مهم بیماری های قلبی عروقی و نهایتا مرگ های زودرس، باید بخوبی در کشور کنترل شود اما هم اکنون 50  درصد افراد بالای 55 سال کشور فشار خون بالا دارند درحالی که این بیماری کاملا قابل پیشگیری است.

وی تاکید کرد: ما نباید به عنوان پزشک منتظر باشیم تا افراد به شرایطی از وضعیت سلامت برسند که آنها را احیا کنیم و باید به پیشگیری بیندیشیم.

رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی (نیماد) به بیان برخی از مهمترین موضوعات تحقیقات علوم پزشکی از جمله بودجه تخصیصی به این بخش پرداخت و گفت: از ۱۱۳ میلیارد تومان بودجه تحقیقات پزشکی  سال ۹۶، فقط ۵۰ درصد آن تا کنون اختصاص یافته که هم اصل بودجه و هم اختصاص آن بسیار ناچیز است.

وی افزود: با این حال طی چهار فراخوان صورت گرفته در موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ( نیماد) بیش از 223 طرح تصویب و از آنها حمایت شده است . در زمینه فناوری، ۳۰ درصد شرکتهای دانش بنیان در بخش سلامت  فعالیت می کنند و از این نظر به سرعت در حال پیشرفت
هستیم

ملک زاده همچین گفت: هدفمندسازی تاسیس واحدهای تحقیقاتی علوم پزشکی در کشور، ایجاد برنامه تربیت پزشک پژوهشگر و برنامه تحقیقاتی پسا دکتری، راه اندازی برنامه های ثبت بیماری ها و پیامدهای سلامت، توسعه برنامه ملی کنترل سرطان و نظام مبتنی بر ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، راه اندازی مراکز کوهورت بزرگسالان، جوانان و نوزادان در ۲۱ استان کشور،  ایجاد و توسعه اتاق های تمیز، ایجاد 11 آزمایشگاه  جامع تحقیقات و تاسیس 10 آزمایشگاه جدید تا چند سال آینده ، اجرای پروژه بزرگ دانشگاهی ایرانوم و پزشکی بازساختی، حمایت سالانه یک میلیارد تومانی از مجلات علوم پزشکی ، افزایش مشاهده پذیری مجلات و مقالات دانشگاه ها در سامانه های ثانویه، تامین منابع الکترونیک اطلاعات علمی و ایجاد دسترسی برای دانشگاه ها و انجمن ها و موسسات تابعه آنها بخشی از اقدامات زیرساختی تحقیقات علوم پزشکی طی چند سال گذشته بوده است

وی ایجاد سامانه نظام نوین اطلاعات پژوهش پزشکی (نوپا) را یکی از مهمترین اقدامات معاونت تحقیقات وزارت بهداشت دانست.
 
 
کد مطلب : ۴۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما