۰
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در همایش واکاوی آمارنامه دارویی:

در برخی مواقع تحریم‌ها به دادمان رسید تا ناکارآمدی خود را گردن آن بیاندازیم

در دوره هایی که سنتی عمل کرده ایم تنها چیزی که به دادمان رسیده است تحریم ها بوده تا ناکارآمدی خود را به گردن آن بیاندازیم
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۰۲۷
در برخی مواقع تحریم‌ها به دادمان رسید تا ناکارآمدی خود را گردن آن بیاندازیم
سالم خبر: مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: مروری بر عملکرد سال های گذشته نشان می دهد که ما هر زمان بر اساس داده ها و آمارها تحلیل و مدیریت کرده ایم موفق بوده ایم در غیراینصورت در دوره هایی که سنتی عمل کرده ایم تنها چیزی که به دادمان رسیده است تحریم ها بوده تا ناکارآمدی خود را گردن آن بیاندازیم.

به گزارش سالم خبر؛محمد عبده زاده در پنل سیاستگذاران و آمارنامه در همایش تعامل اطلاعاتی وزارت بهداشت با کسب و کارهای دارویی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین اظهار داشت: اگر کسی بخواهد در سازمان غذا و دارو کار کند نمی تواند بدون دیتا و داده و تحلیل آن برای نظام دارویی کشور تصمیم گیری کند؛ در آن صورت
مدیریت دارو مفهومی پیدا نمی کند.

وی همچنین گفت: وقتی دارویی سهمیه بندی می شود و عددی برای آن مشخص می شود، می توان آن عدد را نقد کرد. اما ما بر اساس دیتاها و آمارهایی که از معاونت درمان وزارت بهداشت دریافت می کنیم از جمله بار بیماری ها، تعداد بیمارستان ها و غیره، و همچنین آماری که از مصرف داروها در سال های گذشته در سازمان غذا و دارو موجود است، به یک جمع بندی برای تعیین سهمیه هر دارو می رسیم که اگرچه صد در صد درست نیست اما بیش از 90 درصد قابل اتکا است.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو همچنین افزود: همین الان عدد کل داروهای وارداتی مورد نیاز برای سال آینده که تولید داخل ندارند، مشخص است و می توانم ادعا کنم هیچ سازمانی
در کشور آماری تا بدین حد روشن ندارد. در مورد آمار تولیدات شرکت های داخلی هم همین گونه است و همه شرکت ها برنامه تولیدات سال آینده خود را دارند که در فضای رقابتی انتشار آنها ضرورتی ندارد.

عبده زاده تاکید کرد: در ماه های گذشته علاوه بر فشارهای موجود که انتشار آمارنامه را با تاخیر مواجه کرد، ما عمدا منتظر آمارنامه های انجمن های پخش و سندیکای تولیدکنندگان ماندیم که تاکنون این اتفاق نیافتاده است. بنابراین انتشار آمارنامه دارویی سال 96 در انتهای سال 97 تنها این بود که اماکن تحلیل وضعیت بازار، سیاست گذاری ها، شرکت ها و غیره را به ما می داد.

وی افزود: آمار سال 97 را هم با این ایده جمع بندی کردیم که در برنامه ریزی خود شرکت ها از آن استفاده
شود و شرکت های تامین کننده برای بودجه بندی سال آینده خود از دیتاهای ولید هشت ماهه امسال استفاده کنند؛ وگرنه ما برنامه ریزی خودمان را داریم و می دانیم چه می کنیم.

عبده زاده در مورد دیتاهای موجود و ناموجود توضیح داد: ما در سال های گذشته یا اعتماد کرده ایم یا کنترل یا هیچ کدام و این به صورت دوره ای تکرار می شود. علاوه بر این تا وقتی نرم افزاری موجود نباشد سالی هم بوجود نمی آید اما به محض آنکه کاری دیتا بیس و نرم افزار بیس می شود تا به وفاقی برای برنامه ریزی برسیم آنگاه هزار عدد نرم افزار بوجود می آید و هریک دیگری را زیر سوال می برند و نتیجه این بی نرم افزاری و چند نرم افزاری یک وضعیت آشفته بدون خروجی مطلوب است. 
 
کد مطلب : ۴۰۲۷
نام شما

آدرس ايميل شما