۰
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد:

نامه های پزشکان متخصص رادیوتراپی انکولوژی همچنان بی‌پاسخ مانده است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۳۹۸۰
نامه های پزشکان متخصص رادیوتراپی انکولوژی همچنان بی‌پاسخ مانده است
سالم خبر: متخصصان رادیوتراپی انکولوژی مشکلات خود را همچنان مکتوب و در قالب نامه به  وزارت بهداشت و درمان ارسال می کنند.

اگرچه هنوز پاسخ این نامه ها به دست پزشکان متخصص رادیوتراپی انکولوژی نرسیده است ضمن آنکه ابهام در درمان بیماران مبتلا به سرطان نیز همچنان ادامه دارد.

به گزارش سالم خبر، احمد عامری متخصص رادیوتراپی انکولوژي  و عضو هیات علمی در اعتراض به مشکلات پیش آمده در حوزه درمان بیماران مبتلا به سرطان اظهارداشت: رشته پرتودرمانی از سال 53 تاکنون در ایران در حال ارایه کلیه خدمات غیر جراحی سرطان بوده که این روزها با توجه به مصوبات غیر منطقی شورای آموزش پزشکی و تخصصی دچار اختلال شدید در نحوه ارایه خدمات شده است و وزارت بهداشت در رابطه با کوریکولوم های آموزشی رشته رادیوتراپی انکلوژی سکوت اختیار کرده است.

وی گفت: عدم پاسخ مستند و ارایه پاسخ های شفاهی ضدونقیض نشان از عدم تسلط کافی مسئولان دبیرخانه شورای تخصصی به رشته های تخصصی و همچنین مصوبات خود دارد. از جمله این مصوبات جدا سازی هیات علمی و غیر هیات علمی از نظر توانایی های ارایه خدمات است در حالی که هر دو گروه یک رفرانس را مطالعه کرده اند در بخش های مشابه دوران دستیاری خود را گذرانده اند و یک آزمون را با موفقیت پشت سرگذاشته اند. این مصوبات همچنین موجبات هدر رفت بودجه های آموزشی می شود بدون آنکه در آموزش متخصصان رادیوتراپی انکولوژی موثر باشد.

این متخصص پرتودرمانی سرطان  ادامه داد: عمده این مصوبات درساعت ۱۱ صبح  28 اسفند 95 در شورایی که بیش از صد نفر عضو دارد تنها با حضور تعدادی انگشت شمار و آنهم بصورت تله کنفرانس به تصویب رسیده و از همان زمان دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی روند عدم پاسخ گویی را پیش گرفته  است.

عامری افزود: پزشکان با این رویه دچار ابهام در ارائه خدمات شده‌اند و این مسأله آسیب به بیماران را می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: پیرو پیگیری نامه‌های قبلی امروز به همراه تعدادی از پزشکان به وزارت بهداشت آمده تا مسوولان آموزشی این وزارتخانه را ملاقات کنیم که تاکنون این مسأله محقق نشده است.

در ادامه کامبیز نوین عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در ارتباط با این مسأله اظهار داشت: اعتماد بیمار به پزشک خدشه دار می شود. زمانی که یک پروتکل درمانی را پزشک مدت‌ها برای بیماران اجرا کند و نتیجه منفی این پروتکل درمانی به همراه نداشته باشد ناگهان اعلام کنند آن خدمت توسط پزشک رادیوتراپی انکولوژی قابل انجام نیست و یا باید دوره‌های ویژه‌ای را برای ارائه خدمت به بیمار بگذرانیم این شبهه را در بیماران ایجاد می‌کند که تاکنون نزد پزشکانی درمان می‌شدیم که صلاحیت لازم را دارا نبودند.

وی گفت: بیماران مبتلا به سرطان همچون بیماران گرفتار سرماخوردگی نیستند که تا درمان کنند دیگر مراجعه نکنند چون بیماران مبتلا به سرطان تا آخر عمر تحت پیگیری پزشک قرار دارند و بیمارانی که از سال‌های قبل مورد مداوا قرار داده‌ایم زمانی که به آنها اعلام کنیم دیگر نمی‌توانیم اقدامات درمانی برای آنها انجام دهیم این ذهنیت را در آنها ایجاد می‌کند که تاکنون پزشکی که به آن ارجاع می‌کردند صلاحیت و توانایی لازم را نداشته و به طور قطع این موضوع اعتماد پزشک به بیمار را دچار آسیب می‌کند.

نوین بیان داشت: همچنین این موضوع انسجام پزشکان را دچار خدشه می کند و زمانی که عضو هیأت علمی و غیر هیأت علمی از یک دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند و کسی که عضو هیأت علمی نباشد مجوز برخی از خدمات را به بیمار نداشته باشد چه توجیهی دارد؟! باید معلوم شود مزایای کوریکولوم جدید چیست. متأسفانه تاکنون پاسخی ارائه نشده است.

وی بیان داشت: بنابراین هر گونه خط‌کشی میان پزشکان باید مشخص باشد و روشن شود که هر کدام حیطه وظایف آنها چگونه است اما متأسفانه این مسأله بدون پاسخ مانده است. همچنین از طریق معاونت درمان دانشگاه مختلف مشکلاتی برای همکاران پزشک پیش آمده و اعلام شده دیگر نمی‌توانند ارایه خدمت کنند. البته این مسأله در انتخاب پزشکان به صورت سلیقه‌ای در دانشگاه‌های مختلف اعمال شده است.
 
کد مطلب : ۳۹۸۰
نام شما

آدرس ايميل شما