۰

تبلیغ خرید و فروش کلیه از سوی برخی مسوولان ضد نظام است

بهروز برومند، پدر نفرولوژی ایران
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۳۹۸۴
تبلیغ خرید و فروش کلیه از سوی برخی مسوولان ضد نظام است
سالم خبر: رییس بیمارستان شریعتی تهران روز 15 بهمن ماه سال جاری طی دستوری رسمی ممنوعیت خرید و فروش کلیه در این بیمارستان را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش سالم خبر اگر چه این اقدام رضا مهرپور محمد آبادی واکنش های مختلفی را در پی داشت  اما او معتقد است که خرید و فروش کلیه به شکل فعلی آن و براساس نیاز مالی افرادی که حاضرند در برابر دریافت پول کلیه ی خود را اهدا کنند با اخلاق جامعه و کرامت انسانی مغایرت دارد.

این تصمیم برای نخستین بار نیست که در نظام سلامت کشور اتفاق می افتد و طی سال های گذشته ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران در شیراز نیز پیوند کلیه را متوقف کرده است.

براساس ابلاغیه ی جدید بیمارستان شریعتی فرد پیوند دهنده باید از بستگان درجه اول بیمار باشد. اگر چه در مواردی که به دلایل ایمونولوژیک پیوند کلیه از دهنده زنده غیرقابل اجتناب باشد این گونه موارد خاص باید به تایید دو هیات علمی نفرولوژی بیمارستان شریعتی و یک هیات علمی ایمونولوژی برسد تا این پیوند در بیمارستان
انجام شود.

براساس دستور جدید رییس بیمارستان شریعتی مواردی که بر اساس تایید دو هیات علمی نفرولوژی بیمارستان شریعی و دو هیات علمی جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران دسترسی عروقی مناسب برای دیالیز بیمار وجود نداشته باشد در این موارد ابتدا بیماران برای دریافت پیوند از دهنده مرگ مغزی به صورت اورژانس معرفی می شوند و در صورتی که ظرف مدت شش ماه پس از معرفی بیمار عضو کلیه از مرگ مغزی مهیا نشد جراحی پیوند کلیه از دهنده زنده امکان پذیر خواهد بود.

اگر چه در یکی از بندهای این ابلاغیه تاکید شده است که در صورتی که ساز و کار پیوند کلیه انسان بدون ارتباط مالی بین دهنده و گیرنده و کاملا ناشناس از سوی نهادهای مربوطه انجام گیرد بیمارستان شریعتی از آن استقبال خواهد کرد.

تبلیغ خرید و فروش کلیه از سوی برخی مسوولان ضد نظام  است

بهروز برومند، پدر نفرولوژی ایران یکی از حامیان برچیدن قاطبه ی خرید و فروش کلیه است.

وی در گفت و گو با سالم خبر تاکید کرد: خرید و فروش کلیه با اخلاق
جامعه و کرامت انسانی مغایرت دارد و تبلیغ خرید و فروش کلیه از سوی برخی مسوولان ضد نظام  است.

برومند با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه دکتر ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران در شیراز پیوند کلیه را طی سال های گذشته متوقف کرده است، دکتر رضا مهرپور محمدآبادی رییس بیمارستان شریعتی تهران دستور رسمی مبنی بر ممنوعیت خرید و فروش کلیه در این بیمارستان را ارائه کرده است. اگرچه برخی مسوولان و استادان این اقدام را شایسته نمی دانند اما بنده از ایشان در این مساله حمایت می کنم.

وی تصریح کرد: دکتر ملک حسینی در شیراز که پزشکی دانشمند، انساندوست و ایران دوست و تخصص شان در جهان پرآوازه است نیز چندین سال است در شیراز عمل پیوند از طریق خرید و فروش اعضای بدن را ممنوع کرده و در این راه بسیار درخشیده‌اند و من امید دارم حرکت شایست و بایسته این دو بزرگوار در سراسر کشور فراگیر شود.

پدر نفرولوژی ایران با بیان اینکه ما با کمبود کلیه برای عمل پیوند مواجه هستیم، گفت: این کمبود دلیل
بر این نیست که تبلیغ خرید و فروش کلیه را در پیش رو بگیریم اگرچه برای فردی که از روی ایثار بخواهد کلیه خود را اهدا کند مانعی وجود ندارد.

پروفسور برومند ادامه داد: وضعیت نامطلوب اقتصادی مردم نباید بهانه ای برای خرید و فروش کلیه باشد و بهتر است پیوند کلیه از طریق اهدای عضو اعضای خانواده باشد.

ایران در پیوند کبد حرف نخست را می زند

وی در ادامه به وضعیت پیوند کلیه در کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت پیوند کلیه در کشور بسیار مطلوب است و با مهارت استادانی نظیر دکتر ملک حسینی و ... از بسیاری کشورها در پیوند پیش رفتیم. به طوری که  در سال 2000 نیم درصد پیوند از اعضای مرگ مغزی داشتیم  این در حالی است که در حال حاضر حدود 50 درصد از پیوندها از اعضای مرگ مغزی است.

پدر نفرولوژی ایران بیان داشت: ایران در پیوند کبد حرف نخست در جهان را می زند در حالی که تنها نقطه ضعف ما در این زمینه نسبت به کشورهای دیگر خرید و فروش کلیه است که برخی مسوولان حتی از آن حمایت می کنند.
 
 
کد مطلب : ۳۹۸۴
نام شما

آدرس ايميل شما