یک فوق تخصص گوارش کودکان در گفت و گو با سالم خبر:

کولیک نوزادان علت و درمان مشخصی ندارد

داروهای مرتبط با کولیک درمان قطعی نیستند و بر روی همه نوزادان تاثیرگذار نیست

17 بهمن 1397 ساعت 12:06


سالم خبر: یک فوق تخصص گوارش کودکان اعلام کرد: جامعه پزشکی هنوز دلیل واضحی برای مبتلا شدن نوزادان به کولیک پیدا نکرده اند و به دنبال آن درمان مشخصی نیز برای آن نیافته اند.

حامد شفق در گفت و گو با سالم خبر با بیان این مطلب گفت: جامعه پزشکی اگر چه هنوز علت واضحی برای مبتلا شدن نوزادان به کولیک پیدا نکرده اند اما دریافته اند که برخی موارد همچون  آلرژی‌ها، عدم تحمل لاکتوز، تغییر باکتری های نرمال سیستم گوارشی، سیستم گوارشی نارس، والدین مضطرب و تفاوت در روند تغذیه یا آرام سازی کودک می تواند در ایجاد کولیک نقش داشته باشد.

وی افزود: کولیک شیرخوارگی یکی از مشکلات شایع نوزادان است که اگر نوزاد طی روز بیش از سه ساعت گریه و بی تابی کند و این مساله بیش از سه روز در هفته تکرار شود، این نوزاد دچار کولیک شده است. ضمن آنکه معمولا کولیک شیرخوارگی در ساعات پایانی روز و غروب اتفاق می افتد و ممکن است گریه و بی قراری نوزاد تا پاسی از شب ادامه داشته باشد.

این فوق تخصص گوارش کودکان به علائم کولیک نوزادان اشاره کرد و گفت: گریه نوزاد، جمع شدن دست و پاهای نوزاد، قرمزی نوزاد، زور زدن و سفت شدن شکم نوزاد از علائم کولیک است که به راحتی آرام نخواهد شد و برخی دلیل کولیک در بین نوزادان را ورود هوا به داخل نوزاد حین خوردن شیر می دانند که وارد معده و روده می شود و نوزاد احساس درد می کند.

شفق ادامه داد: کودکان اغلب از هفته سوم تولد به کولیک مبتلا می شوند و این حالت تا چهار تا شش ماهگی ادامه خواهد داشت.

کولیک نوزادان سه هفته پس از تولد

وی با بیان اینکه بیش از 25 درصد از نوزادان سه هفته پس از تولد مبتلا به کولیک می شوند، گفت: کودک در دوره های درد کولیکی دچار حرکات روده ای و دفع گاز در اواخر دوره به همراه گریه های شدید و تسکین ناپذیر می شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان افزود: به مادران توصیه می شود که در زمان شیردهی به شکلی به نوزاد شیردهند که سرش پایین تر از پایین تنه بدن باشد که نوزاد در زمان شیرخوردن دهان را باز نکند و هوا به داخل دهان وارد شود.

داروهای مرتبط کولیک درمان قطعی نیستند

شفق با بیان اینکه داروهای مرتبط با کولیک درمان قطعی نیستند و بر روی همه نوزادان تاثیرگذار نیست، تصریح کرد: برخی داروها ترکیبات نعنایی دارد که موجب افزایش رفلاکس نوزاد می شود. البته نوزادانی که از شیرخشک تغذیه می شوند کولیک شان بیشتر ازشیرخوارانی است که از شیر مادر تغذیه می شوند.

 وی درباره محبت مادر به نوزاد که همیشه درمان بسیاری از دردها بوده است، گفت: اگر کولیک موجب بی قراری  نوزاد شود، مادران کودکان خود را در ملحفه‌ای سبک پیچانده و در آغوش بگیرند کنند که خود موجب آرامش نوزاد می شود.

این فوق تخصص گوارش کودکان افزود: محققان دریافته اند تماس پوست به پوست مادر و نوزاد می تواند موجب تکمیل سیستم گوارشی و درمان دردهای کولیکی در آن ها شود و همچنین تماس پوستی بین مادر و فرزند سبب بهبود تنفس فشار خون و دمای بدن نوزاد می شود.

پرهیز مادران از خوراکی های تحریک کننده کولیک 

شفق درباره رژیم غذایی مادران شیرده بیان داشت: اگر نوزاد با شیر مادر تغذیه می شود و دچار کولیک شده است، مادر باید تا مدتی رژیم غذایی خود را رعایت کند. به طوری که بهتر است مواد لبنی و  خوراکی های حساسیت زایی همچون،کلم، گل کلم، حبوبات، سیر، کافئین، تخم مرغ، تربچه، پياز ، ادويه‌جات و سایر مواد تحریک کننده را برای چند روز قطع کند. چون تجربه ثابت کرده با قطع مصرف لبنیات، درد نوزادان بهبود خواهد یافت.
 


کد مطلب: 3958

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/3958/کولیک-نوزادان-علت-درمان-مشخصی-ندارد

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com