۰
سلسله گزارش‌های همایش مورد کاوی آمارنامه دارویی در کشور:

رضویان: سازمان غذا و دارو هیچ گاه و در هیچ دوره ای آمارنامه‌ها را دستکاری نکرده است

در دوره ای خود سازمان غذا و دارو هم مصرف کننده آمارنامه بود، اما امروز شرکت ها اگر به دنبال آمارنامه هستند خود باید در پی تهیه‌ی آن باشند
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۴۰۲۳
رضویان: سازمان غذا و دارو هیچ گاه و در هیچ دوره ای آمارنامه‌ها را دستکاری نکرده است
سالم خبر: در زمان ما هم ایراداتی در تهیه‌‌ی آمارنامه‌ی دارویی وجود داشت و اطلاعات صد درصد صحیح نبودند، اما نسبت به آمارنامه های امروز از صحت و سقم بیشتری برخوردار بودند.

به گزارش سالم خبر، امیر رضویان، مدیر عامل شرکت داروسازی عبیدی در پنل تولد آمارنامه در همایش تعامل اطلاعاتی وزارت بهداشت با کسب و کارهای دارویی در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این مطلب درباره تغییر فرایند تولید آمارنامه در دهه هفتاد گفت: در آن دوران کتابی که پیش‌تر منتشر می شد به دو کتاب تبدیل شد، یک کتاب آبی که به همین نام هم معروف بود و یک سال که ما خواستیم تنوعی ایجاد کنیم و ابتکاری به خرج دهیم، آن را با جلد سبز منتشر کردیم که انتقاداتی را در پی داشت مبنی بر اینکه این کتاب به کتاب آبی شهرت دارد.
در این کتاب تمام اطلاعات شرکت ها موجود بود و کتاب دیگر که استانی و بر اساس فروش شرکت های پخش در استان ها بود که نشان می داد هر دارو در هر استان چه میزان مصرف شده است.

وی افزود: البته در آن زمان برخی شرکت های پخش برای هر چند استان یک انبار داشتند که تفکیک آمار را دشوار می کرد؛ ضمن انکه در آن دوره تنها شش شرکت پخش دارویی وجود داشت. پس از آن حدود سال 81 و با ورود دکتر عبدالهی و دکتر تقی پور و دکتر فراهانی این کتاب به یک برنامه اکسل کامپیوتری تبدیل شد که باز این برنامه اکسل به صورت کتاب و سی دی منتشر می د تا آنکه در سال 85 فقط به صورت سی دی نشر پیدا کرد.

رضویان با بیان اینکه در زمان ما هم ایراداتی در آمارنامه وجود داشت و اطلاعات صد درصد صحیح نبودند، اما به نسبت امروز از صحت و سقم بیشتری برخوردار بودند، ادامه
داد: در ان دوره تمام دیتاها، خط به خط کنترل و با شرکت ها چک می شدند. هرچند در آن زمان مواد اولیه دارویی ارز دولتی دریافت می کردند ما بر اساس آمار، به شرکت های تولیدکننده برنامه تولید می دادیم و که این خود راه کنترلی برای آمار بود و روند تولید آمارنامه را تسهیل می کرد.

وی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو هیچ گاه و در هیچ دوره ای آمارها را دستکاری نکرده و نمی کند چون دیتاها بیشتر به درد شرکت های تامین کننده می خورد و اگر ایراداتی وجود داشت یا دارد بیشتر بر پایه خطای برنامه و خطاهای انسانی و غیر عمدی است.

رضویان درباره مصرف کننده اصلی آمارنامه هم گفت: در دوره ای خود سازمان غذا و دارو هم مصرف کننده آمارنامه بود، اما امروز شرکت ها اگر به دنبال آمارنامه هستند خود باید در پی تهیه‌ی آن باشند.
 
کد مطلب : ۴۰۲۳
نام شما

آدرس ايميل شما