۰
رییس اداره سلامت سلامت شنوایی و گوش وزارت بهداشت در گفت و گو با سالم خبر:

گوش جوانان و نوجوانان به سمت کم شنوایی و ناشنوایی می رود

سال گذشته سه هزار و 800 نوزاد کم شنوایی شدید تا عمیق در کشور شناسایی شد
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۰۰۳
گوش جوانان و نوجوانان به سمت کم شنوایی و ناشنوایی می رود
سالم خبر: رییس اداره سلامت سلامت شنوایی و گوش وزارت بهداشت اعلام کرد: پوشش غربالگری گوش و سلامت شنوایی نوزادان در کشور 80 درصد است و به همین دلیل کشور ما جزو پنج کشور نخست جهان در پیشرفت غربالگری های گوش و شنوایی است.

سعید محمودیان در گفت و گو با سالم خبر درباره خطرات ناشی از آثار سوء استفاده از هدفون ، هندز فری و وسایل ارتباطی که جزو خطرات بالقوه ای است که نه در ایران بلکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی مشکلی فراگیر در سطح جهان است، گفت:  این مورد یکی از ریسک های بالایی است که به رغم بالا بودن سطح سلامت شنوایی و گوش موجب شده است صدمات شنوایی در کشور روندی رو به رشد داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر طبق برآوردی که سازمان بهداشت جهانی دارد، حدود 466 میلیون نفر در جهان مبتلا به کم شنوایی شدید و عمیق هستند که در سال 2050 حدود به یک میلیارد نفر می رسد. به
طوری که  از هر 10 جوان یک نفر مبتلا به مشکلات شنوایی است.

رییس اداره سلامت سلامت شنوایی و گوش وزارت بهداشت یکی از دلایل اصلی کم شنوایی شدید و عمیق را آلودگی های صوتی دانست که افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. چون استفاده ناصحیح و نامتعارف از صوت موجب صدمات جبران ناپذیری می شود.

وی بیشترین صدمات ناشی از استفاده هندزفری و هدفون را در رده ی سنی نوجوانان دانست و افزود:  روش استفاده از هدفون، هندزفری و هر گونه وسایل ارتباطی که با گوش مرتبط است باید به نوجوانان آموزش داده شود. ضمن آنکه اصوات شغلی و کارگرانی که در معرض صوت قرار دارند، نیز در معرض خطرات و مشکلات جدی شنوایی قرار دارند.

ناشنوایی قابل پیشگیری و درمان است

رییس اداره سلامت سلامت شنوایی و گوش وزارت بهداشت با بیان اینکه ناشنوایی قابل پیشگیری و درمان است، بیان داشت: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی
اغلب عوامل ناشنوایی قابل پیشگیری و درمان است که با اقدامات پیشگیرانه می توان مانع بروز این مشکل شد. در غیر اینصورت ناشنوایی بار اقتصادی افزونی را به دنبال دارد ضمن آنکه ناشنوایی بار منفی هیجانی در زنان ایجاد می کند که جبران ناپذیر است. اما ر اهکارهایی نیز وجود دارد.

محمودیان به راهبردهای جلوگیری از مشکلات شنوایی بر روی افراد اشاره کرد و گفت: ساده ترین راهبرد جلوگیری از مشکلات شنوایی، واکسیناسیون کودکان علیه بیماری ها همچون سرخک و مننژیت و همچنین ایمن سازی و غربالگری زنان در دوران بارداری علیه سرخچه است.

وی درباره افزایش سطح سواد مردم نسبت به بیماری های گوش و اختلالات شنوایی تصریح کرد:  با افزایش سطح سواد مردم، غربالگری ها و انجام تست های ساده، می توانیم از ابتلا به این بیماری ها و عوارض جبران ناپذیر آن هر چه زودتر پیشگیری کنیم.

رییس اداره سلامت
شنوایی و گوش وزارت بهداشت با اشاره به تحقیقی که در زمینه بررسی سواد سلامت و آگاهی از سلامت شنوایی در استان‌های کشور انجام شد، گفت: این بررسی در حال حاضر انجام شده و در حال طراحی اقدامات مداخله‌ای برای ارتقای سواد سلامت مردم هستیم. در کنار آن برنامه خطرسنجی سلامت شنوایی نیز در حال طراحی است.

شناسایی سه هزار و 800 نوزاد کم شنوا در سال گذشته

وی ادامه داد: سال گذشته حدود سه هزار و 800 نوزاد کم شنوایی شدید تا عمیق شناسایی شد که در حال حاضر تحت درمان هستند .

رییس اداره سلامت سلامت شنوایی و گوش وزارت بهداشت بیان داشت: نوزادی که متولد می شود با وجود تجهیزات پیشرفته توسط یک شنوایی شناس طی دو دقیقه مشکلات شنوایی بررسی می شود و در صورتی که مواردی در شنوایی یک نوزاد وجود داشته باشد،  اقدامات درمانی برای مانع بروز معلولیت شنوایی نوزادان آغاز می شود.
 
کد مطلب : ۴۰۰۳
نام شما

آدرس ايميل شما