۰
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر:

95 درصد از علل بروز بیماری های ریوی در کشور مصرف سیگار است

سرطان خاموش ریه تا زمانی که در سراسر ریه یا سایر نواحی بدن گسترش نیافته باشد، علائم خاصی از خود بروز نخواهد داد
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۳۹۶۷
95 درصد از علل بروز بیماری های ریوی در کشور مصرف سیگار است
سالم خبر:  95 درصد از علل بروز بیماری های ریوی در حالی ناشی از مصرف سیگار اعلام می شود که هنوز اراده ای برای تدوین و اجرای برنامه‌ای مدونی برای پیشگیری و کاهش استعمال دخانیات از سوی مسوولان و نمایندگان مجلس ملاحظه نمی شود.

به گزارش سالم خبر ضمن آنکه مالیات ناچیز بر سیگار این کالا را در کشور در دسترس سهل همگان قرار داده است. سرطان ریه یکی از سه سرطان نخست مرگ آفرین در کشور است که سیگار و قلیان از فاکتورهای مهم بروز این بیماری در کشور اعلام می شود.

سید علی جواد موسوی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت و گو با سالم خبر، اعلام کرد: قطع مصرف سیگار، قلیان و دخانیات از مهمترین فاکتورهای جلوگیری از بیماری های ریوی در راستای پیشگیری است. بیماری های ریوی در کشور ارتباط مستقیمی با مصرف این فاکتورها دارند.

وی درباره فراگیری بیماری های ریوی در کشور گفت: بیماری ها می توانند موجب تاخیر و توقف در فعالیت های اجتماعی شوند چه بسا این مشکلات موجب فاصله انداختن در حضور کودکان و افراد در مدرسه و تحصیل و محیط کاری شود. چون بیماری های ریوی طیف وسیعی از بیماری ها را دربرمی گیرد و به صور مختلف خود را در جامعه نشان می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه  95 درصد از علل بروز بیماری های ریوی مصرف سیگار است، بیان داشت: این بیماری ها بیشتر در سنین میانسالی با علائم سرفه، خلط، تنگی نفس، خس خس سینه، درد سینه و خلط خونی به چشم می خورد.

سرطان ریه کشنده ترین سرطان دنیا

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه سرطان ریه، علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان و زنان است، تصریح کرد: امروزه حدود 95 درصد از علل مرگ و میر بر اثر سرطان ریه، به دلیل مصرف سیگار است، این در حالی است که گاز رادون، آلودگی و سایر موارد در بروز این بیماری نقش کم رنگ تری ی ایفا می کنند.

موسوی گفت: وقتی که سرطان ریه پیشرفت می کند درمان ممکن است به آنها کمک کند تا مدت زمان بیشتری زندگی کنند و کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. اشعه و شیمی درمانی می‌تواند تومور را خرد کند و به کنترل علائمی همچون درد استخوانی یا راه‌های هوایی مسدود شده، کمک کند. شیمی درمانی معمولا درمان اصلی سرطان ریه سلول کوچک است.

وی ادامه داد: بیماری های
ریوی در صورت پیشرفت ممکن است موجب شود که بیمار به طور مداوم به اکسیژن نیاز داشته باشد و یا در صورت حادتر منجر به پیوند کلیه بیمار شود. چون این بیماری ها درمان قطعی ندارد.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران به بیماری های دوره میانسالی همچون بیماری های روماتیسمی اشاره کرد و گفت: این بیماری ها ممکن است تظاهرات
بیماری های ریوی را به دنبال داشته باشند.

موسوی ادامه داد: درصد احتمال ابتلا به برونشیت، آسم و سایر بیماری‌های مرتبط با ریه از سن میانسالی بالاتر می رود بنابراین پیشگیری از استعمال دخانیات بر‌ا‌ی ارتقای سلامت مردم امری ضروری به شمار می‌رود.

موسوی با بیان اینکه در راستای پیشگیری از استعمال دخانیات و بیماری های ریوی بیان داشت: خانواده‌ها نقش مؤثری د‌ر اصلاح سبک زندگی و پیشگیری از بروز چنین بیماری هایی در جامعه دارند. د‌ر صورتی که بتوان د‌ر شش سال نخست زندگی کودک، خمیرمایه روانی مناسبی بر‌ا‌ی او بسازیم، فرد در مقابل بسیاری از پدیده‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مصون خواهد ماند و آسیب‌های کمتری او ر‌ا تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد که هرچه آمار مصرف سیگار افراد جامعه ی یک کشور بیشتر شود، خطر بیماری های ریوی نیز بیشتر می شود. بنابراین آموزش جامعه به صور مختلف در دانشگاه ها و ... باید انجام شود که در این صورت سلامت جامعه ارتقا یافته و توانسته ایم مهمترین کار  ممکن را انجام دهیم  تا از بروز بیماری های مهلک و کشنده جلوگیری کنیم.

موسوی تصریح کرد: سرطان ریه تا زمانی که در سراسر ریه یا سایر نواحی بدن گسترش نیافته باشد، علائم خاصی از خود بروز نخواهد داد و این مساله بسیار نگران‌کننده‌ است. چون موجب می‌شود تشخیص این سرطان در زمانی صورت گیرد که کار از کار گذشته باشد. البته میزان بهبودی سرطان ریه، بستگی به میزان گسترش بیماری دارد و تشخیص زودهنگام آن می‌تواند امید به بهبودی و درمان را به‌ شدت افزایش دهد.
 
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اینکه سرطان ریه بیشتر در افراد مسن بروز می‌کند تاکید کرد و افزود: این بیماری در افراد زیر ۴۰ سال نادر است. در حالی که سرطان ریه بیشتر در افراد بین ۷۰ تا ۷۴ سال تشخیص داده می‌شود.
 
 
 
کد مطلب : ۳۹۶۷
نام شما

آدرس ايميل شما